xHansx Geplaatst 4 Augustus, 2005 Geplaatst 4 Augustus, 2005 Wie weet of de sportage 2ltr benzine op lpg kan rijden of heeft hier wellicht al ervaring mee? Laat wat horen; merken en prijzen, enz. groet van Hans Quote
Administrators Jheroen Geplaatst 5 Augustus, 2005 Administrators Geplaatst 5 Augustus, 2005 Wie weet of de sportage 2ltr benzine op lpg kan rijden of heeft hier wellicht al ervaring mee?Laat wat horen; merken en prijzen, enz. groet van Hans Weet de dealer of importeur hier geen antwoord op? Ik hou me eigenlijk altijd aan de stelling "gas onder de piepers" Als ik moest kiezen voor een zuiniger verbruik door veel kilometers dan zou ik diesel hebben gekozen. Quote
Flyber Geplaatst 6 Augustus, 2005 Geplaatst 6 Augustus, 2005 Hans, Voordat ik mijn sportage bestelde heb ik geinformeerd naar deze mogelijkheid. Van KIA nederland kreeg ik te horen dat men vanuit Korea, desgevraagd, geen antwoord geeft op deze materie. Kortom in Nederland weet men niet of klepzittingen, kleppen, cilinderkop etc geschikt is voor gas. Vervolgens heb ik mij aangemeld bij GASFX. Omdat er nog geen andere Sportage was op gas kreeg ik een aantrekkelijke korting op de inbouw omdat het voor hun een opening zou zijn naar de markt. Korte tijd later (geld was al geincasseerd door GASFX) bericht GASFX mij dat ze een fout hebben gemaakt en af willen van het met mij gesloten contract. De reden was hetzelfde als bovenstaande, geen gegevens over geschiktheid van de Sportage voor LPG G3. De bestelling bij GASFX heb ik toen (moeten) annuleren. De dealer en KIA Nederland geven geen zogenaamde homologatie af voor de sportage. Desgevraagd, zegt Hyundai dat ze in hun TUCSON (naar verluid 95%zelfde onderdelen, alleen andere fabriek) absoluut geen LPG in (laten) bouwen in verband met slechte ervaringen uit het verleden. Shoppen en gesprekken met divers gasinbouwers leert dat men geen bezwaar ziet om in Sportage LPG G3 in te bouwen. Op websites is veel terug te vinden over de gasintallatie en de (niet) gevolgen voor de motor. Natuurlijk is hun mening niet altijd even objectief. Overigens heb ik al wel diverse Sorento's op LPG zien rijden, ervaringen ken ik echter niet. En toch ben ik eigenwijs genoeg om door te gaan met de bestelde Sportage (is besteld dec. 2004, levering totaal onbekend ) en ik ben ook voornemens om er LPG-g3 in te laten zetten. Jij en ik zouden ook kunnen gaan dieselen, maar mijn LPG-G3 ervaringen (300.000 km probleemloos in Suzuki Baleno) zijn zo goed dat ik er voor ga. Rekenen leert dat LPG duidelijk goedkoper is dan dieselen. Met groet, Berry Bakker Quote
xHansx Geplaatst 6 Augustus, 2005 Topic Starter Geplaatst 6 Augustus, 2005 Berry, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik denk dat als LPG zo rond 0,45 blijft en de benzine op het huidige niveau, dat het vanaf 10.000 km al aantrekkelijk wordt om over te gaan op LPG. Een tank vol voor nog geen 25 euro is toch leuk. Berry, wil je ons op de hoogte houden van je vorderingen. Wellicht dat ik ook overstap, afhankelijk natuurlijk wat de inbouw me gaat kosten. groet van Hans Quote
