Jump to content

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
Posted

Kia Sportage

In de slipstream van de succesvolle Sorento stormt nieuw Kia-talent naar voren: de Sportage brengt een Sport Utility Vehicle binnen bereik van n?g veel meer actieve consumenten en zakelijke rijders. De aantrekkingskracht van de Sportage steunt op aansprekende styling, de onovertroffen grip van vierwielaandrijving, absoluut personenauto-comfort en vijf deuren plus variabele indeling van v??l binnenruimte. Na de wereldpremi?re op 23 september in Parijs staat de Sportage vanaf november bij de Nederlandse Kia dealers.

Nieuw SUV aanbod naast Sorento

De Sportage komt met evenzeer modern design op basis van pragmatische, lichtgewicht aandrijftechniek. De uiteenlopende sterke punten van deze Kia SUV?s vullen elkaar naadloos aan.

Bekende naam voor nieuwe compact-SUV

Geen enkele andere naam dan ?Sportage? bleek wereldwijd zo goed aan te sluiten bij het unieke concept van dit nieuwe model. Hoewel de Sportage diverse technische componenten met de Hyundai Tucson deelt, begint het unieke karakter van de Sportage bij het stoere en vriendelijke exterieur en blijkt minstens zo sterk in het luxe afgewerkte interieur.

De 16-inch grote lichtmetalen wielen staan ver naar buiten geplaatst. De achteroverbouw is, ten opzichte van de overhang v??r en de lange wielbasis, heel kort gehouden. Visueel is het effect hiervan dat de Sportage als het ware klaar staat om vooruit te springen. Bovendien nodigt het zichtbaar kleinere volume achter de achteras uit tot een actievere rijstijl; men heeft minder het gevoel om met een ?staartlastige? stationwagon te rijden. Praktisch zijn er vier winstpunten voor deze keuze. Ten eerste is er duidelijk meer ruimte in het interieur, die ten goede komt aan de achterpassagiers en het (nader te bespreken) fold & dive systeem van de achterbank. Ten tweede kan men met de Sportage uiterst gemakkelijk achteruit inparkeren, omdat de bumper nauwelijks buiten de auto uitzwaait bij het draaien. Dit maakt de Sportage ook geschikt voor de stedelijke omgeving met krappe parkeerplaatsen. De achterbumper ?n de voorbumper zijn volledig functioneel om de hoeken van het koetswerk heen gevormd, om kleine aanrakingen zonder blijvende gevolgen te weerstaan. Het derde voordeel van de korte achteroverbouw is dat de bestuurder, anders dan bij conventionele terreinauto?s, zich geen zorgen maakt over de achterbumper op oneffenheden: zodra de voorwielen, voorzichtig aftastend, de hindernis passeren geeft hij gas bij om niet halverwege te blijven steken. Het vierde winstpunt is dat het zwaartepunt niet alleen visueel, maar ook daadwerkelijk verder v??r de achteras ligt. Hierdoor blijft de Sportage bij sterk wisselende belading beter- en voorspelbaar op de gewenste koers.

De hoge zitpositie van de echte SUV wordt in de Sportage geaccentueerd door het ruim bemeten glasoppervlak rondom. De taillelijn loopt in ??n streek van de grote, heldere koplampen naar de achterlichtarmaturen. Deze lijn, plus de boven de voorspatborden uit bollende motorkap en de dikke C-stijlen, zijn visuele links met de Sorento. De separate ruitjes achter de C-stijlen geven voldoende zicht naar rechtsachter, met behoud van sportieve beslotenheid van de coup?. Aan de achterzijde valt op dat de dakrails in een zwarte band langs de D-stijl tot aan de achterlichten doorlopen. Daartussen is het flip-up achterraam, dat desgewenst apart van de achterklep omhoog scharniert. De functionele dubbele uitlaatopeningen voor de diesel- en V6 versie completeren het krachtige visuele beeld.

