Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Inbouw verslag (Witson) S100-C074

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Zoals beloofd, bij deze mijn inbouwverslag van de C074.

Ik heb het besteld via Witson, maar je kunt het zelfde product ook kopen bij andere leveranciers. Witson is namelijk niet de fabrikant (zoals veel ten onrechte denken).

Door mij besteld:

post-12287-0-72025800-1382995611_thumb.jpg

post-12287-0-96131500-1382995612_thumb.jpg

Witson-C074

DVB-t tuner

Wifi dongel

SD kaart met de navigatiesoftware (Igo / Primo) en Europa kaarten

Achteruitrij camera (elders besteld en helaas nog niet binnen)

Schrik niet van de hoeveelheid kabels. Alles is netjes aangegeven en in mijn geval pasten de stekkers maar op een manier.

Als je alleen maar de C074 hebt is het echt plug and play. Oude unit eruit en de nieuwe aansluiten en er in.

Dan nu mijn foto verslag..............

Bij deze alvast mijn excuses voor de foto’s. Het is best lastig om foto’s te maken terwijl je eigenlijk beide handen nodig hebt ;)

Uitbouwen oude radio 

Er zijn genoeg instructies en filmpjes te vinden over het verwijderen van de de radio/ nav unit.

post-12287-0-87510800-1382995613_thumb.jpgpost-12287-0-92371000-1382995614_thumb.jpg

post-12287-0-92476500-1382995615_thumb.jpgpost-12287-0-97640100-1382995616_thumb.jpg

Let er wel op, dat je hieronder getoonde klemmen weer terug plaatst op het paneel. Bij het loshalen blijft er soms een achter in het dashbord.

post-12287-0-94382900-1382995617_thumb.jpg

Geplaatst

Microfoon

Ik heb besloten om de originele microfoon van de Sportage te gebruiken. Hierdoor hoef je geen kabel te trekken voor de losse microfoon en ik vind het er veel netter uitzien. Hieronder een plaatje van de pinbezetting.

post-12287-0-27140400-1382997942_thumb.gif

Om de originele mic te gebruiken met deze unit heb je wel een 3,5mm mono jack plugje nodig. Ik kon mijn losse stekkertje niet meer vinden en heb daarom de kabel van een oude nokia carkit speaker gebruikt.

Ik laat het liefst de originele bekabeling van de auto in takt. Daarom heb ik van het kabeltje een stuk gestript en beide aders vertint. Hierdoor worden ze iets dikker en steviger, Beide aders heb ik vervolgens in de stekker van de C074 gestoken zoals je hieronder kunt zien. Het mooiste is natuurlijk als je pennetjes voor haalt bij een elektronica zaak. Diameter 0,2 mm. Ik heb dus de kabels gewoon vertint en de aders geklemd in de stekker met een tandenstoker. Wees wel voorzichtig bij het aansluiten van de stekker.

post-12287-0-15687600-1382997940_thumb.jpg post-12287-0-21706200-1382997941_thumb.jpg

Daarna natuurlijk even testen of alles naar behoren functioneert.

Ik heb zelf ervaren, dat als je de mic volume vanuit settings op de C074 op low zet je het beste geluid hebt.

Het resultaat was bij mij veel beter, dan met de orginele radio.

post-12287-0-29680600-1382997943_thumb.jpg post-12287-0-24242300-1382997944_thumb.jpg

Geplaatst

DVB-t en GPS

De DVB-t tuner heb ik met goede dubbelzijdige plakband op het dashbordkastje geplakt. Als het paneel eraf is kun je er prima bij door de openingen.

