skana Posted August 24, 2017 Posted August 24, 2017 Ron, een oude pensionado van 66 jr. is na ca. 23 jaar Audi overgestapt naar KIA en wel de Niro. Onze A3-hatchback was te laag, we misten toch de achterdeuren en het bagageruim was te krap. Dus een Q3. Wij liepen niet meteen weg met het model,het reed goed maar ja VAG moet nog 24,3 miljard ophoesten, en de rechtszaken zijn nog niet allemaal rond, dus counting. Nu hebben ze dat geld [en nog veel meer] wel op de Volkswagenbank in Duitsland staan, daar niet van. Maar goed uiteindelijk betalen de klanten het. Een Q3 in een vergelijkbare uitvoering als de Niro Executive kost bijna 19.000 euronen meer en dan heb je geen vooruit- en achterbankverwarming dan wel koeling in de voorstoelen. De laatste standaard 60.000km beurt met als enige extra remvloeistofserrvice was zeshonderdeenenvijftig euro en dat voor een 4cylinder 1.4 TFSI. Nieuwe auto, organisatie en mores. Het is dus een hele overstap. De Niro is van begin augustus 2017 en wij rijden niet zo veel. Bij de auto zelf viel het ons op hoe netjes en uitvoerig de uitrusting was. Bij het rijden was ik helemaal verknocht: als een tank en met een ontzettende fijne DSG. De adaptive cruise control is van wereldklasse en kan zich scharen onder uitvindingen als het wiel, het appen en wijn; fantastisch. Het andere woest aantrekkelijke punt is dat als je echt eens zuinig kan en wil rijden dan biedt de Niro die mogelijkheid. Zo heb ik al 2 maal zo'n 1;24,9 gereden met 18" en 235 crossclimate banden, elk over een afstand van bijna 100 km. Nu nog afwachten hoe nauwkeurig de metering-valves zijn en dus de aanwijzing van de boorcomputer... En de tijd dat ik met 185 cruisend naar de Alpenlanden reed, is voorbij op mijn leeftijd, en vandaag werd bekend dat 60% van de Niro kopers geen KIA rijder waren. We zullen het zien. 1 Quote
Guest GreyGriffin Posted August 24, 2017 Posted August 24, 2017 Dag Ron, Welkom hier en veel plezier met de Niro! Dat zouden meer mensen moeten ervaren: bij Kia krijg je veel auto voor een prijs die stukken lager ligt dan bij de Duitse merken. Groet van GG (ook een pensionado...). Quote
Guest Warmentuuter Posted August 24, 2017 Posted August 24, 2017 Ron, Ik ben nog niet een pensionado. Maar ik wens je wel veel plezier en veilige kilometers met de Niro. Rijd al 25 jaar met Koreaanse auto's rond en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. En mijn knip ook niet groet, Warmentuuter Quote
skana Posted August 21, 2018 Author Posted August 21, 2018 Heren [en misschien wel dame(s), nog beter] hierbij nog wat info inzake daadwerkelijk verbruik. Twee weken geleden mijn eerste jaarbeurt laten uitvoeren bij de dealer, km-stand 12.800 km. Standaard beurt met als extra nav update [gratis], kosten ca. € 185,-. Wat het verbruik betreft over 12.176 km is getankt 619,29 lt, waarvan 98% E95, en dat komt dan op 1:19,66 ook 5,09 lt/100 km. Maar goed, een rustige rijder waarbij ik vaak de Niro dwing elektrisch te rijden in de bebouwde kom. Hoe ik dat doe: rustig optrekken naar bv 55 km/u dan gaspedaal los en bij 50 km/u de SCC aan. Ik blijf het een dijk van een auto vinden ook met het rijden. Vind wel dat de overbrengverhoudingen zo zijn dat het autobaan verbruik bij ca. 135 km/u veel te hoog is. Ik denk ook dat daar de crux zit van de vele teleurgestelde Niro rijders inzake verbruik. Je mag in je handen knijpen als je dan zuiniger rijdt dan 1:14. Verbruikstechnisch zijn snelheden van 150-180 gewoon verboden: ik heb zelf pre-historische waarden van minder dan 10 km/lt op de display gezien. Een laatste opmerking betreft een EXTREEM GEVAARLIJKE feature en dat is de LKAS, eventueel met de adaptive Cruise Control aan. Verklaring: als je LKAS hebt ingeschakeld verschijnt er een wit symbool op de display. Rijdend op cruisecontrol op de provinciale weg met 80 km/uur meet de camera soms goede wegrandbelijning. Dan wordt dat symbooltje groen en stuurt de auto zelf, zolang je het stuur maar vast houdt en de snelheid zorgt voor de rest. Dat gaat dan echt volledig automatisch. Daar wen je dan aan want koers en snelheid worden automatsch gehandhaafd, maar op een gegeven moment werd een flauwe bocht maar deels automatisch genomen, en ging de Niro ineens rechtuit. Alleen door echt snel in te grijpen kon ik de gele paal van de vluchtheuvel vermijden. Dit vond ik hairraising. Ik ben er toen goed op gaan letten en wat blijkt: als de Niro automatisch stuurt, is het LKAS symbool GROEN. Zodra de camera niet voldoende return krijgt van een of beide wegranden wordt het LKAS symbool wit EN MOET JE ONMIDDELLIJK zelf sturen. En dit zonder ENIGE WAARSCHUWING. Dit is onlogisch en levensgevaarlijk. Als je 100 km provinciale weg rijdt en de LKAS is aan (wit of groen) dan krijg je een reeks irritante piepjes als je met 1 mm op de zijlijn rijdt. De speakers hiervoor zitten links en rechts in de cabine; je weet dus onmiddellijk aan welke kant jij een stuurfoutje maakt. Dat heeft KIA goed geregeld. Maar wanneer de autosteering afgeschakeld wordt hoor je niets. Het zou KIA sieren eens naar de luchtvaart te kijken. In elk groot verkeersvliegtuig zitten 1 of meerdere autopilots. Als je op de A/P vliegt en die schakelt af -om welke reden dan ook- dan hoor je een helder irritant rijtje van piepjes die blijft door gaan totdat een van de vliegers nogmaals op de A/P OFF knop drukt daarmee het systeem aangevend: ik vlieg nu op de hand. Frequentie en intonatie is zo irritant dat er altijd snel wordt ingegrepen. KIA heeft voor de Niro een handboek van honderden pagina's met ook honderden veiligheidstips, waardoor het handboek onplezierig leest. Maar een actuele geluidswaarschuwing in bovenstaande situatie ontbreekt. KIA, dit is een gemiste kans. De dealer zowel als KIA NL zijn op de hoogte. Verder dan de schouder ophalen komt men daar niet. Voor ieder: veilige kilometers. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.