Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Heeft iemand misschien een elektrisch schema van de Kia Shuma 2004? Ik ben op zoek naar wat kabels in de draadboom om de CDV aan te sluiten.

En dan m.n. de draadkleuren van de richting aanwijzers om de CV module op aan te sluiten.

Onder de stuurkolom probeer ik wel een constante 12 volt te vinden.

Weet iemand hoe de zijknippers los te krijgen zijn? (Draaien of schuif/kliksysteem)

Zomaar wat zaken om weer een beetje vooruitgang te boeken.

Gr,

Ron

Geplaatst

Ik ben helaas nog niet toegekomen aan inbouw van de stelmotor om de CDV afstandbedienbaar te maken.

Maar ik wil eigenlijk het volgende gaan doen:

In de bestuurdersdeur, zit geen stelmotor, maar een schakelaar die -als de sleutel wordt bediend-  de open/dicht functie schakeld, naar de overige deuren.

Ik stel mij dus voor, dat er een 12V draad naar het slot loopt, die middels die sleutelschakelaar een puls stuurt naar open of dicht.

Dan kan ik waarschijnlijk die twee draden (open of dicht) gebruiken om de stelmotor die ik ga inbouwen, aan te sturen.

Die draden lopen dus door de verbindings-tule van deur naar deurstijl en zal ik dezelfde kleuren dus binnen moeten kunnen vinden.

Als ik daar dan weer de CDV/AB module op aansluit, dan zou dat [in theorie] moeten werken.

Nu alleen dus nog op zoek naar de gebruikte kabelkleuren voor de knippers links en rechts, om de module op aan te sluiten.

Wordt vervolgd...

Geplaatst

beetje vreemd dat in die deur geen stel motor zit dat betekend dat als je de auto afsluit van af de bijrijders zijde de bestuurders deur niet opslot gaat ???

en het betekend dat als je het dus op jouw manier wil aansturen en je straks op de afstands bediening drukt de bestuurders deur dus ook niet opslot gaat 

ik raad het dan ook af om het zo te doen en gewoon lekker die stelmotor in die deur te bouwen en die paar draadjes door te voeren

heb al gezocht voor je voor schemas maar op die site waar ik kan kijken daar kennen ze dus geen shuma helaas 

Geplaatst

Ik verwacht dat de slot-schakelaar naar massa schakelt.

En wat jij schetst werkt voor mijn gevoel dan niet, omdat je de motor ompolend moet aansturen en ondertussen voor de overige deuren een massa-signaal moet creëeren op de sense-draden. Dat kan wel met relais, maar het lijkt me beter voor de motor gewoon zelf twee draden te trekken.

Mbt de draadkleuren; kijk eens hoeveel draden er aan je alarmlichtschakelaar zitten.

Bij wat oudere auto's zijn daar de signaaldraden naar de knippers zelf aanwezig, met de moderne systemen is dat ook een massa-schakelaar en zitten er maar 3 draden; signaal, massa en licht.

Is dat het geval dan wil het ook nog wel eens lukken als je de stuurdraad van de AB een relais laat sluiten dat op zijn beurt de alarmlichten even aan zet.

En anders even nameten aan de richtingaanwijzerschakelaar, daar KUNNEN de afzonderlijke spanningen ook aanwezig zijn.

Geplaatst

Ik verwacht dat de slot-schakelaar naar massa schakelt.

En wat jij schetst werkt voor mijn gevoel dan niet, omdat je de motor ompolend moet aansturen en ondertussen voor de overige deuren een massa-signaal moet creëeren op de sense-draden. Dat kan wel met relais, maar het lijkt me beter voor de motor gewoon zelf twee draden te trekken.

Mbt de draadkleuren; kijk eens hoeveel draden er aan je alarmlichtschakelaar zitten.

Bij wat oudere auto's zijn daar de signaaldraden naar de knippers zelf aanwezig, met de moderne systemen is dat ook een massa-schakelaar en zitten er maar 3 draden; signaal, massa en licht.

Is dat het geval dan wil het ook nog wel eens lukken als je de stuurdraad van de AB een relais laat sluiten dat op zijn beurt de alarmlichten even aan zet.

En anders even nameten aan de richtingaanwijzerschakelaar, daar KUNNEN de afzonderlijke spanningen ook aanwezig zijn.

Ik denk (maar weet dat niet zeker...) dat de slotschakelaar een type NO/NC is, centraal aangestuurd door 12V. Deze schakelaar moet n.l. de overige 3 deursloten aansturen, en een Kia is wat dat betreft NIET massagestuurd dus wordt er een +12V signaal gestuurd. En als deze schakelaar de andere 3 sloten kan bedienen, dan moet deze ook de in te bouwen stelmotor kunnen aansturen.

Ik moet dat natuurlijk wel even nameten als ik de deurpaneel verwijdert heb, want meten is weten, maar ik denk zomaar dat het zo werkt.

Als ik het stuursignaal van de AB box dan aansluit op die 2 draden die de stelmotor aansturen, dan bereik je in feite toch hetzelfde als dat je zelf een schakelaar (middels de sleutel) bediend???

Ik pretendeer hier niet het bij het juiste eind te hebben, maar de andere ideeën zijn ook niet erg stellend! Ik ga het gewoon opmeten als ik zover ben, en lukt het niet, dan moet ik extra draden trekken. Laat ik ook wel weten, maar......als het wel werkt, dan kunnen anderen die zoiets willen installeren er hun voordeel weer mee doen.

Geplaatst

Als ik je goed begrijp ga jij er van uit dat de schakelaar de motortjes rechtstreeks bedient.

Dat is zeker niet het geval; er zit een "centrale" tussen.