De wielophanging is rondom onafhankelijk met schroefveren. Om ruimte te winnen zijn de schroefveren, gasgevulde hydraulische veerdempers en de bovenste wielgeleiding tot (McPerson-) veerpoten ge?ntegreerd. A-frames leiden de voorwielen onderlangs, terwijl de achterwielen door middel van enkele langs- en dubbele dwarsdraagarmen gelokaliseerd worden. Het onafgeveerde gewicht van dit onderstel is minimaal, waarmee de Sportage aan comfort wint. Zowel voor- als achter is een stabilisatorstang voorzien, die in snel genomen bochten een deel van de last van de buitenste veer overdraagt naar de binnenste veer op dezelfde as. De Sportage blijft hiermee merkbaar beter rechtop boven het asfalt. De veren en dempers zijn afgestemd op de mix van comfort en sportieve stevigheid die op Europese wegen gewenst is. Niettemin zijn de veerwegen voldoende lang om ook off-road indrukwekkend te presteren.

Actieve- en passieve veiligheid

De stuurinrichting is een hydraulisch bekrachtigde tandheugel, die lichte bediening combineert met de hoogst haalbare stuurprecisie rond de middenstand. Als optie is ESP Electronic Stability Program leverbaar, dat de bestuurder in kritische situaties -geheel automatisch- assisteert door middel van selectief remmen van ??n of meer wielen. Bovendien vermindert ESP zonodig tijdelijk het motorkoppel om verlies van richtingscontrole te vermijden. Dreigend onderstuur gaat ESP tegen met afremmen van het binnenste achterwiel. Dreigend overstuur wordt beperkt door afremmen van het buitenste voorwiel.

Het remsysteem is uiterst effectief, met inwendig geventileerde schijfremmen voor en massieve schijfremmen achter. Het vierkanaals ABS Antilock Brake System waakt tegen blokkeren van elk wiel afzonderlijk en regelt dus ook de remdruk voor elk wiel apart. Het EBD Electronic Brakeforce Distribution werkt preventief op de achterwielen, zodat ABS minder frequent hoeft in te grijpen. Door de remdruk naar de achterwielen afhankelijk van de belading te reduceren, kan voorkomen worden dat deze wielen tijdens remmen zouden blokkeren vanwege te lage wieldruk. EBD heeft vanzelfsprekend geen invloed op eventuele gladheid; daarvoor blijft ABS nodig. Zowel ABS als EBD maken het ook mogelijk om tijdens afremmen effectief te blijven sturen; rollende achterwielen zijn een essenti?le voorwaarde om koers te houden of de rijrichting te veranderen.

Bij een proefrit zou men de Sportage kunnen ervaren als lichtvoetig met antislip zolen. Ten opzichte van de overeenkomstige Sorento is de eigen massa, afhankelijk van de gekozen motor- en transmissievariant, tussen 315- en 450 kg lager (17- tot 23%). Vanzelfsprekend is niet bezuinigd op de bescherming van de inzittenden. Deze is onder meer verzekerd door de vier ringen (ter hoogte van de A, B, C en D stijlen) die de kooiconstructie dragen. Alle deuren zijn voorzien van beschermende balken die botskrachten naar de veiligheidsringen afleiden. Deze stijve constructie, met geprogrammeerde kreukelzones, dient tevens om het weggedrag op Europees top niveau te garanderen via nauwkeurige wielgeleiding. Binnen de veiligheidskooi hebben alle versies twee airbags voorin. De luxere versies beschikken daarnaast standaard over zij-airbags voorin en gordijnairbags voor ?n achter.

2.0 CVVT, 2.7 V6 of 2.0 comon-rail diesel

Het rijplezier van de Sportage is verzorgd met keus uit drie krachtige motoren. In het Nederlandse fiscale regiem is bij gematigde jaarlijkse kilometrages de tweeliter viercilinder benzinemotor de favoriet. De prestaties van deze motor overtreffen veler verwachtingen. Bij het maximum vermogen van 104 kW (141 pk) bij 6.000 toeren, is nog steeds 90% van de maximale trekkracht beschikbaar. Het draaimoment piekt op 184 Nm bij 4.500 toeren. Deze opmerkelijke breedte van het nuttige toerenbereik komt mede door de CVVT Continuous Variable Valve Timing. Normaal ligt het karakter van de motor (op de schaal van trekpaard tot renpaard) tamelijk vast door de vorm van de nokkenas en de stand van de nokkenas in relatie tot de krukas. Met een traploze verstelling van de inlaatnokkenas, ten opzichte van de uitlaatnokkenas, varieert het moment waarop de inlaatkleppen openen. Tevens kan er een moment van overlap zijn, waarbij zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen open staan. Dit geeft een natuurlijk EGR Exhaust Gas Recirculation effect dat bij geringe belasting in het middentoerengebied lager brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen oplevert.

