raz Posted December 9, 2023 Posted December 9, 2023 (edited) Wanneer wordt de BPM vastgesteld/ vastgezet voor een nieuw voertuig ? ls dat op op het moment van de kentekenaanvraag bij RDW ? stel je vraagt kenteken aan medio december, wordt de BPM dan gelijktijdig vastgezet ? Dit om de BPM verhoging van 2024 te voorkomen. Edited December 9, 2023 by raz Aanpassing Quote
Theo0225 Posted December 9, 2023 Posted December 9, 2023 Bij tariefwijziging BPM geldt een overgangsregeling. Overgangsregeling artikel 16a wet BPM De overgangsregeling houdt het volgende in: Is de tariefswijziging ongunstig voor de belanghebbende, dan kan gedurende twee maanden na inwerkingtreding van de tariefswijziging nog het oude tarief worden gehanteerd. Pakt de tariefwijziging gunstig uit voor de belanghebbende, dan is vanaf het moment van inwerkingtreding van het nieuwe tarief meteen het nieuwe tarief van toepassing. Als ik naar de door KIA gehanteerde BPM verhogingen kijk kan ik die niet plaatsen. In de belastingplannen voor 2024 staat een verhoging van de vaste voet van €40. Het tarief van het variabele deel verandert niet. Voor een Sportage met een CO2 uitstoot van 131 betekent dit een tariefverhoging van €40. De door KIA berekende verhoging van €1200 begrijp ik echt niet. Maar misschien mis ik iets. Quote
Theo0225 Posted December 9, 2023 Posted December 9, 2023 Dit vond ik ook nog op internet. Antwoord van Erik Jan ANWB Expert U heeft een nieuwe auto gekocht die in december bij de dealer arriveert. U heeft de keus of u de auto in december of januari laat afleveren. Volgens de dealer komt er in geval van levering januari circa 750 euro aan BPM bij. Er is echter een overgangregeling in de BPM-regelgeving. Als er tussen het moment van inschrijving in het kentekenregister (het moment dat het kenteken is aangevraagd en toegekend door de RDW) en de datum tenaamstelling een BPM-wijziging plaatsvindt, dan mag het laagste tarief worden gehanteerd. Voorwaarde is dat de auto binnen 2 maanden na inschrijving op naam wordt gezet. Quote
William Dhondt Posted June 25, 2024 Posted June 25, 2024 Goedemiddag, ik heb een Kia Sportage dark edition besteld in november 2023,en is in juni 24 afgeleverd ,bij bestelling in 23 zei de verkoper dat er ongeveer 1000euro bpm zou bij komen per januari 2024,nu blijkt er bij aflevering dat er geen hogere bpm bij kwam(meevaller dus).De verhoging staat gepland in 2025. 2 Quote
Recommended Posts