Jump to content

Problemen met Android Auto

PMI

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben Paul en rij sinds 5 maanden in een Kia ev6. Ik ben erg te vreden over de auto maar heb sinds het begin problemen met m'n Android auto koppeling. Het systeem is heel onstabiel en de ene rit gaat het een lange tijd goed en tijdens sommige ritten valt de verbinding binnen 5 minuten weg om vervolgens elke keer verbinding te maken, op te starten om vervolgens weer te verbreken. Scherm meldt dat de telefoon niet reageerd. 

In eerste instantie nieuwe en originele kabel gekocht maar helaas mocht dit niet helpen.  Bij navraag bij de dealer werd er gezegd dat de telefoon elke week opnieuw opgestart moest worden omdat het geheugen zou vol lopen.

Geprobeerd met een andere nieuwe telefoon, zelfs een nieuwe telefoon gekocht om het weer uit te proberen maar ook deze valt steeds weg.

Uiteindelijk draadloos via wifi met een adapter geprobeerd maar ook hiermee valt regelmatig het signaal weg.

Is er iemand die het zelfde ervaart of dit herkend? Op dit moment is de combinatie Kia en Android niet de beste combi en in mijn vorige auto gebruikte ik niks ander.

Hoi Paul,

Ik ervaar dit probleem ook. Ik rij sinds twee maanden met veel plezier een EV6. Zakelijk werk ik met een IPhone. Met Apple carplay is mijn ervaring dat dit stabiel functioneert. Prive gebruik ik een Samsung telefoon. Met Android auto val regelmatig de verbinding weg. Ik heb zelfs een aantal keer mee gemaakt dat het entertainment systeem volledig opnieuw opstart. Hierbij wordt het scherm zwart, gaat de radio uit en wordt zelfs tijdelijk de USB uitgeschakeld, waardoor bij mijn telefoon het opladen opnieuw wordt gestart. Ik heb zelf nog geen onderzoek gedaan of er bepaalde voorwaarden zijn waarbij dit gebeurt. 

Hoi Rbu,

Bedankt voor je antwoord, ik heb het nog niet met een apple geprobeerd maar zal dat eens doen. Kijken of dat wel stabiel is.

Met mijn Samsung is het niet zo heftig als bij jou maar houdt ze er wel steeds mee op. Ik moet het verder ook eens uitzoeken, soms lijkt het aan de meest rare combi te liggen maar dat verschilt ook elke keer. Ik heb het geprobeerd met google navigatie draaiend en in combi met Spotify, geprobeerd met alleen spotify, met alleen flitsmeister en deze ook in combi met spotify. Het is heel random, heb zelf een zwaardere telefoon gekocht met 16 Gb RAM maar ook dat lijkt niet de oplossing. Dacht misschien is in de nieuwe combi met splits screen de telefoon te ligt.

Ben bij de dealer geweest maar dan zal je altijd zien, net als bij de dokter, geen probleem. Rij vervolgens weg en na 5 minuten stopte de boel weer. De dealer gaf aan het probleem niet te herkennen en weet ook niet of dit met een eventuele update van het systeem zal verdwijnen. Voor de vakantie toch maar eens een afspraak maken voor een update. Misschien dat het dan weg is.

Kan online in ieder geval weinig terug vinden en ben erg benieuwd of meer mensen dit herkennen of hebben.

• 1 month later...

Herkenbaar probleem, ook bij mij valt Android auto constant weg. Ik heb een Samsung telefoon en ook met een tablet lukt het niet.

Alle updates al gehad en ook de dealer geeft aan dat het aan de kabel ligt.

Ook deze vervangen, maar het probleem blijft.

Dealer kan het niet oplossen. Zelf heb ik de oplossing ook nog niet gevonden.

Hoor het graag als iemand die wel heeft gevonden.

Gr,

Rene

Tot nu toe werkt AndroidAuto prima op mijn 2021 niro, laatste navi update gehad. Samsung 52a telefoon, 5g, laatse Android update.

Maar heb nog geen langdurige rit gemaakt, morgen plan om te e.a. testen met GoogleMaps; vorige rit was met de Niro navigatie, beviel niet echt.

NB ga wel mijn tomtom meenemen voor het geval e.a. in de rimboe niet zou werken.