De 2.0 CVVT geeft de Sportage een snellere acceleratie en een hogere topsnelheid dan de dieselmotor. Op basis van de ECE verbruikscijfers is deze motor ongeveer 20% zuiniger met brandstof dan de V6 benzinemotor.

Indien men prestaties en luxe stelt boven budget, is de 2,7 liter grote V6 de eerste keuze. De trekkracht van deze zescilinder overtreft ??k de dieselmotor ruimschoots, in het hogere toerengebied. Bij het maximum vermogen van 129 kW (175 pk) bij 6.000 toeren is nog steeds 85% (= 205 Nm) van de trekkracht voorhanden. Dit is hoger dan de piek van de viercilinder 2.0 CVVT. Het maximum draaimoment van de V6 is 241 Nm bij 4.000 toeren. Het verbaast dus niet dat de V6 absoluut de beste cijfers laat noteren voor acceleratie en topsnelheid.

Naarmate het jaarlijkse kilometrage toeneemt, wint de 2.0 CRDi motor aan betekenis. Bovendien zijn de energieke kenmerken van de diesel aantrekkelijk, zelfs als het financi?le voordeel marginaal is. Deze viercilinder diesel met turbolader, intercooler en common-rail directe inspuiting, is een specialist. Mits het juiste toerental voorstaat, levert hij de hoogste trekkracht uit de minste brandstof. Bovendien is de diesel over de hele linie uiterst spaarzaam, hetgeen resulteert in de beste ECE cijfers voor brandstofverbruik en CO2 emissies. Het hoogste draaimoment is 245 Nm tussen 1.800- en 2.500 toeren. De beperking van de dieselmotor is dat boven 4.000 toeren, waarbij een respectabele 82 kW (112 pk) vermogen geleverd wordt, de trekkracht onder 80% van het optimum zakt. De 2.0 CRDi motor is leverbaar vanaf juni 2005.

Handbak- of ?sportshift? transmissie

De viercilinder benzinemotor heeft een vaste combinatie met de handgeschakelde vijftraps transmissie, terwijl de V6 altijd gekoppeld is aan de viertraps automaat. De dieselmotor kan zowel met handgeschakelde- als met automatische transmissie gekozen worden.

Het laat zich raden dat de 2.0 CVVT bij kruissnelheid het hoogste toerental laat noteren, hoewel dit nog ruim binnen een comfortabele range ligt. De topsnelheid is 179 km/h voor de 2WD versie en 176 km/h voor de 4WD versie. Als de motor optimaal presteert bij 4.500 toeren in de vijfde versnelling, kruist de Sportage 2.0 CVVT ruim 152 km/h. Op Europese snelwegen geldt meestal een lagere praktische kruissnelheid. De eerste twee versnellingen zijn relatief kort, zodat vlot wegrijden uit stilstand geen bijzondere vaardigheid met het koppelingspedaal vereist. In stadsverkeer wordt, zodra en zolang de Sportage rolt, de eerste versnelling niet gebruikt. In de tweede versnelling is ruim voldoende trekkracht bij lage toerentallen om korte bochten met gepaste snelheid te ronden.

De handgeschakelde bak heeft in combinatie met de 2.0 CRDi motor een ?langere? derde, vierde en vijfde versnelling. Ook de eindreductie is ?langer? zodat de Sportage bij elk gegeven toerental een grotere afstand aflegt. Niettemin rijdt de diesel met handbak makkelijk weg uit stilstand omdat er overvloedig trekkracht aan het vliegwiel beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor doorrijden met lage snelheid: de eerste versnelling is vrijwel nooit nodig. De lange reducties geven bij kruissnelheid op de snelweg een heel aangename toonhoogte: langszij de 2.0 CVVT met 152 km/h staat er bijvoorbeeld slechts 3.650 toeren op de klok van de diesel.

