Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds 2e week januari 2023 ben ik in het bezit van een Kia Niro Hybrid eco Dynamic line uit 2018.

De Kia is afgeleverd door een Bovag bedrijf met een kleine beurt.   Vanaf die tijd reden wij ongeveer 1 op 19.8 gemiddeld en in de zomer 1 op 22.

Wij zijn rustige rijders. Na 16.500 km heeft de auto op 6 november 2023 een grote beurt gekregen en 4 nieuwe banden wederom bij een Bovag onderhoudsbedrijf.

Voor 8 uur s'ochtends gaf de Kia 1 op 19.1 gemiddeld aan. Omstreeks 16.00 uur haalde ik de auto op. Toen ik thuis kwam gaf de computer 1 op 14.3 aan?

Na een ruime 2000 km bleef de Kia 1 op 14 á 15 gemiddeld rijden? De Bovag garage heeft een nacontrole gedaan en kon niks vinden, maar bevestigde na een grote proefrit, dat ons verhaal klopte. Daarom besloot de garage contact te leggen met Kia Nederland. Het antwoord duurde bijna 3 weken. En wij werden doorgestuurd naar de Kia dealer.

De Kia dealer heeft een controle en proefrit (kosten 90,--) gedaan. Voor de controle werd gesteld dat de auto waarschijnlijk stroomloos zou zijn geweest? Na de controle werd gesteld, dat er niks met de auto aan de hand was en dat de Bovag garage het goed had gedaan. Het verbruik van 1 op 14 á 15 was geen aanleiding tot verder onderzoek en kon niet geheel aan de nieuwe banden liggen. Het verbuik meten we ook af aan de aantal km's waarna getankt moet worden. Eerst ongeveer na 790 km, na de beurt om en nabij 620 km. (met hetzelfde resterende brandstof)

Er werd wel meermaals genoemd, dat het beter was om het onderhoud bij de Kia dealer te laten doen i.v.m. garanties en updates?

Wat ik niet begrijp is waarom de Kia ineens zo dorstig wordt na een onderhoudsbeurt? oorzaken kunnen banden zijn? Maar niet zoveel?

De temperatuur buiten heeft zeker invloed, maar niet zoveel toch? Dan had de auto ook in januari 2023 meer moeten verbruiken. En morgens voor 8 uur (kouder) zuiniger dan na 16.00 uur (warmer). Daarbij valt mij op na 5000 km na de beurt de versnellingen minder snel schakelen en de motor bij een rotonde bijvoorbeeld hoger toeren maakt? Of verbeeld ik me dat?

De hybride accu werkt gewoon (en is tijdens de beurt met koelvloeistof bijgevuld) en ook ondersteunt het systeem wel.

Wie heeft hier ervaring mee of gehad?

Posted

Ik reken altijd mijn verbruik zelf uit. (gereden km's versus getankte brandstof) Wat wel eens zou kunnen gebeuren is dat tijdens de beurt de auto (heel) lang stationair heeft gedraaid waardoor er meer brandstof is gebruikt dan normaal terwijl er geen km's zijn gereden. Na een beurt zou je daarom alles moeten resetten en de auto tanken. Dan na een tankbeurt weer eens kijken wat het verbruik is.  Ik vind 1 op 14 echt heel hoog dat heb ik nog nooit gehaald, zelfs niet met zware aanhanger.