Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Problemen met de Ceed (BJ2020)


Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Op 4-9-2023 om 10:53, zei Nico piloot:

Zoals beloofd het vervolg van de versnellingsbakproblemen Kia ceed 2020 1.4 DCT7, 55000 km. De auto bij dealer neergezet en deze heeft de volgende morgen de koude start gedaan om ook te constateren dat het schokkend wegrijden aanwezig was. De letterlijke woorden van de monteur” hier is niet mee te rijden”. In de historie van de auto bleek een terugroepactie, maar omdat deze net te tijden daarvan geïmporteerd werd is dit achterwege gebleven. Slordig van de dealer dat de auto voor verkoop niet is ge-update maar daar staat tegenover dat de klacht serieus werd genomen en zeer voortvarend aangepakt werd.
De oplossing was een digitale update en de bak rammelt, klapt en stottert niet meer. De diverse op- en terugschakelmomenten verlopen soepel en vlot. Het optrekken vanuit stilstand en aangrijpen van de koppeling gaat nu bij 1200 rpm ipv 1800. De responstijd is hiermee dan ook tot de helft gereduceerd wat vlotter wegrijden vanuit stilstand aanzienlijk heeft verbeterd en de dubbele koppelingsplaten minder belast, dus minder slijtage. De klantgerichtheid en vriendelijke manier van te woord staan alsmede de zeer accurate wijze van handelen van deze dealer verdient een pluim, vooral gezien de zeer beperkte vrijheid die een dealer van Kia krijgt om reparaties onder garantie uit te voeren. Dus chapeau voor Kia dealer Wensink uit Almere!!
Ik hoop oprecht dat dit voor alle Kia rijders de oplossing is want het is een heerlijke prima en zuinig rijdende auto, over 40.000 km gemiddeld 5.03 liter/ 100 km = 1liter op 19,8 km. Voor een auto van 1282 kg een prima prestatie bij 68% snelweg, 15% ontsluitingswegen/ n-wegen en 17% bebouwde kom.

Kortom: ik ben zeer tevreden over de dealer en met de auto. 

Ik heb dus sinds kort een ceed sw 1.6crdi uit 2019. Ook ik herken het probleem van het schokken van de bak en het langzaam optrekken, ik had vorig weekend ook ineens dat het raam rechtsvoor uit zichzelf open ging en na lang met de knopjes spelen ging deze weer dicht. Misschien dus zoals hier aangegeven word ook maar naar de Kia dealer in Almere gaan (woon zelf in Dronten dus dat komt mooi uit). Hopen dat het opgelost kan worden. Misschien kan iemand hier mij antwoord geven op deze vraag: het is natuurlijk een diesel en 50l tank word aangegeven, echter als de tank bijna leeg is (40km actieradius) kan ik maar 42l tanken en net aan 900km op 1 tank rijden, dit terwijl er word aangegeven dat de actieradius ongeveer 1100/1200 km is, dashboard geeft aan  5.2l/100km. 

  • 3 weken later...
Geplaatst
Op 8-9-2023 om 23:36, zei MarkdeBruin:

Ik heb dus sinds kort een ceed sw 1.6crdi uit 2019. Ook ik herken het probleem van het schokken van de bak en het langzaam optrekken, ik had vorig weekend ook ineens dat het raam rechtsvoor uit zichzelf open ging en na lang met de knopjes spelen ging deze weer dicht. Misschien dus zoals hier aangegeven word ook maar naar de Kia dealer in Almere gaan (woon zelf in Dronten dus dat komt mooi uit). Hopen dat het opgelost kan worden. Misschien kan iemand hier mij antwoord geven op deze vraag: het is natuurlijk een diesel en 50l tank word aangegeven, echter als de tank bijna leeg is (40km actieradius) kan ik maar 42l tanken en net aan 900km op 1 tank rijden, dit terwijl er word aangegeven dat de actieradius ongeveer 1100/1200 km is, dashboard geeft aan  5.2l/100km. 

Over de tank:

Tegenwoordig heeft bijna iedere auto zijn brandstofpomp in de tank, zodat de brandstof deze koelt. Daarom geeft de auto aan dat de tank leeg is maar zit er wel degelijk nog een hoop brandstof in de tank. Je kunt vaak lang blijven doorrijden nog nadat je brandstoftank op 0 staat. Vraag is alleen of je dit om bovenstaande reden moet willen.

