AJMK Geplaatst 5 Mei, 2023 Geplaatst 5 Mei, 2023 Telkens als ik de auto (Kia EV6plus) opgeladen heb, zie ik in het display voor het verbruik (kwh/100km) ineens een veel hoger verbruik aangegeven. B.v. voor het laden wordt aangegeven 15.6 kwh/100 km. bij een snelheid van 110km/h. Heel netjes dus. Na het laden geeft hij aan b.v. 35 of soms nog hoger), dat langzaam terugloopt, maar niet meer naar de 15.6 van daarvóór. Dan blijft het verbruik "hangen" bij b.v. 18.6, ook als ik snelheid verminder naar 100 km/h. Dat is dan wel weer hoog, zeker bij een buitentemperatuur van 19 graden celsius. Dit vind ik heel vreemd. Is dit herkenbaar en weet iemand wat er dan aan de hand is? Quote
RBu Geplaatst 5 Mei, 2023 Geplaatst 5 Mei, 2023 Het verbruik dat wordt getoond is niet het actuele verbruik maar het gemiddelde verbruik. De standaard instelling is dat deze wordt gereset na een laadsessie. Het optrekken en opwarmen van de auto kost aanzienlijk meer energie dan een constante snelheid rijden. Hierdoor zal bij het wegrijden een hoog gemiddeld verbruik getoond worden en naarmate de rit volgt, het gemiddelde verbruik lager worden. Quote
Jan Sr Jod Geplaatst 17 Juli, 2023 Geplaatst 17 Juli, 2023 Dat stel ik ook telkens vast wanneer ik mijn EV6 heb opgeladen. Het aantal kWh dat na de laadtijd aangegeven wordt is telkens veel hoger (circa 50 kWh) dan wanneer je begint te rijden. Ik vind dat niet correct. Bij de eerste km's met mijn EV6 kwam er op mijn scherm "optimaliseer de batterij." In de garage zegden ze dat alles normaal was. Als je een verre trip doet is het vervelend dat je niet het juiste aantal km kent dat de EV6 zal rijden. Jan Sr Jod. Quote
Peter-036 Geplaatst 17 Juli, 2023 Geplaatst 17 Juli, 2023 @Jan Sr JodJe haalt nu even km en kWh door elkaar. Je hebt het over een verschil van ca. 50 kWh Zelfs bij een accu van 77 kWh zou dat 66% van de totale capaciteit zijn, en een 'afwijking' van 50 km in de GOM (=Guess O Meter) komt neer op tussen 10 en 15%. Dat is nog vrij veel, maar soit. Na het laden krijg je een gissing naar het aantal km die je zou kunnen rijden met die lading in het display te zien. Allereerst: dat is een raming, geen zekerheid! Omdat de boordcomputer (nog?) niet weet hoe jij rijdt, of je de kachel of airco gebruikt, of je de bergen in gaat (klimmen) of er veel wind (mee of tegen) staat. Ik zie in de GOM van m'n E-Soul meestal een waarde, afhankelijk van voorgaande ritten en omgevingstemperatuur tussen 330 tot 375 km voor een 80% vulling. Overigens kende je ook het "juiste" aantal kilometers wat je nog kon rijden met wat er nog in de tank zat ook niet bij de brandstof verstokers die je voorheen reed..........toch? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.