xHansx Geplaatst 26 Augustus, 2005 Topic Starter Geplaatst 26 Augustus, 2005 Ik heb wat telefonische offertes opgevraagd voor een LPG G3 installatie voor mijn sportage 2 ltr benzine. Kijk en huiver............ " Een Vialle LPI systeem in combinatie met een Flash Lube Valvesaverkit kost inclusief montage, gaskeuring en BTW 2275,00 euro. Bij dit systeem wordt de 55 liter ringtank verzonken gemonteerd. De inbouw zelf neemt drie dagen in beslag en de levertijd is ongeveer drie weken." Als ik nu uitgaat van de volgende feiten: Algemeen Hoeveel jaar wilt u de auto gebruiken 5 Hoeveel kilometer rijdt u per jaar 20000 Gewicht van de auto (i.v.m. belasting) 1500kg (1450+LPG installatie) Meerprijs gasinstallatie 2270 Tankinhoud in liters (80% van 55ltr) Verbruik liter/100 km 10,5(benzine) 12,6(LPG) Literprijs brandstof 1,35 (benzine) 0,44 Comfort Actieradius 571( 357 Aantal malen bij de pomp 175( 280 Vaste kosten per jaar Belasting 536 ( 816 Extra belasting t.o.v. benzine 280 Extra afschrijving t.o.v. benzine 454 Totaal extra kosten t.o.v. benzine 734 Brandstofkosten per km Prijs per km (cent) 0,142 ( 0,055 Prijsvoordeel t.o.v. benzine (cent) 0,086 Omslagpunt Omslagpunt bij (km) 8504 Jaarlijks rijdt u (km) 20000 U verdient dus over (km) 11496 Netto voordeel per jaar (euro) 992,20 Je leest het goed, het omslagpunt ligt op dit moment al op 8500 km, daarna ga je al verdienen. En het wordt alleen maar gunstiger bij meer km of als je de afschrijving over meer jaren uitsmeert. Wat houdt me nog tegen? Ik moet nog wel een aantal dingen uitzoeken zoals garantie, onderhoud, hoe KIA reageert. Ik hou jullie op de hoogte, Ben ik nog iets vergeten, alle reacties van jullie zijn welkom groet van Hans Quote
xHansx Geplaatst 29 Augustus, 2005 Topic Starter Geplaatst 29 Augustus, 2005 Hallo, is daar nog iemand!!!!! Het wordt echt stil op deze site.. aanvulling op voorgaand bericht: Vandaag wat telefoontjes gepleegd: Vialle heeft dus een LPI installatie voor de sportage en tucson 2 ltr benzine ontwikkeld. De installateur van de vialle gaf wel aan dat de 2 ltr motor van de sportage in principe niet geschikt was gemaakt voor LPG. De cilinderkop en de kleppen zouden mogelijk niet "hard" genoeg zijn om de hogere temp. van LPG te verdragen. Daarvoor was dan ook de flash lube valve saver kit bedoeld. Deze zou de kleppen smeren en voorkomen of vertragen dat de kleppen en cilinderkop zouden inbranden. De installateur gaf aan dat hij er geen garantie op zou geven als de kleppen of de cilinderkop wegens verbranden gereviseerd zouden moeten worden . Dat was het risico dat je op de koop toe moest nemen... Ook de KIA importeur gaf aan dat ze voor de KIA motor geen homologatieverklaring zouden afgegeven aangezien de motor niet geschikt was gemaakt in de fabriek om op LPG te lopen. Bij problemen met de motor, veroorzaakt door de gasinstallatie, zou KIA geen garantie verlenen. Tja......na dit allemaal aangehoord te hebben is mijn enthousiasme flink getemperd......Om mijn garantie nu op het spel te zetten voor een LPG installatie, waarvan de installateur mij ook niet kan garanderen dat deze 100% geschikt is voor de sportage en ook geen verantwoordelijkheid neemt voor het verbanden van kleppen of cilinderkop, gaat mij te ver. Ik denk dat ik er toch maar vanaf zie............. Helaas pindakaas........ groet van Hans Quote
MvG Geplaatst 29 Augustus, 2005 Geplaatst 29 Augustus, 2005 Hallo.... hoor ik daar een roepende in de woestijn...!!!! Haha, geintje Hans, bedankt voor je info, het bevestigd in ieder geval mijn idee dat de Sportage en ook Sorento denk ik (evenals vrijwel alle SUV) gewoon niet geschikt zijn voor rijden op gas. Ik heb zelf 7 jaar op gas gereden in mijn vorige auto (Opel Astra). Dat ging op zich best maar je merkt dat je gewoon vermogen inlevert tov benzine. Bij zo'n zware bak als de Sportage zal het verschil dan wel overduidelijk zijn. Als je je motor in de soep draait ben je het haasje... Geen garantie geen geld auch... dan maar ?1000 per jaar xtra aan brandstof uitgeven... Groet MvG Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.