Jump to content

Recommended Posts

Posted

Even je bericht gelezen.

Cuppen of scheef afslijten heeft veelal met de stand van de wielen te maken.

Wanneer er sprake is van een vaste wielstand (veelal de achteras), dus niet te stellen bij uitlijnen, is er bij onbeladen rijden meestal niks aan de hand.

Zo snel er lading in de auto komt veranderd er toch iets wielstand, waardoor het cuppen of scheef afslijten.

Bij verstelbare wielophanging kan je kortgezegd spreken over sporing en wielvlugt

- sporing is de stand van de wielen in de rijrichting.

hierbij hebben we het over "toespoor" hierbij staan de wielen in de rijrichting naar elkaar toe.

De banden zullen aan de buitenkant afslijten.

of "uitspoor" hierbij staan de wielen in de rijrichting van elkaar af.

De banden zullen aan de binnenkant afslijten.

- wielvlugt is de stand van de wielen in de verticale lijn.

De sporing en de wielvlucht worden op een uitlijnbrug bij uw garage of bandenbedrijf gemeten wanner de auto niet is beladen.

Samen zorgen er voor dat de auto recht uit rijd of het stuur tijdens het rechtuit rijden recht staat.

Bij het beladen van de auto verander er iets in de wielstand. Hierdoor kan de band ten opzichte van de weg iets anders komen te staan.

Hierdoor kan het cuppen ontstaan.

Wat in sommige gevallen ook mee kan helpen is de bandenspanning

- te hard slijten de banden in het midden af

- te zacht slijten de banden aan de buitenkanten af

Hoop dat je hier eist mee kan en wellicht je vragen beantwoord zijn.

Groet Eric

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...