prospes Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Wie weet hoe de automatische 4 weel drive werkt ? Gaan de voor wielen pas mee doen als de achter wielen gaan slippen ? Hoe zit het dan in een bocht ? Dan hoeven de achterwielen nog niet te slippen maar wil ik met die sneeuw wel graag ook aandrijving op mijn voor wielen. Woensdag lag er hier erg veel sneeuw en er werd niet erg hard gereden. Toen heb ik de auto in 4wiel laag gezet. Gaaf hoor. Na 2 meter zit je al in ze 2 en dan na 2 meter in zijn 3 enz tot 40 in zijn 5 Quote
Hans Bom Posted March 7, 2005 Posted March 7, 2005 Hoi Eric, Onder normale omstandigheden, worden alleen de achterwielen aangedreven, gaan deze echter slippen, dan word dit door sensors op de achter wielen waargenomen, waardoor er automatisch (alleen op de modelen met automatiche 4wd) in de tussenbak een lamellen koppeling de voorwielen aandrijving geeft. De verdeling wordt dan 50% voor en 50% achter. Ik zou echter niet, zoals jij schreef in low in de sneeuw gaan rijden. De low is er voor als je zware omstandigheden hebt, bijvoorbeeld een stijle helling aan het oprijden bent! Meer over 4wd HI en LOW in de cursus terrein rijden, die door de club op 14 mei wordt georganiseerd. Quote
Guest Two Plugs Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Ben nieuwsgierig of er - via het buitenland wellicht? - nog EX Sorento's met inschakelbare 4WD verkrijgbaar zijn. Ik heb destijds bij mijn EX Custom specifiek laten uitrusten met een inschakelbare 4WD, ook omdat ik het achterwiel- aangedreven karakter op b.v. gravelwegen (zoals in Zweden) en in de bergen erg 'lekker' vind. Maar ook vanwege de kortere draaicirkel met alleen de achterwielaandrijving ingeschakeld... Wat overigens ook offroad soms best handig kan zijn. Volgens het boekje van Kia ben je bij de keuze tussen automatische 4WD en inschakelbare 4WD nu beperkt met de aanschaf van de goedkoopste Sorento (LX) waar je dan voor een kapitaal aan accesoires moet bijbestellen... groet Quote
Recommended Posts