Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

In mei heb ik een Carens uit 2013 aangeschaft, i.v.m. geboorte van ons derde kind. Voor (relatief) een prikkie kon ik 'm overnemen en de grote beurt en APK die daarna bij de Kia-dealer volgde leverde niets op. Een goede koop heb ik dus met deze Carens gedaan. Voordelen vind ik de ruimte die de auto heeft en de lekker hoge zit. Nadeel vind ik het sturen; ik heb hiervoor in een Ford Focus uit 2014 gereden en die stuurde echt superstrak. En de Carens en Focus zijn natuurlijk heel andere auto's. 

Ik heb een aantal vragen. Hopelijk is er een oplossing, met name voor het eerste probleem.

1) De achterbank van de Carens bestaat uit drie volwaardige zitstoelen waar drie kinderzitjes op kunnen staan. Het probleem zit 'm echter in het feit dat onze oudste in het midden moet zitten en zelf zijn gordel vast moet maken, maar dat lukt dus niet, omdat die gordelkastjes helemaal tussen de stoelen zitten verborgen. Hij kan er echt onmogelijk bij. Tot nu doe ik zijn gordel dicht, maar het levert doorgaans veel frustratie op. Inmiddels heb ik verschillende types gordelverlengers geprobeerd, maar die passen geen van allen op de middelste stoel: hier zit, in tegenstelling tot de zijstoelen, een iets andere gordel op, waardoor ook de gordelverlengers niet passen. Onze Kia-dealer zegt dat hier niets aan te doen is. Hier baal ik wel van, want om praktische redenen is het lastig om de stoelen in een andere volgorde op de achterbank te zetten. Wie weet een oplossing voor dit probleem?

2) Onze Carens heeft geen dakrails. Nu hebben wij wel een dakkoffer en (bij onze vorige auto's ook dakdragers) van Thule. Ik zou graag dakrails willen, zodat ik niet zo'n dakdragerset wil waarbij de voetenset in de deuropening gemonteerd moet worden. Dat vind ik er niet alleen lelijk uitzien, maar lijkt me ook niet erg bevorderlijk voor de lak. Onze Kia-dealer zegt dat er achteraf geen dakrails meer gemonteerd kunnen worden. Klopt dat? En ben ik dus gebonden aan zo'n dakdragerset die niet op dakrails gemonteerd kunnen worden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Lausnitz

Posted

misschien even een foto plaatsen van de gordel pen die iets anders is kunnen we wat makkelijker helpen met zoeken 

en die dakrails zal wel een hoop werk zijn de hemel zal er wel uit moeten om die dakdingen te monteren maar lijkt mij wel vreemd dat dit niet achteraf kan

• 1 month later...
Posted

Inmiddels heb ik zelf de problemen opgelost.

De gordel hebben we nu standaard vastzitten in de auto. Dat betekent dat onze oudste eerst onder de gordel door moet om te kunnen zitten; is geen chique oplossing, maar het werkt vooralsnog.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat we geen dakrails krijgen op de Carens. Dus maar een set bij Thule besteld met van die pootjes die in het portier klemmen. Ziet er niet uit, maar ach, het zit wel goed vast.