Die zorgt er onder andere voor dat het signaal naar de motoren ompoolt en dat dit een puls is. Anders zouden de motoren continu bekrachtigen als de schakelaar omklapt.

Als je in de linker deur ook een motortje had af fabriek zou je de AB op de sense-draden kunnen aansluiten.

Omdat je dat niet hebt is de algemene aanrader om met een extra motortje het bedienende slot te bewegen, waarna de centrale van de auto de rest doet.

Ik heb GEEN ervaring met een Shuma, maar heb de afgelopen 20 jaar ofzo wel een stuk of 15 auto's voorzien van complete CV-systemen, AB-systemen en alarmen of deze aangepast of gerepareerd.

Dat maakt me geen expert, maar ik zit hier ook geen kul te verkopen.

Anders zou ik de moeite van het reageren niet eens nemen.

Bovendien ben ik niet de eerste die zegt links een motortje in te bouwen.

Ik snap dat je geen draden wilt trekken omdat dat lastig is, maar het is IMHO echt de beste oplossing.

Sterker nog; als het je een rit naar omgeving Tilburg waard is wil ik je zelfs helpen met de inbouw!

• Like 1
Geplaatst

Kijk, hulp en kennis genoeg 'in da house' zou ik zeggen....!

Geplaatst

Jazeker...kennis en kunde genoeg, je moet het alleen even "opporren" van tijd tot tijd.

En natuurlijk @Murcielaygo: :oops: :oops: Je hebt helemaal gelijk.....ik had die "centrale" even helemaal over het hoofd gezien.

Ook ik heb meerdere setjes van de CDV's ingebouwd in verschillende auto's, dus het gaat vast deze keer ook wel lukken, maar ik ben altijd op zoek naar de makkelijkste manier, door gebruik te maken van de reeds aanwezige voorzieningen. Maar soms zie ik wel eens wat over het hoofd, vandaar dat ik al mijn hersenspinsels hier ook ventileer, dan kunnen jullie mij onmiddellijk afschieten als ik er weer eens helemaal naast zit. :death:

Dus als ik weer eens eigenwijs ben....meteen terugslaan hoor. Ik kan er tegen, :wink: maar soms komt je op forums wel eens tot opmerkelijke oplossingen, en daar is het m.i. ook voor bedoeld, toch. Om elkaar "op de goede weg" te helpen???

Ik ga dan toch maar twee draadjes trekken. Maar zolang het steeds regent, en ik niets kan doen, blijf ik maar zoeken naar snellere oplossingen, die er in dit geval dus niet echt blijken te zijn. :hammer:

Geplaatst

De stuurmotor is geplaatst, en de draden getrokken. Alleen bij de doorgang naar het interieur was dat ff lastig. De aansluiting van buitenaf (waar de rubber tule omheen sluit) is een 12 polige stekker die van binnenuit door het frame steekt, met een randje waar dan het rubber weer omheen sluit. En alle punten van de stekker waren in gebruik. Heb toen maar met een lange metaalboor van binnenuit [is goed te doen....] een gaatje net naast die aansluiting geboord, en met een doorvoerrubbertje de kabels naar binnen geleid. Likje siliconenkit erin en het zit weer waterdicht.

Morgen (als het droog blijft...) verder, want ik moet eerst op zoek naar geschikte diodes, omdat de knipperfunctie van de AB slechts 1 draad is. En dan nog ff op zoek naar de draden van de L & R knipperlichten.

Er zit overigens ruimte zat in de deur om van alles en nog wat te monteren, dus de stelmotor monteren was geen enkel probleem.

Wordt vervolgd....

Geplaatst

......de CDV/AB module zit gemonteerd helemaal links bovenin achter het dashboard. Met twee tie-wraps aan de aanwezige kabelbundel, en de antenne van de unit naar bovengericht tussen de afdekplaat van de voorruitstijl. Perfecte plek, maar beetje lastig bereikbaar, maar als het er eenmaal zit, hoef je er niet meer dagelijks bij.

De +12V heb ik vanaf de permanente radio kabel afgetakt. Massa achter de zijbevestiging van het dashboard achter het afdekkapje.

Dan op zoek naar de RAW draden. Eerst maar bij de achterlichten gekeken voor de kleuren. Links achter is groen met grijze bies, en rechts achter groen met witte bies.

Maar de kleuren lijken heel erg op elkaar. Dan op zoek naar de kabelboom van de zekering kast naar achteren in de zijdorpel.

Daar heb ik de juiste kleuren gevonden, en voor de zekerheid nog even nagemeten met de RAW aan. Meteen de goede draden. Stukje opengewerkt, en de draden er tussen gesoldeerd voor een goede verbinding. Stukje tape er omheen en toen aangesloten op de CDV unit, en ziedaar....alles werkt zoals het bedoeld is te werken.

Het lastigste van de hele klus is dus geweest, het doorvoeren van de stuurmotordraden door de deurstijl van de carrosserie.

Maar uiteindelijk is dat dus opgelost door een extra gat ( 10mm) te boren vlak naast de stekker die de verbinding naar het portier vormt, en met een doorvoer tule de 2 draden daardoor naar het interieur geleid en aangesloten op de CDV unit.

Al met al een klusje dat goed te doen is, met het juiste gereedschap, en een portie geduld.

Dank aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd met adviezen en aanwijzingen, om deze klus tot een goed einde te brengen.

Gr,

Ron

Geplaatst

En een schouderklopje voor jezelf, tenslotte heb je het zelf nog moeten doen én met succes.

Geplaatst

:adanku: :adanku: :clap: ......en toch zijn het leuke klussen!

Deze mag dus wel op slot!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe Aanmaken...