Jump to content

Meest voorkomende punten Rio rond bj 2002/2003


Restyle07

Recommended Posts

Hey Allen,

Zoals sommige weten ben ik op zoek naar een nieuwe auto en ik ben erg geneigd om een Kia Rio te gaan kopen. Nou zou ik graag willen weten wat nou de meest voorkomende reparaties zijn bij deze auto.

Zelf heb ik een Rio LS ( 1.5 ) uit 2003 op het oog. Zoals de distributieriem vind ik allemaal niet zo spannend ik weet dat deze om de 75.000km moet.

Maar ik had gelezen bij een dagboek dat de koppeling bij 70.000 km al kapot was gegaan. Dat vind ik een beetje te snel. In ieder geval ik hoop wat meer te weten te komen.

Alvast bedankt,

Restyle07

Link to comment
Share on other sites


Hoi Tom,

Er zijn een paar aandachtspuntjes bij de Rio, voor wat ik weet:

  • Distributieriem om de 75000 km (maar dit wist je al).
  • Schokbrekers achter, rubbers verslijten snel.
  • Hatchback versie: Lekkage kofferbak door haarscheurtjes.

Dit zijn voor wat ik weet de meest bekende problemen met de Rio. Mocht er iemand zijn met aanvullingen...

Wat er overigens wel bij te benoemen is: Kwaliteit handgrepen in de portieren. Bij mij is een handgreep compleet aan het afbladderen (lak). Naar verluid zou dit veroorzaakt worden door de wasstraat, maar of dat

Link to comment
Share on other sites


Het lijstje:

- Dunne lak: erg snel krasjes

- Koppeling slijt snel door slechte kwaliteit drukgroep (1.5 motor, 1.3 weet ik niet)

- Distrubutieriem bij 75.000 ipv 90.000 (1.5 motor, 1.3 weet ik niet)

- Slecht spuitwerk van portiergrepen en spiegels: lak bladderd af

- Hitteschild trilt gemakkelijk los

- Achterschokbrekers slechte kwaliteit

- Lekkage kofferruimte (hatchback)

- Slotje achterbank kan trillen

- Achterklepslotje (hatchback) kan tijdens het rijden trillen waardoor tikken wordt veroorzaakt

- Kwaliteit van de matzwarte raamstijlbestickering aan de zijkanten is matig

- Verf van de ruitenwisserarmen bladdert snel af

- Gordels rollen niet heel soepel terug, blijven soms hangen waardoor je ze moet helpen. Blokkeren doen ze wel goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat was het geloof ik wel zo'n beetje. Elke auto heeft wel z'n minpunten, en bij de Rio is dit voornamelijk terug te zien in de afwerking. Die drukgroep is het ergste puntje, net als de schokbrekers. De distributieriem is een kwestie van bijgesteld onderhoud door Kia, alleen heeft Kia hier zelf verder niks van laten weten aan de bestuurders, dus dat is slordig van ze.

Zelf heb ik al eens het stukje uitlaatpijp dat na het spruitstuk komt moeten vervangen. Ook is het raadzaam om kwaliteitsbanden onder de Rio te gooien. Pirelli, Michelin, Toyo etc is prima. De standaard Hankook's heb ik na 30.000 km al moeten vervangen, dit toen door Ceat Spiders, en de Kuhmotroep die ze er aan de voorkant bij 60.000 om hebben gelegd, zijn bij 90.000 vervangen door Toyo's. De Ceats achter zitten er nog op.

Wat betreft vloeistoffen: eens in de zoveel tijd eens nakijken en that's all.

Link to comment
Share on other sites


wat ik hoorde van die kia dealer is en wat ik ook zelf mee gemaakt heb met de kia rio is dat hij heel zwaar schakelt. het kan aan mij liggen maar hij ging heel in zijn 1 en 2 de rest ging wel goed maar op ten duur als je binnen door rijd ga je je daar aan ergeren.

Link to comment
Share on other sites


wat ik hoorde van die kia dealer is en wat ik ook zelf mee gemaakt heb met de kia rio is dat hij heel zwaar schakelt. het kan aan mij liggen maar hij ging heel in zijn 1 en 2 de rest ging wel goed maar op ten duur als je binnen door rijd ga je je daar aan ergeren.

Dat zou ook aan de auto zelf hebben kunnen liggen, want mijn Rio schakelt zo soepel als een warm mes door boter..

groeten,

Peter

Link to comment
Share on other sites


Inderdaad... Ook bij mij is het alsof je in een kop koffie roert zo soepel. Alleen naar z'n 5 vind ik een vrij lange "sprong" vergeleken 2-3, maar dat is in eigenlijk de meeste auto's wel zo.

