Jump to content
xtra40

FUTURON

Recommended Posts

 

 

01-Kia-presenteert-Futuron-Concept.jpg

02-Kia-presenteert-Futuron-Concept.jpg

03-Kia-presenteert-Futuron-Concept.jpg

04-Kia-presenteert-Futuron-Concept.jpg

05-Kia-presenteert-Futuron-Concept.jpg

 

 

 

Kia presenteert Futuron Concept; vernieuwend
design voor elektrische SUV-coupé

 

Ranke, gestroomlijnde carrosserie met als thema ‘360 graden’

Nieuw ‘tiger face’-front met innovatieve ‘Star Cloud’-lichtsignatuur

Ruim interieur met flexibele indeling en Level 4-autonomie

Debuut op CIIE 2019, de internationale beurs voor importauto’s in Shanghai

 

Breukelen, 5 november 2019 – Kia Motors presenteert de Futuron Concept. Met dit vierwiel-aangedreven SUV-coupé studiemodel introduceert een nieuwe designtaal voor toekomstige, elektrisch aangedreven auto’s van Kia.

 

De Futuron Concept vertaalt de visie van Kia op een stoere, vooruitstrevende, elektrisch aangedreven SUV-coupé. De naam Futuron is opgebouwd uit de woorden ‘future’ en ‘on’ die verwijzen naar het elektrische, actieve karakter van toekomstige SUV’s van Kia. Het design is gericht op het idee van dynamische puurheid. De Futuron Concept combineert elegante verhoudingen met pure vormen en oppervlakken. De moderne, gedurfd vormgegeven lichtgewicht carrosserie is voorzien van volledig elektrische vierwielaandrijving en een flexibel, hightech interieur.

 

De Futuron beleeft zijn publieksdebuut op de China International Import Expo (CIIE) in Shanghai, waar het studiemodel tot en met 10 november 2019 is te bewonderen.

 

Elektrische SUV-coupé met ‘360o-design’

De Kia Futuron Concept heeft zogenoemde ‘360o-design’ dat zich kenmerkt door pure, soepele vormen die vrij zijn van versieringen. De subtiele mix van carrosseriedelen zorgt voor vloeiende vormen die lijken te draaien, groeien en samentrekken. Zij vormen een ranke, gestroomlijnde carrosserie die zich soepel en efficiënt door de lucht beweegt. Het lage profiel van de SUV-coupé geeft een duidelijk beeld van de designtaal voor de toekomstige modellen van Kia; zelfverzekerd, sportief en modern. De Futuron Concept is 4.850 mm lang, 1.550 mm hoog en heeft een wielbasis van 3.000 mm. Zijn grote bodemvrijheid en lage carrosserie zorgen voor een dynamische zelfverzekerde uitstraling.

 

De bijzondere vormgeving is mogelijk dankzij de elektrische aandrijflijn. Een accu met grote capaciteit is onder de vloer gemonteerd en levert de elektriciteit voor de vier krachtige elektromotoren die in de wielen zijn gemonteerd. Daardoor heeft de Futuron Concept niet alleen een laag zwaartepunt ondanks zijn aanzienlijke hoogte en bodemvrijheid, maar ook een moderne elektrische aandrijflijn die zorgt voor flitsende reacties op de input van de bestuurder.

 

Vanaf de bestuurdersstoel suggereert de vormgeving van de neus en de spatborden een directe verbinding met de weg. Het dak van de Futuron is een diamantvormige, panoramisch gevormde glazen koepel op een ronde kern. Het doet denken aan de traditionele weergave van vliegende schotels en UFO’s. De constructie zorgt niet alleen voor een licht interieur, maar door zijn vorm ook voor een ongekend vrij uitzicht naar voren. Verder is de Futuron voorzien van een netwerk van LiDAR-sensors (light detection and ranging sensors) die in de meeste situaties autonoom rijden op Level 4 mogelijk maken; de bestuurder kan zijn handen van het stuur nemen en hoeft niet op de weg te letten.

 

Het 360o-thema komt verder tot uitdrukking in de verlichting op de scherpe taillelijn die rond de gehele carrosserie van de Futuron doorloopt. Als een speels en interactief element reageert de verlichting op bewegingen en gebaren van personen buiten de auto. Daarmee krijgen bestuurder en passagiers al een band met de Futuron voordat zij zijn ingestapt.

 

Nieuwe ‘tiger face’ van Kia

De voorzijde van de Futuron is een nieuwe interpretatie van de ‘tiger nose’ grille die de modellen van Kia al sinds meer dan tien jaar kenmerkt. Het principe van het design is hetzelfde; een scherpe omtrek met twee vlakjes in het midden. De designers van Kia hebben de vorm echter verbreed en een ingetogen, elegante ‘tiger face’ ontworpen. Het nieuwe front drukt, net als dat van de ‘Imagine by Kia’ Concept die Kia eerder dit jaar presenteerde, een nieuwe designtaal uit voor de toekomstige elektrische modellen van Kia. 

