Ga naar inhoud

Motorlampje blijft branden


Gizmor

Aanbevolen Berichten

Hey,

Ik heb dus een Kia Shuma II uit 2002 maar daar heb ik een probleempje mee namelijk het motor lampje blijft branden, ben hiervoor al naar de kia dealer geweest om hem uit te laten lezen en daar kwam de melding "System to rich" uit wat zou inhouden dat mijn mengsel te rijk is. De auto is toen gereset en lampje was uit maar dan zodra ik een keer 120 op de snelweg heb gereden en kom bijv. in een stad aan en ga dan langzamer rijden dan springt tie weer aan.

Weet iemand wat dit is en hoe dit opgelost kan worden ?

De auto is naar mijn idee niet meer gaan verbruiken ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites


is er iets veranderd aan het luchtinlaat of luchtuitlaatsysteem ?

Ander spruitstuk of andere uitlaat, andere aanpassingen aan de motor ?

tja goeie vraag ik heb hem nog niet zo lang en toen ik weg reed bij die verkoper was het lampje uit na de eerste keer snelweg ging die aan en toen dat dealer verhaal.

Dus ik zou niet weten of er andere onderdelen op zijn gegaan, waar zou ik moeten zoeken, ik ben overigens een Computer nerd om het zo maar te zeggen en geen automonteur dus als iemand zegt waar ik moet kijken kan ik daar wel foto's van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waar kom je vandaan ?

Ik ben overigens ook computerminded, maar dat auto gedeelte leer je vanzelf hoor ;)

Bij mij was er wel het een en ander aangepast (was, omdat ik de auto niet meer heb).

Bij mij zat er een open luchtfilter op, ander spruitstuk (daardoor 1 catalysator minder) en andere uitlaat.

Heeft de dealer niet aangegeven welke sensor deze melding heeft gemaakt ?

Dan kun je namelijk makkelijker zoeken.

Als je de foutcode hebt dan kunnen we denk ik iets meer vertellen.

Dave

Even gegoogled en het volgende gevonden:

OBD-II Trouble Code: P0172 System Too Rich (Bank 1)

aangepast door scorpioshuma
update ivm extra info
Link naar reactie
Delen op andere sites


Waar kom je vandaan ?

Ik ben overigens ook computerminded, maar dat auto gedeelte leer je vanzelf hoor ;)

Bij mij was er wel het een en ander aangepast (was, omdat ik de auto niet meer heb).

Bij mij zat er een open luchtfilter op, ander spruitstuk (daardoor 1 catalysator minder) en andere uitlaat.

Heeft de dealer niet aangegeven welke sensor deze melding heeft gemaakt ?

Dan kun je namelijk makkelijker zoeken.

Als je de foutcode hebt dan kunnen we denk ik iets meer vertellen.

Dave

Even gegoogled en het volgende gevonden:

OBD-II Trouble Code: P0172 System Too Rich (Bank 1)

dat is inderdaad de foutcode en melding die de computer weer geeft, dat had de dealer voor me opgeschreven, ook ik heb gegoogled maar geen antwoorden gevonden wat het kon zijn of wat ik hier aan kan doen.

Waar zit die filter dan precies dan maak ik er een foto van is misschien makkelijker.

/edit,

Zat eerst nog te denken aan een lees fout van de sensor maarja dan had de sensor het meteen moeten doen na de reset en niet pas als ik een snelweg gepakt heb.

aangepast door Gizmor
Link naar reactie
Delen op andere sites


STEL:

De MAF is kapot, dan zal de aanpassing van de hoeveelheid brandstof en de hoeveelheid lucht niet goed zijn. Dit kan er voor zorgen dat er teveel brandstof is en dan dus deze melding geven.

Waar kom je vandaan ?

Dave

ik kom uit Vlissingen (Zeeland) ik denk dat ik zowieso is ff ga kijken of ikzelf een paar punten kan nakijken wat er op die lijst staat en de rest door een garage laat doen, waar zit die MAF sensor eigenlijk weet iemand dat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


maf sensor vervangen en als je daar toch bent gelijk even je gasklephuis reinigen dan is je code op gelost.

en wat kost zon MAF sensor dan een beetje ? In ieder alvast bedankt ben nou al verder dan dat die Kia garage hierzo me vertelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites


maf sensor zou ik niet durven zeggen hoeveel het kost ga er maar van uit zo rond de 200 euro grof geschat als zo te zien heb je een 1.6 mitec motor zag ik aan je bouwjaar dus die van een rio 1.5 past ook zelfde motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


maf sensor zou ik niet durven zeggen hoeveel het kost ga er maar van uit zo rond de 200 euro grof geschat als zo te zien heb je een 1.6 mitec motor zag ik aan je bouwjaar dus die van een rio 1.5 past ook zelfde motor.

Dan zal ik is ff gaan informeren bij de Kia Dealer wat het precies kost want 200 euro vind ik wel veel als dat het niet is, moet zowieso mn start motor vervangen want die is ook brak aan het worden geloof ik :S net de 2e keer niet starten in 1 maand tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


mn vader heeft toevallig vandaag even naar de auto gekeken omdat hij weer niet starten en vond rond de 2 bougies rubbertjes dubbel gevouwen nu die er uit zijn start tie weer goed tot nu toe, waar die rubbertjes voor zijn of waar ze vandaan kwamen is een raadsel maar daardoor konden ze waarschijnlijk geen contact maken en dus ook niet vonken.

Dus ga nu eerst nog is ff informeren voor die sensor kijken wat die exact kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites


mn vader heeft toevallig vandaag even naar de auto gekeken omdat hij weer niet starten en vond rond de 2 bougies rubbertjes dubbel gevouwen nu die er uit zijn start tie weer goed tot nu toe, waar die rubbertjes voor zijn of waar ze vandaan kwamen is een raadsel maar daardoor konden ze waarschijnlijk geen contact maken en dus ook niet vonken.

Dus ga nu eerst nog is ff informeren voor die sensor kijken wat die exact kost.

zal het probleem hier niet mee verholpen zijn dat hij misschien valse lucht aan zoog langs die 2 rubbertjes?

ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites


zal het probleem hier niet mee verholpen zijn dat hij misschien valse lucht aan zoog langs die 2 rubbertjes?

ronald

Nee, helaas want hij heeft het daarna nog een paar keer niet gedaan, heb er toevallig gister maar is ff 4 nieuwe bougies in gedaan voor de zekerheid, en ik moet zeggen gister naar mn werk gereden maar hij leek al lekkerder te lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...