Guest wil51 Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Volgende week kan ik mijn Sportage van 2005 inruilen voor de Sportage van 2011. Daar zit een afneembare trekhaak op met een 7 polige stekkerdoos. Nu heb ik echter een 13 polige multicon west. Mijn caravan heeft een multicon west stekker. Dealer wil wel een adapterkabel leveren en wil geen andere stekkerdoos monteren. Kia levert ook alleen maar 13 polige Jaeger. Maar ik ben geen voorstander van adapterkabels. Wat is de beste manier om dit op te lossen? Quote
Albert jan & Brigitte Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Nou mijn dealer kwam met hetzelfde verhaal. Wij hebben een nieuwe cee'd sw en hij wilde ook alleen de jaeger monteren maar nadat ik hem duidelijk had gemaakt absoluut geen verloopstekker te willen gebruiken hebben ze toch een multicon gemonteerd, het kan dus gewoon hoor. Dan besteld die de stekker maar ergens anders. Quote
xtra40 Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 door gewoon lekker zelf een stekkerdoos te kopen en deze even over te schroeven op zich is dit een klusje wat je super simpel zelf kan doen als je de oude stekkerdoos er af haalt dan zie je aan de achterkant nummertjes staan die zelfde nummertjes staan ook in de nieuwe stekkerdoos dus simpel over schroeven van nummer op nummer Quote
Guest wil51 Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Neem aan als ik de 7 polige er af haal dat er wat draden ontbreken voor de 13 polige stekkerdoos. Dan mis ik toch wat aansluitingen voor de caravan. Quote
xtra40 Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 waarschijnlijk mis je dan je constante stroom draad dist is even een klusje maar dit is niet meer dan een draad onder of in de auto legen naar de accu toe Quote
Max T Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 De unit die in de kofferbak zit om je lichten op de aanhanger,caraven..... te laten werken krijgt reeds constante stroom , is rechtstreeks aan de accu aangesloten Dus constante stroom kan je daar afnemen ( ook bij de 7 polige stekker) Bij de urbenbi trekhaken vind je die unit achter het linkerpaneel in je koffer Quote
Guest wil51 Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Snap niet waarom de dealer nu zo moeilijk doet. Bij mijn vorige auto monteerde ze wel de multicon. Nu mag ik het zelf oplossen. Maar al dank voor de gegeven oplossingen. Net nog even caravan handboek ANWB bestudeert. Mistachterlicht moet aangesloten zijn bij een caravan. Dat is bij de 7 polige niet aangesloten. Dan werkt het toch ook niet met een adapterkabel? Jammer dat er geen KIa kabelsets voor multicon meer zijn. Quote
KiaPicantoVriend Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Laat gewoon een Jeagerstekker monteren, ondanks dat je er geen voorstander van bent. Het verloop van Jeager naar Multicon-West is een 1 op 1 verloop met de minste storingen. Het fijt dat je dealer de Multicon- west niet wil monteren kan ik me voorstellen. De Jeagerstekker heeft namelijk de minste storingen. Bij de caravandealer kan je tegen een niet al te duur tarief de stekker om laten bouwen. Als je ogen goed genoeg zijn en je een beetje handig bent kan je het ook zelf ombouwen. Let op, als je een 7 polige stekker gebruikt met een verloop naar 13 mis je een aantal aansluitingen. Dus dan doet de waterpomp, de koelkast heet achteruitrijlicht het niet. Succes Eric Quote
KiaPicantoVriend Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Nog enige wetens waardigheden - 7 polig naar 13 Multicon-West past meestal in elkaar - 7 polig naar Jeager is een kort verloop - Jeager naar 7 polig is kort verloop - Jeager naar Multiconwest is een kort verloop - overige mogelijkheden zijn over het algemeen verlopen welke voorzien zijn van een draad en zijn meestal een kostbare oplossing. Waarom Jeager i.p.v. Multicon-West. Jeager is een bajonet, dat houd in dat je de stekkerhuls moet draaien om de contacten in elkaar te krijgen. Het contact, pool 10 en 11 of 13 zijn over het algemeen de polen waar de meeste spanning door heen gaat. Doordat de Polen in tegenstelling tot de MW dikker zijn zal er minder spanningsverlies zijn. Het aansluiten en loshalen van de Jeager kan geschieden zonder te wrikken, dit in tegenstelling tot de MW. Door het wrikken kunnen de stekkers minder goed contact gaan maken. Hoop dat je er wat aan hebt. Quote
Guest wil51 Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Dank voor de adviezen. Ik laat toch maar de door kia geadviseerde jaeger monteren en de caravanstekker aanpassen. Quote
Guest wil51 Posted February 5, 2013 Posted February 5, 2013 Zaterdag wordt e-support overgezet (automatisch hulpdienst bellen bij een crash en GPS tracking als auto wordt gestolen, was vorig jaar actie van unive verzekering). Kia dealer mag dit niet zelf installeren. Even gevraagd wat het zou kosten als dit inbouwstation de aansluiting veranderd in 13 polig jaeger of multicon. Hij rekent 250 euro voor een plug en play Kia kabel. Ben benieuwd wat er donderdag op de rekening staat als ik de auto mag ophalen bij de dealer. Quote
Recommended Posts