Jump to content

Nieuwe Kia Rio 2e helft 2005 in Nederland


Recommended Posts

Posted

NIEUWE KIA RIO VANAF 2e HELFT 2005 IN NEDERLAND

3 mrt 2005 - Jaren achtereen was de vijfdeurs Kia Rio de verkooptopper in Nederland. Hij staat dan ook bekend als ruimdenkend en spaarzaam. Zijn opvolger bouwt voort op deze eigenschappen, plus modern design en dito techniek.

De Nederlandse consument heeft een sterke voorkeur voor de vijfdeurs hatchback. Deze uitvoering komt als eerste en vooralsnog enige carrosserievariant naar Nederland. Een beslissing over import van de vierdeurs sedan volgt later. Het B-segment ("compact, maar niet klein") waarin de Rio een voortrekkersrol zal opeisen, omvat in West Europa meer dan een kwart van alle personenauto's. Bijna de helft hiervan zijn vijfdeurs hatchbacks zoals de Kia Rio.

De nieuwe Kia Rio is iets korter dan zijn voorganger. De vijfdeurs hatchback blijft precies onder de viermeter limiet. De wielen staan verder naar buiten, zowel door een toegenomen wielbasis als een grotere spoorbreedte. Dit geeft meer binnenruimte, groter veercomfort en stabielere wegligging. De carrosserie wordt zoals gezegd korter, maar iets breder en flink hoger. Daarmee blijft de Rio volgena Kia een van de ruimste auto's in zijn klasse. De maatvoering in het interieur komt vooral ten goede aan de achterpassagiers: meer hoofd- en beenruimte en grotere breedte op schouderhoogte.

Een nieuwe Common Rail dieselmotor met Variable Geometry Turbocharger (VGT) belooft goede prestaties. De zelfstellende schoepen zorgen ervoor dat de turbolader reeds vanaf lage toerentallen effectief is. Naast vlotte acceleratie en hoge topsnelheid, dient het koppel ook voor een hoge kruissnelheid bij matig toerental (bijvoorbeeld 120 km/h bij minder dan 2.850 tpm) en aangenaam geluidsniveau. Hierbij is het brandstofverbruik laag en voldoen de emissies ruimschoots aan de Euro-4 norm.

Naast de 1.5 CRDi VGT diesel zijn er twee benzinemotoren: de 1.6 CVVT viercilinder met een accent op sportiviteit en een geheel nieuwe 1.4 viercilinder met de nadruk op economie. Een handbediende vijfversnellingsbak is standaard, terwijl in combinatie met de benzinemotoren een viertraps automaat als optie kan worden aangeboden. De 1.4 motor heeft twee bovenliggende nokkenassen, hetgeen bijdraagt aan het vermogen van 71 kW (97 pk) bij 6.000 tpm. De 1.6 met twee nokkenassen en variabele kleptiming levert 82 kW (112 pk) bij 6.000 tpm, goed voor een top van 190 km/h.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...