De elektronisch gestuurde- en viertraps automatische transmissie laat zich desgewenst sequentieel (opeenvolgend) met de hand schakelen. Met de voet schakelen gaat vanzelf, want de automaat past de schakelmomenten aan bij de rijstijl die de bestuurder via het gaspedaal praktiseert. Hoewel de eerste trap ?langer? is dan de eerste versnelling bij de handgeschakelde transmissie, rijdt de automaat met groot verschil het gemakkelijkst weg uit stilstand. Dit komt door de koppelomvormer die, zoals de naam impliceert, m??r doet dan slippen zonder brandlucht. Het snelheidsverschil tussen de draaiende motor en de stilstaande wielen wordt in de vloeistofkoppeling omgevormd in extra koppel. Dit maakt de Sportage met automaat het meest geschikt voor wie meer dan incidenteel op zand of sneeuw verwacht te rijden, bijvoorbeeld naar de wintersport.

De Sportage met automaat is anderzijds de ook de meest ontspannen reiswagen, door de lange overdrive (0,712 : 1) en de lange eindreducties. Aansluitend bij het voorbeeld van de 152 km/h kruissnelheid: de 2.0 CRDi draait dan 3.480 toeren en de V6 kan met 3.795 toeren toe. Een mechanische lock-up koppeling die bij kruissnelheid vanzelf sluit, vermijdt doorgaande slip in de koppelomvormer.

Pragmatisch 2WD of supermobiel 4WD

De Sportage heeft onmiskenbaar de uitstraling van een solide SUV. Sterker nog: het is een solide SUV. Het is algemeen bekend dat veel SUV?s in Europa vrijwel niet buiten de verharde weg komen. En in de USA is het heel gewoon om een SUV van de bekende merken te kopen met- of zonder vierwielaandrijving. De Sportage voegt zich in deze pragmatische cultuur met vrije keus uit voorwielaandrijving of vierwielaandrijving, in combinatie met de viercilinder motoren. De V6 gaat steeds samen met vierwielaandrijving.

Uiterlijk is er geen verschil tussen de 2WD- en 4WD versies. Dit maakt de keus pas echt vrij, omdat wie voor 2WD kiest geen zorgen heeft over neerbuigende blikken van voorbijgangers. Zolang de voorwielen grip hebben, is er praktisch geen verschil tussen rijden met de 2WD- of 4WD versie. Ook de Sportage 4WD is primair voorwielaangedreven. Een vormvaste glijplaat onder de transmissie is voor beide versies standaard.

De TOD Torque-On-Demand achterwielaandrijving komt tot stand via een koppeling die direct v??r het achterdifferentieel is gemonteerd. De aandrijfas vanuit de transmissie naar deze koppeling loopt altijd mee met de snelheid van de voorwielen. Het achterdifferentieel draait continu met de snelheid van de achterwielen. Omdat de koppeling letterlijk bliksemsnel kan ingrijpen, hoeven slechts geringe draaisnelheidverschillen overbrugd te worden. De 4WD koppeling is elektronisch gestuurd, begint elektromagnetisch en wordt mechanisch bekrachtigd. Een drietraps raket die toch begrijpelijk is:

De elektronische sturing is verbonden met het ABS Antilock Brake System, TCS Traction Control System, een gaspedaalsensor en een stuurhoeksensor. De regeleenheid kent via deze signalen de snelheid van elk van de wielen afzonderlijk, plus de intenties van de bestuurder. Indien ongewenste wielspin dreigt te ontstaan (bijvoorbeeld door vol gas vanuit stilstand) of reeds optreedt, stuurt de regeleenheid een signaal naar de elektromagneet.

De elektromagneet bedient een primaire, droge plaatkoppeling met geringe kracht. De stroomsterkte naar de elektromagneet (gestuurd door de elektronica) is rechtevenredig met de kracht waarmee de primaire koppeling sluit. De achterwielen moeten nu meedraaien met de voorwielen, maar de kracht van de primaire koppeling moet nog versterkt worden om de enorme aandrijfkracht van de motor aan de achterwielen door te geven. Dit gebeurt op een slimme manier, doordat het systeem gebruik maakt van de aandrijfkracht van de motor, als bekrachtiging voor de eigenlijke koppeling naar de achterwielen.