  • 4 weken later...
Geplaatst

Vervolg op eerdere topic Kia ceed 1.4 dct 7 55000 km. 
ondanks goede afspraken met dealer Wensink Almere en toegewijde monteur Ton, helaas nog steeds de constatering dat, de koppeling niet vloeiend aangrijpt en er regelmatig bij afremmen tot stilstand, net voor het stilstaan, een behoorlijk luide bonk/schakelmoment te horen is alsmede in de pedalen, stoel en het stuur te voelen is. Na contact met de technische dienst van Kia Nederland heeft Ton te horen gekregen dat ze niet weten hoe dit op te lossen. Gelukkig is Ton een echte monteur van de oude stempel met veel ervaring en geeft aan door te zoeken naar t euvel. De overige problemen met stotteren en onregelmatig draaien van de motor zijn naar alle tevredenheid verholpen. Een dikke pluim voor Wensink Almere en het receptiepersoneel, die de klachten en filmopnames zeer serieus namen en direct actie ondernamen, alsmede de monteur Ton, wiens kennis in deze nog wel eens van doorslaggevende betekenis kan zijn voor het verhelpen van het laatste stukje irritatie en comfortverlagend gedrag van de versnellingsbak/ koppeling. Het is dus nog niet helemaal opgelost maar ik heb er alle vertrouwen in dat het wel zover komt. Bij volledig herstel van deze kwestie gaat de vlag uit, krijgt Wensink er een gratis ambassadeur bij en rijden wij weer in een fantastische comfortabele betrouwbare auto, 
wordt vervolgd dus. 

  • Like 1
  • 4 weken later...
Geplaatst

Het vervolg op topic van 25 oktober, Kia ceed 1.4 Dct 7, problemen met de versnellingsbak/ koppeling. 
 

Het euvel van een stotterende motor/ koppeling bij koude start alsmede een hortende koppeling bij rustig wegrijden is helaas ondanks inspanningen van de dealer en monteur, ( versnellingsbak spoelen, kleppen reinigen, vervangen van twee bobines en verstuivers , update ECU) nog niet verholpen. Het blijkt een ander probleem te zijn.  De dealer heeft contact gehad met de TD( technische dienst ) van Kia NL en men heeft besloten om op 5 december een monteur van Kia zelf te laten komen om dit euvel op te lossen. Het zou een heel mooi sinterklaascadeau zijn als het opgelost wordt. 
Marc had hetzelfde probleem en daar is de koppeling van vervangen en nu is het euvel voorbij, maar hopen dat het bij mij ook de koppeling is. Kortom, wordt nog steeds vervolgd en ik hou jullie op de hoogte middels dit topic. 
Tot die tijd, fingers crossed..

 

 

  • 3 weken later...
Geplaatst
Op 16-11-2023 om 15:32, zei Nico piloot:

Het vervolg op topic van 25 oktober, Kia ceed 1.4 Dct 7, problemen met de versnellingsbak/ koppeling. 
 

Het euvel van een stotterende motor/ koppeling bij koude start alsmede een hortende koppeling bij rustig wegrijden is helaas ondanks inspanningen van de dealer en monteur, ( versnellingsbak spoelen, kleppen reinigen, vervangen van twee bobines en verstuivers , update ECU) nog niet verholpen. Het blijkt een ander probleem te zijn.  De dealer heeft contact gehad met de TD( technische dienst ) van Kia NL en men heeft besloten om op 5 december een monteur van Kia zelf te laten komen om dit euvel op te lossen. Het zou een heel mooi sinterklaascadeau zijn als het opgelost wordt. 
Marc had hetzelfde probleem en daar is de koppeling van vervangen en nu is het euvel voorbij, maar hopen dat het bij mij ook de koppeling is. Kortom, wordt nog steeds vervolgd en ik hou jullie op de hoogte middels dit topic. 
Tot die tijd, fingers crossed..

