blarp Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Het betreft de auto van mijn vader (78 jaar..) (Kia Rio, 4 jaar oud, benzine, 1500cc) Heeft op 75.000 Km beurt gehad, er werd aangekondigd dat de volgende beurt (90.000) duurder zou zijn wegens vervangen distr. riem. 77.000 km: riem breekt, zware motorschade. De garage waar de wagen in onderhoud is (geen Kia garage), repareert dit (nieuwe zuigers, kleppen, motorkop, "short engine" etc.) Dure reparatie. E5200! Er zijn geen overmaat zuigers voor de motor, revisie niet mogelijk. - geheel nieuw blok. Inmiddels ontdekt dat de riem eigenlijk na 75.000 km vervangen had moeten worden. Kia beweert een brief gestuurd te hebben met de nieuwe vervangings interval, echter nooit ontvangen. Kia stuurt kopie van deze brieF: deze gaat over een gratis APK bij een grote beurt, als voetnoot wordt de nieuwe vervangingsinterval voor de riem genoemd. Vragen: - Is er wat, en van wie, te claimen? - Zijn er echt geen overmaat zuigers voor een Kia motor? - Zelfs als 75.000 Km bekend zou zijn geweest - mag de riem binnen zo'n kleine marge breken? Kia Nederland: Had u maar naar een Kia garage moeten gaan. Garage: Kia had de klant van de veranderde condities op de hoogte moeten stellen, in de manual (gebruikers en technisch) staat nog steeds 90.000. In carbase overigens ook! Geschillencommissie: garage is vrijwel niet aan te spreken, ter goeder trouw gehandeld. Kia is importeur, dus daar gaat de geschillencommissie niet over, doen alleen geschillen met garages. Rechtsbijstand - wil alleen garage aanspreken, maar heeft weinig hoop. Komt niet op het idee Kia aan te spreken. Als iemand hier technische en/of juridische inzichten heeft - bij voorbaat dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Hoi 'Blarp', Mijn Rio is ook 4 jaar oud en heeft ommenabij de 75000 km op de teller. Morgen moet ik toch naar de garage, ik zal hen dan meteen de riem eens laten inspecteren. Heb nog eens extra reden om dit meteen te laten inspecteren: Door omstandigheden zijn de km standen voor beurten IETS opgeschoven (ongeveer 2000 km). Liever extra alert zijn dan negeren, denk ik zo... Nu kan ik wel het 'normale' aan houden, maar om nou 2 keer in 1 jaar een beurt te laten doen als ik niet eens 15000 km heb gereden... Veel mensen kijken mij overigens verbaasd aan als ik begin over de het vervangen van de distributieriem. Schijnt dat andere merken pas later daarmee beginnen en dat Kia er redelijk vroeg mee is.. (geen idee, nooit op gelet) Ik kan je verder niet helpen helaas, slechts bedanken voor het melden hier, ik kan het nu voor zijn, in plaats van straks het zelfde te treffen... Groet, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Blurp, Het is ?rg spijtig dat jij de Rio elders in onderhoud hebt gebracht. Kia heeft namelijk tussentijds de interval van het vervangen van de distributieriem aangepast van 90.000 naar 75.000 km. Het is dan ook raar dat de dealer je daar niet over hebt ingelicht. Ik weet van Peugeot dat daar de riemen pas bij 130.000 km vervangen moeten worden. Dan zit je bij Kia haast al aan je derde vast... Iets om rekening mee te houden voor alle Rio-rijders. Pas het zo nodig ook even aan in het onderhoudsboekje, want daar kijken de externe garagebedrijven regelmatig in, en vermeld het bij de afspraak als de 75000-beurt eraan komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blarp Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 Blurp,Het is ?rg spijtig dat jij de Rio elders in onderhoud hebt gebracht. Kia heeft namelijk tussentijds de interval van het vervangen van de distributieriem aangepast van 90.000 naar 75.000 km. Het is dan ook raar dat de dealer je daar niet over hebt ingelicht. Hi Rio-man, het is niet mijn auto, ik probeer e.e.a. uit te zoeken voor mijn vader.. Waar ik het moeilijk mee heb is dat een riem die met 75kkm vervangen moet worden al bij 77kkm breekt - dat is wel een hele kleine marge! De garage zal het maar druk hebben, of je zit in het buitenland op vakantie. Een paar duizend km zit je zo over een beurt kilometrage heen. Zelfs al *weet* je wat de interval is (wat Kia dus nogal belabberd communiceerd naar klanten en niet-Kia garages), kan het nog makkelijk fout gaan. Ook bij een Kia garage! Nb: in de professionele garage database (Carbase) - staat het ook verkeerd! En omdat Kia motoren niet reviseerbaar zijn (als dat klopt) is de schade enorm. Ik vraag me af of e.e.a. conform het burgelijk wetboek is. Ik probeer de weg een beetje te vinden, dan kan ik m'n pa helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 En omdat Kia motoren niet reviseerbaar zijn (als dat klopt) is de schade enorm. quote] Dit is de grootste onzin die er bestaat. Tuurlijk zijn ze te reviceren. Wie heeft je dit wijs gemaakt? Die moet dan toch nog eens een keer nadenken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Dit is de grootste onzin die er bestaat. Tuurlijk zijn ze te reviceren. Wie heeft je dit wijs gemaakt? Die moet dan toch nog eens een keer nadenken... Ik denk een monteur die gedacht heeft van 'Kassa....!' Misschien heeft ie juist wel nagedacht.. de originele onderdelen oplappen en de boel in orde maken met flinke winst... En de klant laten geloven dat er een nieuw blok in gaat... Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Dit is de grootste onzin die er bestaat. Tuurlijk zijn ze te reviceren. Wie heeft je dit wijs gemaakt? Die moet dan toch nog eens een keer nadenken... Ik denk een monteur die gedacht heeft van 'Kassa....!' Misschien heeft ie juist wel nagedacht.. de originele onderdelen oplappen en de boel in orde maken met flinke winst... En de klant laten geloven dat er een nieuw blok in gaat... Peter Het bekende verhaal inderdaad. Werk zelf ook in de autobranche (maar dan de sales-kant, maar is in principe hetzelfde verhaal natuurlijk) dus dat is mij dan natuurlijk ook niet vreemd. Feit is dat ik de keerzijde van het verhaal dan ook weet. Het blok is gewoon te reviceren, maar meneer heeft er gewoon geen zin in of wat dan ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blarp Posted September 12, 2008 Author Share Posted September 12, 2008 [ Peter Het bekende verhaal inderdaad. Werk zelf ook in de autobranche (maar dan de sales-kant, maar is in principe hetzelfde verhaal natuurlijk) dus dat is mij dan natuurlijk ook niet vreemd. Feit is dat ik de keerzijde van het verhaal dan ook weet. Het blok is gewoon te reviceren, maar meneer heeft er gewoon geen zin in of wat dan ook. Hallo El-rio-grande, je zou me enorm helpen met een soort bewijs of aanduiding dat zo'n blok *wel* te reviseren is - kan ik een goed gesprek hebben met de garagehouder. Volgens de garage zijn er voor dit type motor geen overmaat zuigers - dus uitboren / hohnen van het blok heeft geen zin. Als iemand overmaat zuigers weet aan te wijzen voor dit type motor - dan heb ik weer wat munitie.. vast dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Het bekende verhaal inderdaad. Werk zelf ook in de autobranche (maar dan de sales-kant, maar is in principe hetzelfde verhaal natuurlijk) dus dat is mij dan natuurlijk ook niet vreemd. Feit is dat ik de keerzijde van het verhaal dan ook weet. Het blok is gewoon te reviceren, maar meneer heeft er gewoon geen zin in of wat dan ook. Hallo El-rio-grande, je zou me enorm helpen met een soort bewijs of aanduiding dat zo'n blok *wel* te reviseren is - kan ik een goed gesprek hebben met de garagehouder. Volgens de garage zijn er voor dit type motor geen overmaat zuigers - dus uitboren / hohnen van het blok heeft geen zin. Als iemand overmaat zuigers weet aan te wijzen voor dit type motor - dan heb ik weer wat munitie.. vast dank! Hoi Blarp, Ik denk dat je daarvoor bij Rio-man moet zijn. Ik heb daar geen kennis van. Wel heb ik in navolging van dit draadje op het forum even vanmorgen bij de garage nagevraagd. Ze kunnen de riem niet zo inspecteren. Inspecteren is vervangen, kreeg ik te horen. Daabij komt: Kia adviseert mij de riem bij 75000 km te vervangen en niet over die 75000 km grens te gaan om risico te voorkomen. Zodra ik mijn auto ophaal zal ik eens voor je navragen of het blok te reviceren is en zo ja (lijkt mij idd ook) welke zuigers je ervoor nodig hebt. Groeten, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RML Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Distributieriem is iets waar je geen risico's mee moet nemen, in hoeverre Kia verantwoordelijk hiervoor is moet uiteraard worden uitgezocht, 5300 EUR is een bedrag hoog genoeg voor je rechtsbijstandsverzekering dus schakel die in zou ik zeggen. Mocht je die niet hebben dan kun je eventueel langs een juridisch loket gaan en het daar bespreken. Er bestaat ook een aantal max. jaren dat een distri set in de auto mag zitten. Ik dacht 3 jaar bij mijn Alfa toen. Bij Kia ken ik hem nog niet. Wellicht ook iets om op te zoeken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted September 13, 2008 Share Posted September 13, 2008 [Peter Het bekende verhaal inderdaad. Werk zelf ook in de autobranche (maar dan de sales-kant, maar is in principe hetzelfde verhaal natuurlijk) dus dat is mij dan natuurlijk ook niet vreemd. Feit is dat ik de keerzijde van het verhaal dan ook weet. Het blok is gewoon te reviceren, maar meneer heeft er gewoon geen zin in of wat dan ook. Hallo El-rio-grande, je zou me enorm helpen met een soort bewijs of aanduiding dat zo'n blok *wel* te reviseren is - kan ik een goed gesprek hebben met de garagehouder. Volgens de garage zijn er voor dit type motor geen overmaat zuigers - dus uitboren / hohnen van het blok heeft geen zin. Als iemand overmaat zuigers weet aan te wijzen voor dit type motor - dan heb ik weer wat munitie.. vast dank! Ik zal, als ik er aan denk, maandag even contact opnemen met Motorhuis Zoetermeer. Ook zal ik het een en ander aan de chef werkplaats