De motor en de voorwielen, respectievelijk de achterwielen zijn verbonden aan twee flenzen met daartussen een serie kogels die in uitgediepte banen een klein stukje kunnen rollen. De elektromagneet stelt dit systeem scherp. Zodra er nu een snelheidsverschil optreedt tussen de voor- en achterwielen, moeten de kogels uit hun diepste punt in de kogelbanen rollen. Hierdoor drukken zij de twee flenzen met enorme, mechanische kracht uit elkaar. Deze axiale kracht werkt op een meervoudige natte plaatkoppeling, van hetzelfde type dat in de automatische transmissie prima werk levert.

De verdeling van de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen is afhankelijk van wielspin bij de voorwielen. In theorie kan bijna alle aandrijfkracht via de achterwielen gaan: denk aan een situatie waarbij de voorwielen op nat ijs staan en de achterwielen op droog asfalt. Praktisch is er een voortdurend wisselend evenwicht tussen 100% voorwielaandrijving en bijna 100% achterwielaandrijving. Indien beide assen even weinig grip hebben, kan bij wijze van uitzondering een 50-50 verdeling bestaan.

De vierwielaandrijving maakt de Sportage supermobiel, maar verandert opmerkelijk weinig aan het voorspelbare weggedrag. Dit blijft zoals de gebruiker gewend is van een voorwielaangedreven auto: voorspelbaar en eenvoudig controleerbaar onderstuur (rechtuit glijden over de voorwielen) als men een scherpe bocht snel neemt. In alle gevallen is gas terugnemen de juiste reactie; dit is wat de bestuurder van nature geneigd is te doen. Omdat de vierwielaandrijving zichzelf inschakelt als wielspin van de voorwielen ontstaat, voelt de bestuurder geen verschil. Het onderstuur effect wordt echter wel gedempt. De Sportage 4WD volgt de bocht bij gladheid dus beter.

De 4WD functie kan ook met een knopje op het dashboard worden geactiveerd; dit is met name aan te bevelen in het terrein. Op stroef wegdek zouden de aandrijflijn en de banden dan onnodig zwaar belast kunnen worden. Boven 30 km/h schakelt het systeem om veiligheidsredenen geleidelijk naar automatische 4WD activering. Als de snelheid weer terugzakt, komt de 4WD wederom in de gewenste ?permanent alert? stand. Deze schakeling bedient de primaire 4WD koppeling; hoe de feitelijke krachtverdeling verloopt, is steeds afhankelijk van wielspin bij de voorwielen.

Ruime- en luxe interieurs

De zelfdragende vijfdeurs monocoque van de Sportage wint hoogte onder de vloer, omdat een afzonderlijk chassis ontbreekt. Tot maximaal vijf inzittenden hebben hierdoor verrassend veel ruimte en hoeven evenmin te beknibbelen op hun reisbagage. De hoofdruimte op de voorstoelen is ruim 1,03 m tussen zitting en dak; op de achterbank is een volle meter ter beschikking. Zoals een moderne SUV betaamt, is de bagageruimte bereikbaar via een handzame achterklep: het reservewiel ligt schoon opgeborgen onder de bagageruimte. Voor het in- of uitladen van kleine spullen is de achterklep voorzien van een flip-up raam dat afzonderlijk van de klep omhoog scharniert.

Oogt de Sportage uitwendig stoer en vriendelijk, voor het interieur is de kwalificatie elegant zeker op zijn plaats. ?Robuust, maar niet openlijk agressief? luidde de opdracht aan de ontwerpers. De vloeiende lijnen aan de buitenkant verzekeren ook dat het windgeruis tot zeer hoge snelheid minimaal blijft. De meeste maatregelen die het geluidsniveau aangenaam laag maken, zijn onzichtbaar. Waar nodig zijn open ruimten gevuld met isolatoren om elk galm-effect te vermijden. Plaatdelen die door mechanische geluiden in trilling zouden kunnen komen, zijn bekleed met dempende materialen en/of zodanig verzwaard dat de eigen (resonantie-) frequenties niet bereikt worden.