 

 

 

Geplaatst

Zoals beloofd het vervolg op de lange weg naar reparatie van de ceed 1.4 DCT 7,

gisterenmiddag, maandag 4 december 2023 omstreeks 16.30 uur, de ceed bij dealer Wensink Almere neergezet en vandaag is er een monteur van Kia komen onderzoeken en deze is tot de conclusie gekomen dat het probleem wordt veroorzaakt door een defect in de ECM ( engine control module ). Tot dusver het goede nieuws!  Nu het minder goede nieuws: het product staat in backorder, dwz levertijd 3 tot 12 weken! ( waarschijnlijk een veel voorkomend euvel). Toch ben ik nog steeds positief gestemd over de dealer die toch alle gangen is nagegaan om tot verhelpen van het euvel te komen. Dit neemt overigens niet weg dat ik nog steeds een onverklaarbaar onderbuik gevoel heb dat het euvel in de mechanische sector zit en dan met name de koppeling en de mechanische overbrenging van de elektronische opdrachten en aansturing (actuator’s of koppelingsplaten). Laten we maar hopen dat ik het mis heb en dat de monteur het bij het rechte eind heeft. Zodra de reparatie een feit is zal ik jullie dit berichten in dit topic. Voor nu, nog even volhouden met de onregelmatig schakelende auto die bij koude start bonkerig wegrijd en idem naar de tweede versnelling schakelt. 

  • 6 maanden later...
Geplaatst
Op 5-12-2023 om 16:01, zei Nico piloot:

Zoals beloofd het vervolg op de lange weg naar reparatie van de ceed 1.4 DCT 7,

gisterenmiddag, maandag 4 december 2023 omstreeks 16.30 uur, de ceed bij dealer Wensink Almere neergezet en vandaag is er een monteur van Kia komen onderzoeken en deze is tot de conclusie gekomen dat het probleem wordt veroorzaakt door een defect in de ECM ( engine control module ). Tot dusver het goede nieuws!  Nu het minder goede nieuws: het product staat in backorder, dwz levertijd 3 tot 12 weken! ( waarschijnlijk een veel voorkomend euvel). Toch ben ik nog steeds positief gestemd over de dealer die toch alle gangen is nagegaan om tot verhelpen van het euvel te komen. Dit neemt overigens niet weg dat ik nog steeds een onverklaarbaar onderbuik gevoel heb dat het euvel in de mechanische sector zit en dan met name de koppeling en de mechanische overbrenging van de elektronische opdrachten en aansturing (actuator’s of koppelingsplaten). Laten we maar hopen dat ik het mis heb en dat de monteur het bij het rechte eind heeft. Zodra de reparatie een feit is zal ik jullie dit berichten in dit topic. Voor nu, nog even volhouden met de onregelmatig schakelende auto die bij koude start bonkerig wegrijd en idem naar de tweede versnelling schakelt. 

En gemaakt?

Geplaatst

Ik heb ook problemen met mijn koppeling.

loop al 30.000km kia te overtuigen dat er iets mis is.

kia geeft aan dat het binnen de tolerantie valt.

koppelingsplaten zijn vervangen maar niet het juiste resultaat.

Omdat er geen harmonie  zit tussen koppeling die hoog zit en het gaspedaal ben ik langs een andere dealer gegaan.

Nadat de andere dealer uitgebreid de tijd nam en 2x een rondje zijn gaan rijden denken we het gevonden te hebben.

er zit een ventiel verstopt rechts achter de accu.

die is vet van de olie en een sensor op de bak lekt een olie achtige substantie.

daarnaast was er ook iets voelbaar in de koppeling pendaal daar wordt de hoofdcilinder van vervangen.

Monteurs zijn zeker van hun zaak en spullen zijn besteld afspraak is gemaakt hopen eindelijk weer de auto terug tee hebben zoals ik hem gekocht hebt.

hoop alleen niet dat ik teveel schade op mijn koppelingsplaten hebt waardoor ze minder lang mee gaan.

  • 7 maanden later...
Geplaatst

Beste RdK,

sorry voor mijn late reactie maar wat ik ervan begrijp is dat jij een handgeschakelde versie hebt en ik heb de 1.4 dct 7 automaat. 
Om op jouw vraag te antwoorden, nee helaas zijn we nog niet zover dat het probleem is opgelost. Mijn dealer treft geen blaam, die doet nergens moeilijk over en handelt naar Kia maatstaven die volgens een vast protocol worden afgewerkt ivm het inzicht in het productieproces. Helaas hierdoor ben ik er nu voor de 15 e keer mee terug want het euvel is nog steeds aanwezig, nl. Bij het wegrollen stationair een schokkende hikkende stotterende aandrijving die pas verdwijnt als je gas geeft tot 1500 tpm. Er is inmiddels al veel aan gedaan en vervangen( zie eerdere berichten) en nu staat de ceed sinds gisteren 3 februari 2025 weer bij de dealer, wat zowel voor de dealer alsmede voor ons erg frustrerend is. We zijn inmiddels goede kennissen wat eigenlijk niet zo goed is. 
Toch krijgt de dealer, en met name de receptie bij de dealer, alsmede de monteurs een dikke voldoende tot goed voor wat betreft de ontvangst, behandeling en begrip en afhandeling van het probleem wat nu echt een uitdaging is geworden. Wij hopen dat dit de laatste keer is dat de ceed daar staat voor de problemen. Ik zal daar nog regelmatig komen voor het onderhoud want dat is voor alles in het leven, na aanschaf, een zeer belangrijke noodzakelijkheid voor het voorkomen van problemen en te komen tot goed presteren van het voertuig, ongeacht welk merk je voorkeur heeft. Ik hou iedereen die dit topic volgt op de hoogte van de voortgang in deze en zal ook de oplossing met jullie delen. Wordt vervolgd dus.

