Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

De auto heeft een paar dagen stil gestaan toen ik er dinsdag ochtend (7 februari) weer mee ging rijden. Het viel me op dat de temperatuurmeter tijdens het rijden normaal opliep tot nét iets onder de helft van de schaal (normale bedrijfstemperatuur), maar bij het bereiken ervan weer terugzakte naar nog niet eens een kwart en daarop stabiliseerde. Ditzelfde verschijnsel had de automonteur ook al eens waargenomen.

Dit verschijnsel geeft mij de indruk dat de thermostaatklep bij starten van de koude motor dicht staat, waardoor de motor in eerste instantie wel op temperatuur komt. Bij het bereiken van de bedrijfstemperatuur gaat de klep open, maar weigert vervolgens weer te sluiten zodra de temperatuur zakt. Misschien loopt de klep stroef of zit er ergens een braampje waardoor de veerkracht van de klep zelf onvoldoende is deze te sluiten, tot het moment dat de motor geheel is afgekoeld.

Enfin, gesterkt in de gedachte dat het dus toch echt de thermostaatklep moet zijn die het probleem veroorzaakt, was ik voornemens bij de Kia dealer zelf een origineel exemplaar halen en die erin (laten) zetten. Ik had eerst echter nog een afspraak en heb de auto aldaar geparkeerd. Toen ik de motor 3½ uur later startte, zag ik de temperatuur wederom oplopen tot normale waarde en tot mijn verbazing blééf de temperatuur daar nu ook op. Ik heb zowel in de stad als op de snelweg gereden, maar de temperatuurmeter bleef constant op de normale stand staan. Ook vandaag (gisteren, inmiddels) enkele malen met de auto gereden en de temperatuur blijft nog steeds goed.

Mijn conclusie is dat de oorzaak toch echt wel de thermostaatklep is geweest, maar dat die om vooralsnog onduidelijke redenen spontaan weer naar behoren is gaan werken. Ik houd het uiteraard in de gaten en laat bij nieuwe problemen de thermostaatklep vervangen door een origineel exemplaar dat ik zelf bij de Kia dealer haal.

Bij deze nogmaals dank aan Tim en kaleido 1 voor het meedenken. In ieder geval weer wat geleerd over storingszoeken in het koelsysteem van de auto!

Lees volledige artikel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...