De compleet uitgevoerde Sportage ?Comfort? is direct vanaf de introductie leverbaar met de 2.0 CVVT benzinemotor. Vanaf juni 2005 is de Sportage ?Comfort? ook met 2.0 CRDi motor leverbaar. Opmerkelijke standaard items zijn -onder meer- voorruitverwarming met timer, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, airconditioning met pollenfilter, cruise control, mistlampen voor, automatisch ontgrendelen bij aanrijding, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrische ramen voor/achter, twee airbags, in hoogte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met kantelbare zitting en lendensteun, verstelbare rugleuning voor de achterpassagiers en een 12V stopcontact voorin ?n achter in de bagageruimte.

De Sportage ?Executive? biedt bovenop de standaarduitrusting van de Comfort -onder meer- een met leder bekleed stuurwiel, handrem en pookknop, boordcomputer, elektrisch verwarmbare buitenspiegels, climate control, air quality control system (automatische recirculatie), interieur met metal grain afwerking, en zij-airbags plus gordijnairbags. De Sportage ?Adventure? heeft een overeenkomstige uitrusting met de Executive en bovendien het volautomatische TOD Torque-on-Demand 4WD systeem.

De exclusieve Sportage ?X-treme? is het vlaggenschip, met ten opzichte van de Executive versie gedeeltelijk bruin/oranje leer met speciale bekleding op alle zitplaatsen, op het stuurwiel en op de transmissie-hendel.

Fold & dive systeem voor vlakke laadvloer

De rugleuning van de achterbank kan in een handomdraai in 40/60 verhouding omklappen voor een variabele indeling. De inwendige hoogte van de Sportage wordt volledig gebruikt door de zitting van de achterbank zonodig naar voren- en naar beneden te doen ?onderduiken? in de voetenbak. De rugleuning kan vervolgens tot een volkomen vlak vloerpaneel omklappen; niets hoger dan het achterste vaste deel van de laadvloer. Bijzonder is dat tijdens deze operatie de hoofdsteunen van de achterbak gewoon op hun plaats kunnen blijven zitten. Ook de opstaande kanten van de laadruimte zijn nagenoeg recht, om veel bagage met gemak in te laden. Het volume van de bagageruimte varieert (volgens SAE meting) tussen 667- en 1.886 liter, onder de glaslijn! De laadlengte in deze configuratie is 1,63 m.

De rugleuning van de bijrijdersstoel kan geheel vlak omklappen om nog langere zaken mee te nemen. De rugleuning van de bestuurdersstoel kan eveneens geheel vlak omklappen. Dit kan van pas komen om in de Sportage te picknicken of eventueel liggend van een rustpauze te genieten. Vanzelfsprekend is in de Sportage geen verloren ruimte gelaten; waar mogelijk zijn handige aflegmogelijkheden, kaartentassen en bekerhouders, tot en met een schuiflade onder de bijrijdersstoel.

Voor de achterpassagiers zijn er verstelbare rugleuningen waardoor meer dan comfortabel op de riante achterzittingen verbleven kan worden.

Uitdagende prijsstelling

Hoewel de Sportage nauwelijks kleiner is dan de Sorento en kan wedijveren op het gebied van binnenruimte, is de prijsstelling beduidend gunstiger. De zelfdragende structuur en het weglaten van de transferbak werken kostenbesparend. De calculaties zijn gebaseerd op een hoog verkoopvolume, hetgeen mogelijk is omdat de prijsrange overeenkomt met bijna ??nderde van de Nederlandse automarkt. Deze wisselwerking tussen prijs en volume is uitdagend ingezet om het ook voor huidige eigenaars van bijvoorbeeld een hatchback, station wagon of (midi) MPV mogelijk te maken een Kia Sportage SUV te gaan rijden. De Sportage zal verder zowel mannelijke als vrouwelijke berijders aanspeken.

De Nederlandse prijzen beginnen bij ? 22.495,- inclusief BTW en BPM.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...