Link to comment
Share on other sites


Wat een minpunten allemaal ik had de volgende punten:

Koppakking (maandagmorgenauto)

Centrale kofferklepvergrendelingsmotor (hijg hijg) kapot

Rubbers schokbrekers

dat was het dan zo'n beetje. nou moet ik zeggen dat mijn auto ietsje jonger is.

Link to comment
Share on other sites


  • 1 month later...

beetje late reactie. maar mijn dealer vervangt al bij 70000km de riem of na 5a6 jaar. mijn rio pas gekocht uit 2003 en de riem is vervangen bij 39000 km omdat de riem al bijna 6 jaar was. dus niet aslleen km tellen.

groet ronald

ps nog steeds geen spijt van een rio 1.3

Link to comment
Share on other sites


mijn Rio total loss,

distributieriem kmstand 67000,moter totaal kapot,

slecht onderhoud moterhuis denhaag,

reactie kia ned.Geen.

De distributieriem is dan een aandachtspunt bij de Rio, maar bij 'Pleysant' ligt het verhaal net even iets anders.

Ik vind het ook niet noodzakelijk daar nog op in te gaan, er staat genoeg over op het forum.

Ik ben bij deze dan ook h

Edited by El-Rio-Grande
Link to comment
Share on other sites


  • 4 weeks later...

Elke auto heeft wel wat, of het nu een mercedes, bmw of een kia is. De Kia Rio RS 1.3 uit 2002 heeft sinds de aankoop in april 2008 al een lichte slippende koppeling. Dit merk ik vooral bij het optrekken als er meerdere personen in de auto zitten. Maar ik rij er ondertussen alweer een jaar mee rond en ik heb 'm nog steeds niet vervangen. Het gaat zo ook prima!

Link to comment
Share on other sites


Helemaal met Bas eens!

Elke auto heeft wel iets. En dan heb je ook nog de auto's waar alleen maar lof over is, maar er net een 'maandag ochtend' exemplaar tussen zit.

Over het algemeen vind ik de Rio een erg fijne auto.

Dat de distributieriem eerder vervangen moest worden vond ik geen ramp.. Ik rijd redelijk veel, dus moest het hoe dan ook gaan laten doen.

Overige opvallende mankementen heb ik er nog niet mee gehad. Ja de schokbrekers achter, maar die zijn toen onder garantie vervangen en da's nu ook al weer een paar jaar geleden. Sindsdien geen last van gehad..

Tsja, de Rio is redelijk krasgevoelig, maar welke auto niet? Meest kwalijke vind ik dat men tegenwoordig zonder pardon zijn portier tegen je auto ramt en jou met de schade laat zitten...

Denk dat het voor de autobezitter belangrijker is om eigen verantwoording te nemen en dus zelf te zoeken naar aanvullende info, zodra je ergens een belletje hebt horen rinkelen.

Daarna is vaak een stukje logisch nadenken ook zinvol... voorbeeld (en dit is slechts als voorbeeld en dus g

Edited by El-Rio-Grande
Link to comment
Share on other sites


Het klopt dat elke auto wel wat heeft ja... Bij de Rio zijn het deze punten, bij een andere auto zijn het weer andere punten. Je hebt groot gelijk als je zegt dat je ook een deel eigen verantwoording moet nemen. Het is tenslotte jouw auto.

Maar de boosheid van pleysant kan ik mij ook goed voorstellen. Als je je auto netjes elke 15.000 kilometer naar de dealer brengt, dan mag je verwachten en mag je er vanuit gaan dat er mensen aan werken die er verstand van hebben, en de stand van zaken kennen wat betreft eventuele wijzigingen in het onderhoudsprogramma van een type auto. Dat de riem bij Pleysant bij 67.000 is gebroken, is sowieso raar. Het interval waarmee de riem vervangen moet worden, w

Link to comment
Share on other sites


Dat de riem bij Pleysant bij 67.000 is gebroken, is sowieso raar.

Wat is hier raar aan? De riem was 7 jaar oud, dus over de door Kia gestelde grens van 6 jaar heen..

Mijns inziens is het dan logisch dat Kia Nederland daar niet op in gaat. Daar komt nu juist dat stukje eigen verantwoording kijken...

