maxbo3 Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 momenteel zit er in mijn Kia Sportage een nokia bleutooths set. ik wil hem graag uitbouwen en een sony BT wireless inbouwen. mijn vraag is hoe ik de console waarin de radio zit moet uitbouwen zonder dat ik iets beschadig. de microfoon bedraan achter het plafond bij de binnenverlichting. alvast dank voor de reacties:clown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Ik weet niet hoe het precies zit bij Sportage, maar ik weet dat je in een Peugeot 206 de A-stijl cover, dus het plastic deel dat langs je voorruit loopt aan de zijkanten, moet loshalen om de kabel er tussenuit te halen. De kabel die dan nog achter de dakbedekking loopt moet je zo los kunnen trekken, omdat deze geklemt zit achter de rand van de bedekking. De microfoon daar weet ik niet van hoe hij zit. Als deze op de ruit geplakt is, kun je deze met een beetje geweld wel lostrekken, of met een schroevendraaier een beetje steken. Als deze geklemt zit of iets dergelijkt, moet je zelf ff kijken hoe je dit loshaalt, maar over het algemeen is het interieur voornamelijk klikken. Dan het dashboard. Dat Nokia systeem zit bij mijn weten vast geschroeft achter de aluminium grain van het dashboard, en deze loopt verder aan de zijkant waar de kabels lopen. Tenminste, dit is zo in de 206 dan. Als het goed is zit hij alleen achter die grain vastgeschroeft en verder niet. De bekabeling van dat ding loopt achter je radio langs, en zit verwerkt in het kabelsysteem van je radio. je moet ff kijken welke stekkers van de auto zijn en welke van de carkit. De stekkers van de auto lopen namelijk via de bekabeling van de carkit naar de radio. Vanzelfsprekend moet je de carkit bekabeling er tussenuit halen, en de kabels van de auto zelf in de vrijgekomen plekken van de radio pluggen. Het zijn van die een-manier-mogelijk stekkers, dus als hij past zit hij goed zegmaar . Dan ga je de kabelzooi van je carkit eruit halen. Dit kan her en der wat blijven steken, maargoed je moet even goed kijken hoe de kabels lopen achter je dashboard, voor zover je kunt zien, en deze haal je er uit. Ook je microfoon moet eruit uiteraard. Je hebt het stuk vanaf het dak al los. Dan gaat hij waarschijnlijk je dashboard in via de onderkant. Aan de zijkant in een rand tussen het dashboard en het plaatwerk zal hij waarschijnlijk geklemt zitten. als het goed is, gaat dit al los als je de kabel achter het plastic paneel vandaan hebt. Dan loopt hij waarschijnlijk achter de rand van het dashboard bij de pendalen, van waar hij direct richting de omgeving van de radio vertrekt. Je trekt hem nu dus verder eruit, en je systeem is uitgebouwd. EDIT: De binnenverlichting zit dus geklikt of met 1 schroefje vast. Haal het lampenkapje er even af, dan zie je daar een schroef zitten, mits deze aanwezig is. De Sony BT Wireless ken ik kwa inbouwen verder niet, dus daar durf ik geen uitspraken over te doen, maar het zal vast niet heel anders werken als het uitbouwen van de Nokia in tegengestelde richting Succes ermee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxbo3 Posted March 11, 2009 Author Share Posted March 11, 2009 Rio-man, bedankt voor je uitgebreide tabblad. ben inmiddels wezen kijken op KIA techinfo site en daar kon ik precies zien hoe de middenconsole, waarin de radio is ingebouwd, losgemaakt dient te worden. icm met jouw verhaal is het een " fluitje van een cent" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts