Jump to content

EGR valve

ProudKiaDriver-NL

Recommended Posts

OK, mijn '99 Pride Automaat loopt nog steeds als een krant (zie ook andere post hier). Alle vacuumslangen vernieuwd, ander MAP sensor, bougiekabels gemeten, bougies gecontroleerd. Geen resultaat.

Waar vind ik de EGR valve ? Hoe maak ik die schoon?

Schijnt vaak een boosdoener te zijn. Begin langzamerhand te balen van dit.

Naar mijn weten heeft een benzinemotor geen EGR valve. Ik kan je ook niet verder helpen maar kijk eens op problemcar.nl, daar worden een boel problemen besproken en opgelost.

succes

Dat ligt eraan wat jij verstaat onder de EGR valve.

Het egr systeem wat ik ken van iveco uit heeft meerdere delen die problemen kunnen veroorzaken. Hoe dit bij kia zit weet ik niet precies.

- een elektronisch aangestuurde vacuumklepje die regelt of en hoever je egr klep open moet (hiervan gaan de membraampjes wel eens stuk)

- de EGR klep zelf deze zit aangesloten op het uitlaat systeem ( het beste dus te zoeken in de buurt van je uitlaat spruitstuk )

- TVA klep, deze zit in het inlaat spruitstuk

de laatste 2 kleppen kunnen allebij aardig vuil worden door de langs komende uitlaat gassen.

De EGR-klep zal in dit geval de oorzaak zijn. De EGR-klep zorgt ervoor dat er op een bepaald moment zuurstofarm gas vanuit de uitlaat aan het mengsel voor ontbranding wordt toegevoegd, om zo schadelijke stoffen extra te verbranden, zodat deze niet worden uitgestoten en waardoor de auto een stuk vriendelijker is voor het milieu. Deze klep kan af en toe wel eens zorgen voor problemen zoals het inhouden of stotteren van de motor. De EGR-klep zit ergens aan het uitlaatsysteem, in de buurt van de ontbrandingskamers, dus kijk in de buurt van het spruitstuk (heb zelf geen verstand van hoe deze blokken in elkaar zitten, anders had ik het je uiteraard verteld!). Schoonmaken kan je in principe wel doen met een goede Universal Cleaner, welke ze in de werkplaatsen ook vaak gebruiken. Er wordt hiervoor ook wel remmenreiniger gebruikt. Rij even langs de Kia-dealer wat zij doorgaans gebruiken voor het reinigen van dit soort zaken. Een spuitbusje met die troep kan je soms als service meekrijgen bij de dealer, of je haalt het even bij Brezan Automaterialen (deze zit vrij landelijk versprijd) of een zaak die erop lijkt. De dealer kan je ook laten zien waar de klep verstopt zit.

Succes ermee!

Je kan inderdaad, als je de EGR klep nu eenmalig goed schoon hebt gemaakt en gecontroleerd, bij de auto speciaalzaak een spuitbus van forte halen.

Als je dat spul af en toe door de luchtinlaat spuit dan raakt de EGR klep en de rest van het egr systeem minder snel verstopt