Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo Kia kenners,

Ik krijg binnenkort, zoals je in mijn 'voorstel-topic' kunt zien, een Shuma als tweede auto.

Daarvan is de centrale deurvergrendeling 'handbediend', en dat zou ik graag afstands bedienbaar maken.

Ik heb dat bij meerdere auto's gedaan dus inbouw kennis is aanwezig.

Maar de vraag is, of in de bestuurdersdeur een motor ingebouwd moet worden om de CDV unit op aan te sluiten, want ik vermoed dat in deze deur alleen een schakelaar zit, die de overige deuren bediend.

Is er wellicht ook een electrisch schema (met bedradingskleuren) beschikbaar, waarmee ik de draden kan opsporen om e.e.a. te installeren?

Kan nu nog ff niks doen, want volgende week (10-02-2014) staat de auto pas voor de deur, maar een beetje voorbereiden kan geen kwaad.

Ervaringen zijn altijd welkom....

Alvast dank voor de reacties,

MVG,

Ron

Geplaatst

In mijn Shuma van 2004 zit standaard CPV, maar geen afstandsbediening. Ik heb nog zo'n setje liggen om dat mogelijk te maken. (SPY)

Ik heb nu de volgende vragen:

1)

Waar kan ik constant 12V aftakken, of indien mogelijk rechtstreeks van de accu. Maar waar kan ik dan een doorvoer vinden om de kabel ongeveer boven de pedalen 'binnen' te krijgen. Of kan ik aftakken van de constante 12V van de radio of ergens in het zekeringenblok?

2)

Om in de bestuurdersdeur een extra stuurmotor te monteren, moet ik het deurpaneel verwijderen.

Is dat een lastige klus? Of is er ergens een "how-to" op het forum of ergens anders te vinden met een beschrijving?

Is de verbinding tussen deurstijl en portier (dat rubberen slangetje) simpel te verwijderen. Er moeten draden getrokken worden.

3)

Welke kabelkleuren worden er gebruikt voor de RAW (knippers) in het interieur. Anders moet ik de draden van de zijknippers aftakken.

Gaat ook wel lukken, maar als het ergens binnenin te vinden is, is dat natuurlijk makkelijker.

Aansturing vanuit de CV unit is met 2 separate draden, dus geen geklooi met diodes etc..

Ben benieuwd naar de reacties.....

Gr,

Ron

post-13797-0-89289800-1391958417_thumb.jpg

Geplaatst

Ik zag jouw vraag al voorbij komen in je voorsteltopic. Ik hoop dat je zodanige support krijgt, dat jouw probleem wordt opgelost.

Geplaatst

Ik zag jouw vraag al voorbij komen in je voorsteltopic. Ik hoop dat je zodanige support krijgt, dat jouw probleem wordt opgelost.

Ik heb de vraag hier nog maar eens gepost (juiste topic, hoop ik...) want voorlopig loopt het nog niet erg met de antwoorden.

Vaak kom je er zelf wel uit, maar met een beetje kennis van Shuma eigenaren of Kia technicians krijg je soms net wat meer detail informatie over specifieke zaken waar je op moet letten, en/of handige tips.

We wachten rustig af.....

Geplaatst

Misschien kun je hier iets vinden.

http://www.problemcar.nl/viewforum.php?id=132&p=3

Kijk ik wel eens op, maar vind het een "gebruikersonvriendelijke" opzet.

Je moet heel erg zoeken naar de juiste gegevens/auto/type.

Voorlopig de Shuma nog niet tegengekomen, die hetzelfde 'probleem' behandelde.

Maar wel dank voor het meedenken.

Geplaatst

Volgens mij heb je hiervoor niet eens een Kia techneut nodig, omdat het gaat om een meer universeel probleem.

Ik had even gedacht dat één van de pimpmasters of een andere monteur zich wel over jouw vraag zou buigen,

maar mogelijk is de vraag moeilijker dan gedacht.

Ik hoop dat er enig support gaat komen en jouw probleem wordt opgelost. Hij staat in ieder geval weer even in de

belangstelling.

Dit topic lijkt mij prima hoor.

