Rowicom Geplaatst 19 December, 2023 Geplaatst 19 December, 2023 Ik heb mijn Niro DL HEV uit 2021 nu 15 maanden in bezit en heb er een kleine 16.000 km mee gereden. De auto heeft in totaal 36.000 km gereden. Wat mij opvalt, is dat de auto ‘zoekerig’ is bij een snelheid van ongeveer 80 km/h en hoger. Ik heb de rijhulpsystemen Lane Follow Assist (LFA) al permanent uitgezet in het menu en de Lane Keep Assist (LKAS) druk ik ieder keer uit (links achter het stuur) als ik wegrijd. Die zijn beide dus NIET actief. Zoals gezegd merk ik, dat ik vanaf 100 km/h continu met het stuurwiel aan het corrigeren ben. Hele kleine beweginkjes zijn het , maar ik merk het wel. Ik stel ook vast, dat ik bij 100 km/h en hoger continu beide handen aan het stuur moet houden, terwijl ik met mijn vorige auto’s beurtelings een elleboog op de middenconsole of het portierconsole kon houden. Bij de officiële Kia-dealer is er een keer een monteur meegereden en die stelde het ook vast, maar vond het nog wel 'meevallen'. Heeft toen de voorwielen met de achterwielen gewisseld en de stuurhulpsystemen opnieuw gecalibreerd. Het was daarna iets beter, maar ik kon nooit zo zorgeloos rijden als ik in mijn vorige auto's (Ford en Opel voornamelijk), heb gedaan. Nu na een klein jaar is het toch terug. Het gekke is, dat het eigenlijk niet consequent gebeurt. De ene dag rijdt de auto zoekeriger dan de andere, maar helemaal weg is het nooit. Ik vergelijk het dan op de ritten van en naar mijn werk, dus de omstandigheid van het wegdek is dan hetzelfde. En natuurlijk vergelijk ik tijdens die ritten ook steeds de factoren regen, natheid van de weg en eventuele wind(vlagen). Wat de laatste tijd steeds vaker gebeurt en wat mij nog veel meer irriteert, is dat er bij snelheden van 80 km/h en hoger een zwaar moment in het stuur zit. Het is dan altijd op het punt dat het stuur in de rechtuit-stand staat. Je wilt iets corrigeren in verband met het wegverloop of doordat de auto uit zichzelf al naar links of rechts rijdt door het probleem hierboven beschreven. Je voelt dan heel kort, maar echt wel aanwezig, een zwaar moment. Dat punt moet je met de nodige tact 'overwinnen door ietsje meer kracht op het stuurwiel uit te oefenen', maar het gevolg daarvan is vaak, dat je dan net teveel corrigeert naar bijvoorbeeld links en dat je kort daarna dan weer naar rechts moet bijsturen. Met ook weer dat 'plakkerige' punt in het stuur. En zo gaat dat dan heen en weer, dweil je van links naar rechts op je rijstrook. Het zware punt zit altijd precies in de rechtuit-stand. Als ik op de snelweg een afrit met een lange bocht neem, dan is dat zware punt er niet bij het corrigeren. Het stuur staat dan uiteraard niet in de 12-uur stand, dat is dan het verschil. Het klinkt allemaal misschien heel dramatisch en gevaarlijk, maar dat is het niet hoor. Het is alleen bloedirritant en ik heb dat in mijn 45-jaar rij-ervaring, met heel veel zakelijke voertuigen en kilometers, nooit eerder gevoeld. Op het Britse Kia-forum vind ik soortgelijke verhalen van met name Sportage-bezitters. Zij noemen dat ‘sticky steering’ (plakkerig sturen). Bij een aantal bezitters is het opgelost met een lik vet door de dealer ergens in de stuuroverbrenging en bij anderen werd de hele stuurkolom. Goed. Ik hoor jullie al zeggen: 'tijd om de dealer weer eens op te zoeken'. Dat ga ik binnenkort ook echt wel weer doen, maar om beslagen ten ijs te komen, wil ik aan jullie vragen of er meer ervaringen zijn op dat gebied. Dank voor je inbreng alvast! Quote
Bastiaan75 Geplaatst 20 December, 2023 Geplaatst 20 December, 2023 Het is wellicht maar net wat je eerder gewend bent. Wij hebben nu 52.000 km gereden in de Niro HEV Edition uit 2019. Wij rijden eigenlijk altijd met alle assistentiesystemen aan. Het stoort ons niet, met heel af en toe onterechte stuuringreep. Het zware stuurgevoel herken ik niet. Ik hoef geen extra kracht te zetten om een stuurcorrectie of een bocht te maken. Auto ligt ook verder goed op de weg. Wellicht is het een idee om eens een andere Niro bij de dealer mee te vragen (van zelfde generatie, wat nu wellicht wat lastiger is) om een goed vergelijk te kunnen maken. Quote
Rowicom Geplaatst 20 December, 2023 Topic Starter Geplaatst 20 December, 2023 42 minuten geleden, zei Bastiaan75: Het is wellicht maar net wat je eerder gewend bent. Wij hebben nu 52.000 km gereden in de Niro HEV Edition uit 2019. Wij rijden eigenlijk altijd met alle assistentiesystemen aan. Het stoort ons niet, met heel af en toe onterechte stuuringreep. Het zware stuurgevoel herken ik niet. Ik hoef geen extra kracht te zetten om een stuurcorrectie of een bocht te maken. Auto ligt ook verder goed op de weg. Wellicht is het een idee om eens een andere Niro bij de dealer mee te vragen (van zelfde generatie, wat nu wellicht wat lastiger is) om een goed vergelijk te kunnen maken. Of je wel of niet met rijhulpsystemen moet rijden, daar ging mijn vraag niet over. Daar is hier al genoeg over gediscussieerd en dat is een eigen keuze. Het gaat mij om het hele kleine moment dat ik bij het rechtuit rijden iets wil corrigeren en dat ik dan voel dat het stuur heel even 'plakt'. En dan natuurlijk niet het stuurwiel zelf, maar de overdracht naar de wielen. Quote
Moos Geplaatst 20 December, 2023 Geplaatst 20 December, 2023 voor zover ik weet zit er een elektrische stuurbekrachtiging op deze Niro. ik zou denken dat daar een storing of hapering in zit. ik denk dat de garage daar ook naar zal kijken. Quote
Trex Geplaatst 14 November, 2024 Geplaatst 14 November, 2024 Beste Kia rijders, Ook ik ervaar in mijn Niro EV van 2022 “sticky steering” meestal vanaf ca. 65 km/u. Vooral op snelwegen een zeer hinderlijk fenomeen waardoor je niet ontspannen rijdt. Ook valt op dat het vaste punt rond de middenstand niet continue aanwezig lijkt te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een lik vet in het stuurhuis gaat helpen, want ik merkte e.e.a. al direct na aanschaf. Mogelijk is het via een technische of elektronische ingreep/update op te lossen tenzij het een producteigenschap is. In het laatste geval vind ik het dan vreemd daarover niets te lezen in tests en reviews. Het wordt voor mij steeds meer een irritatiefactor en een belangrijke reden om naar wat anders uit te zien. Weet iemand een adequate oplossing? Alvast bedankt voor het meedenken. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.