 

De bredere grille omvat ook de koplampen van de Futuron, die van een innovatief ‘Star Cloud’-design zijn en de auto een ‘oogverblindende’ identiteit geeft. De Star Cloud-verlichting accentueert niet alleen de nieuwe designtaal voor de voorzijde van de auto, maar is ook een nieuw lichtconcept met geometrische patronen van matrix-LED-verlichting. De Star Cloud-verlichting komt ook terug aan de achterzijde van de Futuron.

 

Dat het studiemodel voor het eerst te zien is in Shanghai, is toepasselijk, aangezien de Star Cloud-verlichting ook is geïnspireerd op Chinese legenden. De oppervlakte van de verlichting doet namelijk denken aan de geschubde huid van Chinese draken, zowel die uit de mythologie als de draken die worden meegevoerd bij hedendaagse culturele festiviteiten. De Star Cloud-verlichting omvat een beweegbaar oppervlak, zodat de verlichting kan switchen tussen dagrijverlichting en dim- en grootlicht, dankzij de schubben die zich kunnen openen en sluiten.

 

Flexibel en autonoom

De opbouw van de elektrische aandrijflijn en de integratie van autonome rijsystemen op Level 4 stelden de designers van Kia in staat een ongeëvenaard ruim en flexibel interieur te ontwerpen. De twee voorstoelen zijn vervaardigd van flexibele materialen en bieden een zeer variabele zitpositie, van rechtop om de auto te besturen tot achterover met de rugleuning omlaag. Als de autonome rijsystemen van de Futuron zijn geactiveerd, gaan de voorstoelen achterover en trekt het stuur zich terug. De ‘gewichtsloze’ zitpositie helpt vermoeidheid op lange reizen te beperken.

 

Het interieur van de Futuron past goed bij het autonome karakter van de auto. De oppervlakken gaan vloeiend over van het dashboard in de deurpanelen. Ook de portieren zijn voorzien van Star Cloud-verlichting en geschubde drakenhuid. Ze zorgen voor een schitterende, interactieve sfeerverlichting. Het ventilatiesysteem is ook afgedekt door geschubde drakenhuid. De schubben openen en sluiten zich naar de behoefte aan frisse lucht in het interieur.

 

Eén van de opvallendste elementen van het interieur is zeker de ‘cockpit’, die zich rond de bestuurder vormt. De zogenoemde grafische gebruikersinterface (GUI) komt als het ware tevoorschijn uit het deurpaneel aan de bestuurderszijde en vormt een symmetrische boog rond het stuurwiel. Daarmee vloeit het instrumentenpaneel over in de audiovisuele display in het midden van het dashboard. Zo ontstaat ook een verbinding met de display die in het stuurwiel is geïntegreerd. De GUI wordt bediend via kunstmatige intelligentie en toont nuttige informatie over de talrijke autonome rijsystemen in de auto, de aandrijflijn en navigatiesysteem. Daarmee biedt de Kia Futuron Concept een unieke gebruikservaring. Vanaf het hoogtepunt van de cockpitboog schijnt de GUI een interactieve Star Cloud-lichtshow aan de voorkant van de cabine.

 

=========================================

 

NIET VOOR PUBLICATIE

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

 

Kia Motors Nederland B.V.

Maaike Aarts, Manager Communications & Public Relations

De Corridor 25, 3621 ZA  Breukelen

Postbus 83, 3620 AB  Breukelen

telefoon: +31 346 753 850

mobiel: +31 621 281 096

website:  HYPERLINK "http://www.kia.com" www.kia.com

e-mail:  HYPERLINK "mailto:m.aarts@kia.nl" m.aarts@kia.nl

 

Volg Kia Motors Nederland ook op Twitter:  HYPERLINK "http://twitter.com/Kia_Motors_NL" http://twitter.com/Kia_Motors_NL

 

Kia Motors Nederland
Kia is een stabiel top 10-merk in Nederland. In 2018 eindigde Kia zelfs voor het eerst in de top 5 van bestverkochte automerken in ons land, met ruim 26.300 registraties.

 

Kia Motors Europe
Kia Motors Europe is de Europese verkoop-, marketing- en servicetak van Kia Motors Corporation. Het Europese hoofdkantoor, gevestigd in Frankfurt (Duitsland), is verantwoordelijk voor 32 landen.

 

Kia Motors Corporation
Kia Motors Corporation – fabrikant van kwalitatief hoogwaardige auto’s – werd in 1944 opgericht en is de oudste autofabrikant van Korea. Kia produceert jaarlijks meer dan 3 miljoen auto’s in 14 productie- en assemblagefabrieken in 5 landen. Deze auto’s worden verkocht en onderhouden door een netwerk van distributeurs en dealers in 180 landen. Vandaag de dag biedt Kia werk aan meer dan 51.000 werknemers en de onderneming realiseert een jaaromzet van meer dan $47 miljard. Het merk is hoofdsponsor van het Australian Open. Kia is een officiële automotive partner van de FIFA, het overkoepelende orgaan van de FIFA World CupTM, en officieel partner van de UEFA Europa League: ’s werelds grootste professionele voetbalcompetitie. De merkslogan van Kia Motors Corporation – "The Power to Surprise" – staat voor de wereldwijde inzet van Kia om iedereen te verrassen met het leveren van opwindende en inspirerende ervaringen die alle verwachtingen overtreffen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

×
×
  • Create New...