Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mijn naam is Kogelman, samen met mijn vrouw en gezin woonachtig in een dorpje in Salland en sinds vorige week staat er een Kia Rio op de oprit. Sinds afgelopen week heeft de Volvo V50 T5 van mijn vrouw plaatsgemaakt voor een witte Kia Rio 1.2 Superpack uit 2012. Ze is van baan veranderd en gaat meer km maken, dus moest er een zuiniger/goedkoper autootje komen. Via marktplaats een mooi exemplaar bij een Renault dealer gekocht. De auto stond er nog maar een dag en was daar ingeruild en had een maand geleden nog een beurt bij de Kia dealer gehad. Alle boekjes en stempels compleet, gekocht bij de dealer in Stadskanaal en daar ook altijd in onderhoud geweest tot afgelopen mei. De uitgebreide proefrit verliep goed, de prijs was mooi ("Ik heb achteraf deze Rio iets te laag in de markt gezet", beaamde de jonge verkoper. Waarschijnlijk had hij de super pack uitvoering niet mee mee laten tellen in de vraagprijs). Ik heb de auto meteen "as is" meegenomen (scheelt mij 1,5 uur rijden naar die Renault Garage), zonder garantie maar met nog een jaar Kia garantie. Meteen doorgereden naar de Kia dealer waar hij gekocht en altijd onderhouden is om de onderhoudshistorie op te vragen. Jaar geleden nog een grote beurt gehad (140 dkm) met 2 nieuwe banden, bougies, filters, remmen voor, vloeistoffen ververst etc.) en vorige maand dus een olie beurtje. De eerste dag  meteen 350 km in de Rio gereden (veelal op cruise control) en het viel mij niet tegen. Pookje schakelt trefzeker, remmen grijpen goed aan, audio bluetooth opties doen het goed. Wel is het wennen om van 220 pk naar 85 pk te gaan, met name tijdens invoegen/inhalen. Dit werkt in een Rio onthaastend, zeg maar. Gisteren voor de 2e keer vol getankt en het verbruik gemeten (aantal km gereden met de vorige volle tank gedeeld door het aantal getankte liters) en een verbruik van 1 : 17,6 was het resultaat. Ik had al gelezen dat deze auto veel minder zuinig is dan de fabrieksopgave, maar met 1 op 17 a 18 kan ik leven. Afgelopen zaterdag de auto helemaal schoon gemaakt van binnen en buiten (McGuiars 5 stappen plan), de lak is weer superglad en op dit moment parelen de regendruppels er van af. Ondertussen ook de afneembare trekhaak gemonteerd (al ben ik bang dat deze net te veel voor de kentekenplaat zit i.v.m. de kans op bekeuringen). Ik hoop dat mijn vrouw er veel betrouwbare kilometers mee zal rijden (zelf ben ik meer een Volvo man en rijd een achterwiel aangedreven Volvo 940 uit 1998) en zal dit forum regelmatig volgen/bezoeken.