vragen voor je/jullie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blarp Posted September 13, 2008 Author Share Posted September 13, 2008 Ik zal, als ik er aan denk, maandag even contact opnemen met Motorhuis Zoetermeer. Ook zal ik het een en ander aan de chef werkplaats vragen voor je/jullie. Rio-man, vast bedankt voor je moeite. Ik vind het overigens bedenkelijk als Kia hardop zegt dat 75KKM absoluut *niet* overschreden mag worden - dan is er dus geen enkele veikigheidsmarge. Kunnen ze beter 60kkm claimen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted September 14, 2008 Share Posted September 14, 2008 Hoi Blarp, Ik moet je eerlijk zeggen dat ik door drukte totaal ben vergeten te vragen bij de dealer over het reviceren van het blok, zoals ik had beloofd. Heb dan ook wel weer een behoorlijk druk weekend gehad. Mocht ik morgen de kans waar zien, vraag ik het alsnog, of Rio-Man moet al gepost hebben. Overigens: Wellicht post ik het dan alsnog, als blijkt dat er twee verschillende antwoorden uit komen.... Groet, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Ik heb een mail verzonden naar de aftersales van de dealer. Ik verwacht in de loop van de dag antwoord. Graag wil ik wel even weten bij welke dealer de auto gekocht is, en in welke plaats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blarp Posted September 15, 2008 Author Share Posted September 15, 2008 Ik heb een mail verzonden naar de aftersales van de dealer. Ik verwacht in de loop van de dag antwoord.Graag wil ik wel even weten bij welke dealer de auto gekocht is, en in welke plaats. Hi Rio-man, dank voor al je moeite! Om geen problemen te krijgen met mogelijke forum regels heb ik e.e.a. per PB verstuurd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Ik heb een mail verzonden naar de aftersales van de dealer. Ik verwacht in de loop van de dag antwoord.Graag wil ik wel even weten bij welke dealer de auto gekocht is, en in welke plaats. Hi Rio-man, dank voor al je moeite! Om geen problemen te krijgen met mogelijke forum regels heb ik e.e.a. per PB verstuurd. Bedankt. De overige reacties die ik binnen zal krijgen van de dealers etc. zal ik via dezelfde weg naar je doorsturen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Berkelaar Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 Vandaag multiriem van een Fiat Scudo gebroken. 4 jaar oud 77000 km gereden. Volgens instructie zou hij tussen de 75000 en 90000 KM vervangen moeten worden en vanaf 60000 KM inspecteren ?? Vertegenwoordiger van de Iveco zei mij; ongeacht de KM gewoon na 3 jaar vervangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Ze worden op den duur gewoon "poreus", en hoewel het met het kanvas dat erin zit niet zo snel mag gebeuren, knappen ze toch heel snel. Dit is een van de punten waarop (te veel) wordt bespaard door autofabrikanten, om daarna vervolgens dikke winst te behalen aan nieuwe motoren et cetera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk.W Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Het is dan toch fijn dat er in de Ceed 1400-1600 een ketting zit. Van mijn vroegere auto's met dis.riem heb ik altijd bij 60000 laten vervangen voor de zekerheid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RML Posted September 21, 2008 Share Posted September 21, 2008 Het is dan toch fijn dat er in de Ceed 1400-1600 een ketting zit.Van mijn vroegere auto's met dis.riem heb ik altijd bij 60000 laten vervangen voor de zekerheid. Klopt, gewoon om de 60.000 of 3 jaar laten vervangen, het is een dure ingreep maar het is het waard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted September 21, 2008 Share Posted September 21, 2008 Ik heb met mijn Rio inmiddels bijna de 74000 bereikt en maak wederom de laatste tijd de nodige kilometers. Volgend weekend heb ik sowieso al een rit van 400 km in de planning staan. Dan zit ik al over de 74000... Leuk verjaardags kado dus, eind oktober ben ik jarig en ik denk dat v??r die tijd de riem wel vervangen zal gaan worden... Groeten, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted September 21, 2008 Share Posted September 21, 2008 Tot op heden nog niets gehoort van de dealer... Van de week maar weer even mailen of bellen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blarp Posted September 21, 2008 Author Share Posted September 21, 2008 Tot op heden nog niets gehoort van de dealer... Van de week maar weer even mailen of bellen... OK - ben er zeer benieuwd naar ...bedankt1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted September 21, 2008 Share Posted September 21, 2008 Anders ik wel! Sowieso altijd handig om dit soort dingen te weten, mocht er e.e.a. loos zijn. Groeten, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted October 1, 2008 Share Posted October 1, 2008 Hoi Bryan, Had jij nog iets vernomen van de garage? Groeten, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.