Jump to content

rumoerig schakelen (Kia)

Recommended Posts

Onze Kia Rio van 2014 heeft schakelproblemen.  Uitvoering is een normale /standaard versie dus 1,2 motorinhoudMet name als hij kouder is tijdens  schakelen in de lage versnellingen, ontstaat een gevoel dat ik de koppeling niet voldoende intrap. Je voelt en hoort een ; TOK geluid.  Als de wagen warm is verdwijnt het hoorbare geluid. WEL blijft merkbaar dat de versnelling  bij het schakelen.  ( vooral achteruit en 1 naar 2 en 2 naar 3.)   Dacht in eerste instantie dat de koppeling niet vrijkwam. Maar dat kan niet bij dit soort uitvoeringen. Wel heb ik een krik onder het rechter voorwiel geplaatst zodat voorwiel vrijloopt. Hieruit bleek dat er geen koppelingsprobleem was omdat wiel bij ingetrapte koppeling gewoon stilstaat.  Opmerkelijk was wel dat met INGETRAPTE koppeling het wiel tijdens het (droog) schakelen 5 cm terug liep terwijl de koppeling gewoon ingetrapt bleef. .( gelijk weer met dat TOK geluid)  Dit gebeurde bij alle versnellingen. Vervolgens 3 andere automerken hetzelfde geintje uitgehaald. Wat bleek, wielen bleven netjes stil en draaiden absoluut niet. In KIA garage geweest en men gaf aan dat er absoluut niets mis mee was en dat dit een typisch KIA RIO karaktertrekje was welke minder was bij het warm worden.   Mijn vraag, hoe kom ik van dat hakerige schakelen af. De Kia garage/dealer  heeft geen oplossing ( normaal voor dit type zeggen ze) .  maar houdt zich wel open voor suggesties.....???????.

Lees het hele artikel