De DBV-t Antenne's (er worden 2 meegeleverd) heb ik in de raamstijl weggewerkt. Alleen heb plak deel is zichtbaar op het raam. Overdag is het bijna niet te zien. Let er wel op dat je de contacten niet aanraakt met vieze/ vettige handen.

post-12287-0-10971100-1382998605_thumb.jpg post-12287-0-70471200-1382998605_thumb.jpg

De GPS antenne had ik in eerste instantie gewoon op de C074 gelaten (is immers toch magnetisch. Maar als alles dicht zit valt het ontvangst te vaak weg. Nu heb ik 'm rechts in de hoek op mijn dashbord. Het valt niet echt op en de ontvangst is nu super.

post-12287-0-45685600-1383048215_thumb.jpg

Geplaatst

Extra aansluiting middenconsole

Nu ik toch bezit was, gelijk een extra aansluiting gemaakt voor de kids. Bij lange ritten plaats ik achter schermen. Deze werden voorheen met een lange kabel aangesloten op de aansteker stekker. hiervoor heb ik nu een aparte geschakelde aansluiting gemaakt zodat deze permanent uit zicht is weggewerkt.

Verder gelijk een geschakelde aansluiting gemaakt voor mijn telefoon houder. Hiervoor heb ik een Kuda console besteld. Zodra die binnen is, is het alleen maar een kwestie van stekkertjes erin en klaar. Van de kabels zal je niks meer zien en ik kan toch nog makkelijk een houder wisselen, zonder mijn halve dashboard of console open te halen.

Middenconsole loshalen is eigenlijk heel gemakkelijk.

Eerst de lederen rok om je pook los trekken. Bij mij ging de bovenkant het makkelijkste los.

post-12287-0-17543200-1382999222_thumb.jpg

Daarna vanuit de opening de console naar boven trekken. Zit volledig met klemmen vast.

post-12287-0-00721200-1382999221_thumb.jpg

De extra geschakelde voedingen heb ik bij de aansteker weg gehaald.

Hiervoor hoef je alleen onderstaande 2 schroeven los te halen en je tilt het kapje op.

post-12287-0-16416900-1382999223_thumb.jpg

Geplaatst

Afwerken en eindresultaat

Alles aangesloten en getest. Tijd op de boel af te maken.

Het frontje dat meegeleverd word met de C074 past prima alleen zijn de pootjes waar het gordelwaarschuwingsschermpje :-)  aan vast moet ongeveer 5mm te lang. Op de foto hieronder kun je het goed zien.

post-12287-0-16558300-1382999488_thumb.jpg

post-12287-0-15708000-1382999489_thumb.jpg

Ik heb met een ijzerzaagje ongeveer 7mm van elk pootje afgezaagd. Daarna zit het schermpje goed strak tegen het frontje aan.

Nog even wat foto's van het eind resultaat.

post-12287-0-12527200-1382999490_thumb.jpg'post-12287-0-12278700-1382999491_thumb.jpg

post-12287-0-28855800-1382999492_thumb.jpg post-12287-0-14488400-1382999493_thumb.jpg

Zoals je op de foto's kunt zien is het nieuwe frontje iets donkerder dan het origineel. Op de foto's lijkt het verschil veel groter dan het in het echt is. Het is totaal niet storend en lijkt alsof het zo hoort.

Geplaatst

Mooi verslag voor de SP3

Heb je ook een foto van de uiteindelijke install van de 2Din!

(dat het klaar is) :-)

@edit.......... te vroeg geroepen :-)

Geplaatst

Bevindingen

Ik heb 'm natuurlijk nog maar een paar dagen. Maar ben er tot nu toe erg tevreden over.

De meegeleverde navigatie software was recent (2013 Q1). Maar inmiddels is Q2 ook al te verkrijgen, dus heb ik deze gedownload.

Ik heb wel even moeten spelen met de kleurinstellingen voor video en tv. Maar dat ziet er nu prima uit. Niet te vergelijken met een High-end Full HD LED tv, maar dat lijkt mij logisch.

Mooie van de C074 vind ik, dat je ook echt kunt multitasken. Zo kun je bijvoorbeeld navigeren, radio luisteren en tv of film kijken tegelijk. Succes als het je ook lukt in je eentje :wink:

Maar ik had de film doorgezet naar de schermen achter (dual zone) en navigatie en radio voor.