Verder hoop ik dat de discussie omtrent 'Pleysant' zijn situatie en boosheid nu verder uit blijft. Dit is uitvoerig genoeg ter sprake gekomen op het forum en heeft g

Link to comment
Share on other sites


De riem is 7 jaar oud. Als de auto normaal onderhoud krijgt dan had deze dus al vervangen moeten zijn door de dealer.

En.. volgensmij was dit een forum. Een plek waar gediscussi

Edited by Rio-man
Link to comment
Share on other sites


Rio-man,

natuurlijk discussie, maar de discussie over het geval van pleysant is uitvoerig geweest.

Pleysant uit zich alleen maar negatief en staat niet open voor het feit dat hij gewoon op basis van leeftijd te laat was met vervangen.

Ik moet Peter dan ook groot gelijk geven dat we deze specifieke discussie nu moeten laten rusten.

Dave

Link to comment
Share on other sites


  • 1 month later...

Hallo,

Sinds vanmiddag ben ik de eigenaar van een Kia Rio uit dec. 2000

Hij heeft "slechts" 95.000 km gelopen.

Ik had me al helemaal ingelezen wat de evt. problemen konden zijn, en was helemaal voorbereid op evt. reperaties die er aan zouden komen.

Maar, toen ik vanmiddag het onderhoudsboekje naliep en de rekeningen, zag ik dat de auto aantoonbaar, de afgelopen 3 jaar slechts 3000 km had gelopen.

De man van wie ik hem kocht had wel gezegd dat er zeer weinig mee gereden werd ivm auto van de zaak.

Goed, dat zeggen wel meer verkopers, maar dit was allemaal aantoonbaar en het onderhoud was bij de kia dealer gedaan...

Maar 3 jaar geleden zijn dus alle onderdelen die bij de kia als slecht bekend staan vervangen, koppelingsplaat, schokbrekers, distributieriem en ga zo maar door..rekening van 1750 euro...

Ik hoop nu dus ook dat ik de komende jaren voorlopig lekker rustig kan rijden, op het gewone onderhoud na dan.

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Hoi Ronald,

Hij bevalt tot nu toe uitstekend. Moest alleen erg wennen aan het rijden op de snelweg. Hij ligt voor mij gevoel "licht" op de weg, dus in het begin ging ik wat heen en weer, hij stuurt ook erg "direct". Maar dit was snel onder controle.

Tja, moet alleen erg wennen aan het raampje open draaien. Ben erg verwend geweest de laatste 2 jaar maar ach..

Link to comment
Share on other sites


De Rio is inderdaad een beetje "zweverig" op de voorwielen. Probeer maar eens rap op te treken. 10 tegen 1 dat je wegrijd met piepende banden zonder dat je daar bewust iets voor doet. En als je met een zware belading gaat rijden dan is het helemaal uitkijken wat dat aangaat. ;)

Link to comment
Share on other sites


De Rio is inderdaad een beetje "zweverig" op de voorwielen. Probeer maar eens rap op te treken. 10 tegen 1 dat je wegrijd met piepende banden zonder dat je daar bewust iets voor doet. En als je met een zware belading gaat rijden dan is het helemaal uitkijken wat dat aangaat. ;)

Hhmmm, ik en een collega hebben al een paar keer geprobeert met piepende banden weg te rijden bij een verkeerslicht... Mij met de Rio lukt het niet, die collega lukte het wel met zijn eigen auto..

Bij nat wegdek heb ik dat inderdaad wel makkelijker, piepende bandjes.

Wat ik bij de Rio met name vind is in bochten, waar je met duurdere merken gemakkelijk met 60 km doorheen kan, (verbindingsbogen tussen snelwegen bijvoorbeeld) daar heb ik het gevoel dat de Rio wel meer moeite heeft.

Sinds ik die brug over de veerpoten heb, is dat wel verbeterd, maar vind het nog steeds niet top...

Groeten,

Peter

Link to comment
Share on other sites


Vreemd.. Ik hoef er niet echt moeite voor te doen. Gewoon je koppeling snel op laten komen en het gas naar de bodem... Dat moet in elke auto lukken :P

Link to comment
Share on other sites


Vreemd.. Ik hoef er niet echt moeite voor te doen. Gewoon je koppeling snel op laten komen en het gas naar de bodem... Dat moet in elke auto lukken :P

Dat heb ik met mijn auto al een paar keer geprobeert, maar mij lukt het in elk geval niet. Ja, als ik bij verkeerslichten sta met de voorwielen tegen of op de witte streep, dan slippen ze h

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...