Geplaatst (aangepast)

De wondere wereld van de dct... Ik ben pas een half jaar bezig met het gezeur. Morgen gaat hij weer naar de dealer. Mijn gevoel zegt dat de servo's welke de koppeling bedient het issue zijn. Koppeling is al vervangen en de software is ook al geüpdatet

aangepast door MauriceDtc
Geplaatst

Hallo Maurice,

bedankt voor de suggestie, in mijn geval zijn de actuators al vervangen en bleken niet de oorzaak. Evenmin waren de volgende stappen ook niet de oplossing voor het probleem: twee nieuwe bobines, twee nieuwe verstuivers, 4 nieuwe bougies, nieuwe koppeling, nieuwe accumulator, granuleren van de kop en kleppen, nieuwe ecu, software-update ecu en versnellingsbak, uitlaatdemper vrij van vocht gemaakt( gaatje in demperpot ), vaste katalysator vervangen ( achter in de uitlaat), versnellingsbak spoelen en nieuwe olie. Ook is de luchtmassameter en luchttemperatuursensor uitgesloten van defect of vervuiling. Helaas nog steeds exact hetzelfde euvel waardoor in de file rijden vanuit stilstand een ware uitdaging wordt om dit vloeiend te doen. Misschien is de lambdasonde nog een goede suggestie, deze zit in de geregelde katalysator die tegen het motorblok is gemonteerd, indien deze foute waarden meet of doorgeeft is het effect dat de auto bij stationair draaien en bij wegrijden bokt of jimmiet .

ik hoop dat het bij jou sneller en direct wordt opgelost en indien zo; laat ons meegenieten van deze oplossing en deel hem op dit forum aub.  Sterkte en succes met je auto. 

Geplaatst

Poeh zo erg heb ik de problemen niet. Bij mij is het meer nukkig/bokkig schakelen. Lijkt wel of hij te traag koppelt. (Toerenteller schommelt dan) Ook al paar keer onder het rijden gehad dat hij niet in een versnelling staat.

als irritatie: in sportstand schakelt hij niet hoger dan de 5 t/m 90km/u maar als je de cc inschakelt gaat hij wel gewoon naar de 7.

bij cc uitschakelen als je 85-90 rijdt (normaal stand) dan schakelt hij terug naar 6 en direct weer naar de 7.

Dit lijkt mij dan weer tcu gerelateerd….

Geplaatst

Zoals je het omschrijft lijkt het een elektronisch defect idd. Het schakelen gaat bij mij overigens wel soepel en volledig. Echter wanneer je het gas loslaat om uit te rollen stijgt het toerental eerst 200 tpm voordat deze terugvalt. Dus ook hier is misschien de matrix van de transmissie niet echt voorzien van de juiste software of, is het misschien noodzakelijk om de mechanische werking van de aandrijving/ koppeling te garanderen.  Mij lijkt dat meer een timing probleem. Maar wanneer deze en de overige problemen zijn opgelost meld ik dit op het forum. Nogmaals succes met je auto. 

Geplaatst

Het kan idd heel lastig zijn om oorzaken te localiseren. Als dit is doorgestuurd lijkt mij het een echt Kia-dingetje. Hoewel je op internet ook heel veel problemen met de Audi en Volkswagen automatische versnellingsbak leest. Dit is dan wel een ander type(DSG) maar hierin zitten ook veel kinderziektes. Voorsprong door techniek roepen ze bij Audi. Alle techniek ten spijt, het is elektronisch geregelde mechanica en dat schijnt nog steeds niet altijd vlekkeloos te werken. 
 

 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...