TV ontvangst is ook prima. maar daarvoor moet je wel je antennes tegen het raam monteren (zie eerdere post).

Ik kreeg in begin de DVB-t decoder niet aan te praat. Volgens de instructie zou de c074 moeten detecteren dat er een decoder is aangesloten en de analoge tuner moeten uitschakelen. Maar bij mij was dat niet het geval. Via de instellingen kun je aangeven dat er een DVB tuner is aangesloten en dan werkt alles wel naar behoren.

Radio ontvangst is minder dan de originele maar acceptabel. Als je je antenne eraf draait wordt het ontvangst beter. Ik heb een andere (korte) antenne besteld voor een paar euro, daarmee wordt het ontvangst weer veel beter.

Geluidskwaliteit is goed. Ik heb wat testjes gedaan en vond het beter klinken dan de originele unit. Ik ga mijn speakers overigens nog wel vervangen, maar dat was ik sowieso van plan.

Tegenvaller vind ik alleen de internetbrowser.

Ik heb het gevoel dat het te veel resources vreet waardoor het erg traag werkt.

Kiaclub.nl krijg ik bijvoorbeeld niet eens fatsoenlijk geladen. binnen een minuut.

Maar verwacht dat ik daar nog wel een oplossing voor kan vinden. Misschien een andere browser of een firmware update.

Overigens in dit exact dezelfde unit als de android versie. Het is dus mogelijk de android firmware op te installeren.

Mocht iemand nog meer info willen, dan verneem ik het graag.

gr,

Stief

Geplaatst

tis net een operatie en jij ben de chirurg :P super die uitleg

Was inderdaad ook een aardige operatie. Maar wel met een geweldig resultaat.

Geplaatst

@ Stief,

Ik heb maar weer een samenvating gemaakt van jouw mooie verslag.

Voor hen die het willen hebben, hier is de link.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3AP8GCITGVUL.pdf

Keurig ja. Ik heb nog getwijfeld eerst een PDF'je te posten, maar bedacht dat het nu makkelijker zoek is via de zoek machines.

Maar dank zij jou nu beide opties mogelijk :-)

Geplaatst

Ja hoor stuurbedienimg doet het zoals je gewend bent.

alleen voice control doet het niet. Maar die werkte toch al voor geen meter.

verder is het ook mogelijk de functies toe te wijzen.

Ook de bestaande usb en aux doen het gewoon.

bluetooth is ook verbeterd. Je kunt nu bijvoorbeeld ook je telefoon bedienen bij het afspelen vwn muziek via btooth.

Geplaatst

Dat van die radio antenne vind ik ook wel een goeie, morgen even eraf draaien.

Geplaatst

Enig minpuntje vind ik ook wel dat je bij media geen mappen meer hebt. Of misschien ben ik kippig hoor, maar alle mappen zijn bij mij in een gedaan.

PS: Voor het tv kijken welke ontvanger is dat? Digital of Analog? Ik wil er namelijk ook wel een!

Geplaatst

Ik zal mijn vragen hier ook nog een keer posten :wink:

Werkt de RDS ook daadwerkelijk bij dit systeem ? (heel vaak zeggen ze het bij de opties maar zie je alsnog alleen de cijfers)
Hoe is de ontvangst van het radio gedeelte ?
Zit er rijbaan afscheiding bij de geleverde navigatie ?
Gaat de muziek helemaal uit als navigatie stem gaan praten ? (of word er 1 luidspreker gedempt of wordt alles gedempt ?)
Is het scherm gewoon met je vinger te gebruiken of moet je dit ook meer met je nagel aanraken ?
Werkt het met de originele AUX/IPOD aansluiting ?
Is het microfoon gedeelte werkend te krijgen met de originele in het dak ?

Welk besturings systeem werkt het ?  Windows of Android ?
Is het scherm dimbaar tegelijk met de verlichting ? Ook met navigatie

Thanks alvast !

• Like 1
Geplaatst

Ontvangst is beter als je de antenne eraf draait?