Geplaatst

helaas had ik deze vraag even gemist  :no:  :no:

maar als er al centrale vergrendeling op zit maar dan alleen door middel van de bestuurders deur slot

dan raad ik aan om een simpele cv te kopen en een cv motor in de deur te maken die dit slot bedient

op deze manier hoef je maar twee draden in de deur te leggen en hoef je verder geen moeilijke dingen uit te zoeken

voor de draad kleuren van de richting aanwijzers kan ik je helaas niet helpen ik kan geen schemas vinden van de shuma

maar het simpelst is dan on en draad naar een van de richting aanwijzer lampen te leggen en deze daar op aan te sluiten

ik heb zelf deze set al een keer ingebouwd en moet zeggen wekt perfect voor een klein prijsje

$T2eC16JHJF8E9nnC6U0,BRMKTtEhH!~~60_12.J

http://www.ebay.nl/itm/New-Universal-Car-Remote-Control-Central-Dock-Lock-Locking-Keyless-Entry-System-/111112007293?pt=UK_Car_Accessories_Safety_Security&hash=item19decaae7d&_uhb=1

en dan een van deze er bij voor in de deur

$T2eC16Z,!)QE9s3HFgfmBR4GkgE)yQ~~60_12.J

http://www.ebay.nl/itm/Universal-Central-Door-Locking-Part-Lock-Motor-Actuator-DC-12V-/251132179216?pt=UK_Car_Accessories_Safety_Security&hash=item3a78a4f310&_uhb=1

op deze manier ben je voor net 20 euro klaar   :wink:  :wink:

ik hoop dat je hier iets mee kunt 

en dat ik het hiermee weer een beetje goed hebt gemaakt   :-)  :-)

• Like 2
Geplaatst

.....ik hoop dat je hier iets mee kunt

en dat ik het hiermee weer een beetje goed hebt gemaakt :-):-)

Mwah, net....!

Geplaatst

Nou is mijn vraag nog niet helemaal beantwoord. Ik weet wat ik nodig heb, sterker nog....het ligt al geruime tijd "op de plank".

Alleen is de vraag hoe ik aan een constante +12V kom, en of het simpel door het rubberen tube te krijgen is tussen deur en deurstijl.

Maar als er geen kennis van Shuma is, dan wordt het lastig om specifieke vragen te beantwoorden.

Ik ga zelf wel op zoek, maar had verwacht wat handige "tips & tricks" op te doen....

M.n. het verwijderen van de deurpanelen wil nog wel eens lastig gaan, en soms heeft iemand al ervaring opgedaan hiermee.

Maar...we wachten rustig af. 12 Februari komt de Shuma pas voor de deur te staan, dus dan kan ik ook zien hoe e.e.a. in elkaar steekt.

Wel dank voor het meedenken.....en als je nog iets te binnen schiet, laat maar weten.

Gr,

Ron

Geplaatst

:vorigepost

Had ik ook al aan gedacht. Bedankt voor de link, maar het enige dat ik daarop kan vinden is dit: http://www.kia-forums.com/shuma-spectra-1997-2003/32156-adding-power-door-locks-spectra.html

Geen foto's te zien als je niet registreert, maar uit de beschrijving kun je niet veel afleiden. Alleen dat het erg "dunne" deuren zijn.

Ik wil overigens proberen om er een 5 draads motor in te zetten, waarbij alleen de groen en blauwe draad voor "open/dicht" worden gebruikt.

Van de overblijvende draden, wil ik de zwarte draad (of één van de andere, moet ik nog ff uitvlooien) gebruiken, om tijdens het openen op afstand, tevens een massasignaal, komende uit één van de drie overgebleven draden van de stuurmotor, naar het (deur)contact van de binnenverlichting te sturen, om deze gelijk met het openen op afstand aan te laten gaan. Zit toch een vertrager op, die het lampje een poosje (10 sec.) laat branden, en langzaam laat dimmen.

Eens kijken of dat wil lukken.

Zeker niemand ervaring mee???

We gaan het zien....

Gr,

Ron

Geplaatst

als je dat wil moet je simpel weg een extra relay tussen je 2 draden van je cv aansluiten als je dan je cv bedient kan je een massa signaal met je relay schakelen gelijk tijdig als je je deur open of dicht doet 

ook hoef je dan niet op te letten op de polaritijd je relay word elke keer opnieuw even bedient 

en je hoefd niet moeilijk te doen met je 5 draads motor

Geplaatst

't was ook maar een wild plan....ik weet ook niet wat er uit de overblijvende draden komt bij een 5 draads motor, en ik heb toch nog een paar van die dingen liggen.

Als het een puls is, dan blijft de verlichting niet branden zolang de deur 'van het slot' is. Als het een constante massa is wel.

Ik zal wel eens een proefopstelling maken, en zien wat er gebeurt.

Zoniet, dan komt de "pimpmaster" suggestie in beeld, of anders maar geen geschakelde binnenverlichting. Ik heb geen garage, dus alles moet voor de deur gebeuren, en met dit weer is dat geen echte aanrader.

Geplaatst

Naar mijn weten is het een harde omschakeling rond het midden van de slag van de motor.

Daarom werken sommige goedkope systemen niet meer als de motortjes niet "gelijk" staan.

Zeker als het een systeem is met slechts 1 knop ipv aparte voor openen en sluiten.

Het idee van xtra40 met het relais werkt alleen als de puls lang genoeg is om het binnenlicht te triggeren.