Edited by fiddler

Ik vraag me af of het probleem al opgelost is. Ik heb dezelfde problemen met mijn nieuwe Sportage. De eerste drie weken deed hij het prima, maar nu constant de melding "telefoon reageert niet", heb al het info tainment systeem opnieuw opgestart, fit verhielp het probleem voor 2 dagen. Maar nu weer mis, valt me op als ik android auto de kia verwijder dat hij het iets langer doet, maar valt uiteindelijk weer uit.

• 5 months later...

Hoi, hier zelfde probleem. Ook ev6. Ik ervaar overigens meer problemen in de winter dan in de zomer.  Verder denk ik dat het iets met spanning te maken heeft of spanningsverandering. Zoals doir meerdere aangegeven lijkt t zich random voor te doen. Maar als ik de verwarming hoog zet stopt android. Verder lijkt t net of het vaker voorkomt, of het moet toeval zijn, als de richtingaanwijzer gebruikt wordt of voor een rotonde de one pedal terugleverd. Ook bij mij wijst de dealer allerlei oorzaken aan. Echter een andere kabel, telefoon of draadloos maakt geen verschil. 

Gr Rob

Hoi Rob,

Dat zou ook kunnen, ben anderhalve week geleden bij de dealer geweest voor een bandenwissel en ze hebben toen ook wat lopen rommelen in het systeem en zelf getest zeiden dat het bij hen in de garage stabiel was voor een paar uur. Verder gaven ze aan dat ze het wel vaker hadden gehoord en hoopte dat Kia hier iets mee ging doen in een toekomstige update. Draadloos was volgens hem helemaal geen oplossing maar wat bleek toen ik weg reed.... Ze hadden android auto op de draadloze dongel die ik zelf al had geplaatst gezet en de laadkabel in de usb C uitgang ernaast gezet. Het draaide 1 dag stabiel en nog een dag stabiel dus begon bijna te geloven dat het opgelost was. Tot gisteren en toen begon het hele gelazer weer opnieuw.

Heb vandaag een over the air update van het infotainment systeem gehad dus wie weet is daar iets in veranderd en is het opgelost. Hoop maar niet te hard maar ga het weer proberen.

Op een Amerikaanse site las ik dat het ook aan de connector kabel kon liggen tussen de usb aansluiting en het infotainment die van lage kwaliteit is en soms niet goed contact maakt. Heb dit aangegeven bij de dealer maar die gaf alleen aan dat als ik dat wilde ik het tegen betaling kon laten vervangen. Dat is voor mij voor nu nog geen optie want ik vind dat Kia dat maar moet oplossen.

We gaan het meemaken na de update.....

NB bij mij werkt het nog steeds prima. Net de laatste NAV update geplaatst.

Ik herinner me wel dat ik 10 jaar terug een Motorola telefoon had die niet werkte met mijn VW Transporter T5GP.

Heb toen een samsung gekocht, maar e.a. had niks te maken met Android auto (dat bestond nog niet), wel met bluetooth hands-free telefoon verbinding en stuur bediening van de telefoon.

Edited by fiddler

• 2 months later...

De aansluiting van de auto met de usb connector bij de bestuurder is redelijk tot zeer slecht. Je kunt deze evt zelf verbeteren (Youtube/Tweakers.net ev6 forum geven uitleg).

Ikzelf gebruik de AAwireless dongel (70 euro) en dat is stabiel. Geen ellende met uitval ivm schudden/bewegen van de kabel naar je telefoon.. 
https://www.aawireless.io/

Beste Fedor,

Vorige week je advies opgevolgd en het dashboard open gemaakt, die witte stekken van de usb aansluiting losgekomen en weer dicht gemaakt. Ik had al een draadloos wifi aansluiting en dus deze weer tot stand gebracht. 

Helaas duurde dat heel kort of ik had de zelfde storing alweer naar boven waarna ik eind vorige week weer het dashboard open heb getrokken en doe boek weer origineel heb gemaakt maar wel alle stekkers goed vast heb geduwd. Daarna een paar langere stukken gereden en tot op heden is het ineens stabiel.

Het lijkt er tot op heden dus op dat naast dat de stekkers inderdaad van wel erg lage kwaliteit zijn de stekker verbindingen ook erg los zitten waardoor de verbinding steeds verloren gaat.

Voorlopig kan ik dus iedereen die deze storing ook heeft aanraden om de stekkerverbindingen na te lopen tussen de usb poort en de display unit. Klusje van 5 min en het is erg makkelijk te doen. Raar dat een garage dit niet even voor je wil controleren terwijl het niks voorstelde.