Ja erg onwaarschijnlijk maar kwam het toevallig tegen op een andere forum, waar die van iemand was gestolen. Zijn ook mensen die er een boutje in draaien. Maar vind dat niet mooi.

Geplaatst

Enig minpuntje vind ik ook wel dat je bij media geen mappen meer hebt. Of misschien ben ik kippig hoor, maar alle mappen zijn bij mij in een gedaan.

Ik heb gewoon mappen hoor.

als je op het cd'tje tikt kun je vervolgens bladeren naar je mappen en zelfs verschillende media bronnen.

PS: Voor het tv kijken welke ontvanger is dat? Digital of Analog? Ik wil er namelijk ook wel een!

Geplaatst

De DVB-t tuner heb ik mee besteld bij Witson.

DVB-t is digitaal, analoog hebben we in nl niks meer in de ether.

Bediening gaat overigens volledig via de unit en eventueel ab. Zels stuurbediening werkt gewoon.

je hebt dan overigens alleen ned1 t/m 3 en de lokalee zenders.

de rest is gecodeerd. Maar in buitenland heb je meer zenders beschikbaar.

De analoge tuner zit overigens standaard ingeboud in de s100. Maar daar geb je in Nl niks aan.

Geplaatst

@Witalik

RDS werkt gewoon, zendernamen worden via RDS opgehaald.

Ik heb alleen nog niet getest of ook de teksten (Files, Flitsers enz) ook worden weergegeven. Ga ik straks alsnog even controleren.

NAV

is IGO Primo, deze heeft rijbaanafscheiding. Maar je kunt er overigens ook andere Nav software op zetten.

Bij mij zaten de kaarten van Q1 2013 erbij. Ik heb nu kaarten van Q2 gedownload en erop gezet. Op internet genoeg te vinden ;)

Het geluid gaat gewoon door maar zal iets in volume afnemen als er gesproken NAV aanwijzingen komen. Overigens kun je dat zelf ook nog aanpassen als je het liever anders hebt.

Het is een Resistive scherm. Huidige smartphones en tablets hebben een capacitive scherm waar je geen druk p hoeft uit te oefenen.  Bij een resistive scherm moet je iets drukken en kun je inderdaad een pennetje gebruiken. Maar dit scherm is prima te bedienen met je vinger. Ik vind hem beter reageren dan de standaard NAV die in de Sortage geleverd wordt.

Ook vegen (swipen) kan prima met je vinger.

De C074 draait op Windows CE6.x Maar er kan ook Android op. Er is een Android versie te krijgen. Het gaat om exact hetzelfde apparaat alleen dan met andere software. Is dus ook achteraf zelf te doen.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een Android variant. Maar vond dat er te weinig info en recenties te vinden waren voor dit model. Verder draait het op android 2.2. De Windows variant zijn de meeste erg positief over (ik ook). Dus heb ik hier maar voor gekozen. Mocht er later toch een nieuwere Android update uitkomen, dan kan ik alsnog switchen.

Scherm is dimbaar. Volgens mij dimt het niet met de interieurverlichting maar ga het zo testen. De knop verlichting overigens wel.

Bij Nav switcht de NAV 's avonds over in de nachtmodus. Maar ook dat kun je zelf aanpassen als je het toch anders wilt.

Ik ben in ieder geval tot nu toe erg tevreden over de unit, zeker voor deze prijs.

Mocht je meer info nodig hebben, laat dan maar weten.

gr,

Stief

Geplaatst

Ik heb gewoon mappen hoor.

als je op het cd'tje tikt kun je vervolgens bladeren naar je mappen en zelfs verschillende media bronnen.

Ik ga dalijk ff kijken. Ook bij usb en sd dan?

Geplaatst

Ik ga dalijk ff kijken. Ook bij usb en sd dan?

Ja hoor.

Ik gebruik alleen USB en SD. Eigenlijk nu alleen nog maar SD.

Heb er maar gelijk een 32GB SD in gedaan :-).

Gelijk even wat fimpjes voor de kids erop en genoeg muziek.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...