Met een diode op de spoel van het relais zou je dan kunnen zorgen dat het licht alleen bij openen aan gaat...

Geplaatst

Nou.....de Shuma is vandaag afgehaald bij de garage. Er moesten voor de APK twee nieuwe voorbanden gemonteerd worden, en dat was alles.

Alleen het door de garage bestelde inbouwraam voor de (1-din) radio was nog niet van de Kia dealer ontvangen.

Kosten dezes: (schrik niet......) € 60,- , maar wel voor rekening van de garage i.v.m. aflevering. Ik heb hem verteld dat hij deze bestelling maar met annuleren, want er zijn goedkopere oplossingen op de markt. Die van Kia was dan wel incl. adapterkabel, maar of dat nou de kosten zo hoog maken????? Niet doen dus!!

Dan monteer ik dat raampje van € 13,- er zelf wel in....

Op het moment van instappen en wegrijden is het gaan regenen, en tot nu toe is het nog niet gestopt.

Weinig tijd dus om de auto eens op mijn gemak voor de deur, aan een nadere inspectie te onderwerpen, om te zien of de modificaties die ik eraan wil doen, eenvoudig zijn of enige kennis van zaken/handigheid  vereisen.

Dat moeten we dus even opsparen voor een droge dag. Maar ik heb wel al gezien dat de rubber tule tussen deurstijl en portier een paar scherpe bochten heeft.

Zal niet meevallen om daar nog wat extra draden doorheen te wurmen voor de CPV stuurmotor.

Vanavond maar eens de tijd nemen om het instructieboekje door te nemen.

Stuit wel al op een onduidelijkheid: Op het instrumentenpaneel, heb ik een lampje met de tekst "IMMO", dat brand als het contact aanstaat, en uitgaat als de motor draait.

Da's mooi zou je zeggen, maar wat betekent die tekst??? Het staat niet in het boekje, dus dat wordt gissen, of hier op het forum vragen.

Dat weten jullie vast wel....

Tot zover....

Gr,

Ron

Geplaatst

Volgens mij is dat een 'car diagnostic test' (automanagement) voordat de motor start.

IMMO staat volgens mij voor immobilizer emulator.

Geplaatst

Mbt die scherpe knikken in de doorvoerrubber; vaak kun je de rubber aan beide zijden uit het plaatwerk nemen.

Dan kun je de rubber iets "rechttrekken" tussen deur en auto, om op die manier de kabels makkelijker door te voeren.

Werkt niet altijd, maar maakt het werk wel toegankelijker.

Geplaatst

Raar dat het instructieboekje niets over dat "IMMO" lampje zegt. Zou dus een combinatie met het motormanagementlampje (kunnen) zijn.

Ga bij droog weer wel eens met die doorvoerrubbers aan de slag. Heb het ooit eens bij een Fiat Uno gedaan, en die heb ik er nooit meer goed opgekregen.

Je hebt daar eigenlijk 3 handen voor nodig, met aan elke hand 15 vinger, terwijl er maar plaats is voor 2 (kinder)vingertjes....

Hoop dat het bij de Shuma wat simpeler gaat.

Geplaatst

Je hebt daar eigenlijk 3 handen voor nodig, met aan elke hand 15 vinger, terwijl er maar plaats is voor 2 (kinder)vingertjes....

Hoop dat het bij de Shuma wat simpeler gaat.

Als ik het zo lees moet je er helemaal niet aan beginnen. Het klinkt mij veel te onzeker allemaal.

Geplaatst

Ik had het over die Fiat, hè.... Bij de Shuma is er wel wat meer ruimte.

Vind die handbediening toch wel wat lastig, en je ziet ook rondom het sleutelgat allemaal kleine krasjes van verkeerd mikken. Is wel weer weg te krijgen hoor.

Maar dat irritante belletje als je sleutel er nog in zit of de lichten aan staan. Daar moet ook nog wel ff wat aan gedaan worden.

Iemand suggesties?

Zo zie je maar...in de loop der tijd, loop je zo proefondervindelijk tegen wat zaken aan die nog enige aandacht nodig hebben.

Geplaatst

Ik had het ook in mijn Hyundai Elantra, maar dat was een kwestie van stekker lostrekken uit een blauwe unit onder het dashboard en geen gebel meer.

Lichtschakelaar kan aanblijven, want het gaat toch vanzelf uit als ik de deur opendoe. Da's pas handig. En die sleutel eruit halen is ook geen probleem, want anders kan ik de boel niet afsluiten. En bij de volgende rit gaat het licht automatisch weer aan.

Zo wil ik het in de Shuma ook hebben, maar weet niet precies waar dat belletje zit. Niet op dezelfde plek als de Hyundai.En ik weet ook niet of dat misschien nog andere functies gebruikt, waardoor er zaken niet meer werken als ik dat belletje uitschakel.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe Aanmaken...