Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mede forummers, en dan met name Rio Rijders...

Sinds korte tijd heb ik een nieuw geluid in mijn Rio waargenomen, wat mijn aandacht trekt.

Het is een geluid alsof er iets aanloopt / schuurt. Mij zijn 3 dingen opgevallen

- Het geluid lijkt van de achterkant te komen

- Het geluid is hoorbaar vanaf 40 km per uur

- Het ligt niet aan de wielen. Toen ik het lichtmetaal nog onder de auto had zitten hoorde ik het al. Na de wielenwissel leek het even weg te zijn, maar het is duidelijk aanwezig.

Het is echt een soort geluid alsof er ergens iets aanloopt ofzo.

Heeft er iemand suggesties waar ik naar moet zoeken?

Overigens: Het moet wel met het rijden te maken hebben. Met stilstand hoor je helemaal niets, ook niet als ik de auto in zijn vrij zet en het gas goed intrap.

Alvast bedankt voor jullie hulp, tips en suggesties,

Peter

Posted

Misschien een kapot wiellager.

Is gemakkelijk te controleren, even de auto op de krik, en dan het wiel ronddraaien, en dan goed luisteren naar evt geluiden.

Succes met je zoektocht.

Philip

Posted

Wiellagers dacht ik inderdaad ook direct aan, of eventueel je rem die aanloopt. Sowieso even doen wat Philip zegt: auto opkrikken en het wiel even een flinke draai geven (zoals met een slamolen, een aantal keer ronddraaien en dan loslaten en uitlaten draaien), dan hoor je hoe het met de wiellagers gesteld is. Als dat het niet is zou ik toch je rem even na (laten) kijken.

Heb het laatst ook wel gehad met een 206 SW, die zoemde heel erg, ook zoiets als jij beschreef, en dat bleek ook het wiellager te zijn.

Had zelf onlangs ook een soort gelijk probleem, maar dat lag wel aan de band (zat een bobbel in..)

Posted

Philip, Rio-man bedankt voor jullie reacties!

Het zijn er nu al 2 die wijzen richting een wiellager.

Wat gaat mij zoiets kosten als ik dat ga laten repareren??

Ik zal vanmiddag de achterkant van de auto eens opkrikken en dan eens kijken of ik het geluid kan traceren.

Hoe dan ook ga ik morgen denk ik maar eens even naar de garage toe...

Groetjes,

Peter

Posted

Denk dat je al gauw aan de 100-150 euro moet denken als hij vervangen moet worden. Het onderdeel kost waarschijnlijk een eurotje of 40, en daar zal een uurtje arbeid bijkomen. Het moet in principe wel in een uur wel te doen zijn.

Posted
Denk dat je al gauw aan de 100-150 euro moet denken als hij vervangen moet worden. Het onderdeel kost waarschijnlijk een eurotje of 40, en daar zal een uurtje arbeid bijkomen. Het moet in principe wel in een uur wel te doen zijn.

Is het dan iets wat ik uiteindelijk zelf zou kunnen dan, als het inderdaad een versleten wiellager zou zijn, of is het verstandiger dit door de garage te laten doen?

Groetjes,

Peter

Posted

In principe is het geen hele lastige operatie mits je de juiste mateialen hebt. Je hebt sowieso een kunststof hamer nodig (tegen het kapotslaan van de nieuwe lager), een buis (je) met dezelfde breedte als de buitenste lagerkooi, uiteraard een nieuw lagersetje. Op het suzuki tuningforum heb ik een fotoserie gevonden als soort van "how-to": [HOW TO] Wiellager vervangen (achter) (Kan iemand het verhaaltje nog toevoegen?)

In elk geval moetje wiel eraf, daarna moet je remtrommel eraf, en daar tik je je lagers dan uit, vervolgens zet je de nieuwe lagers erin, trommel vast, wiel vast en klaar.

Posted

Hoi Rio-Man,

Enkele van die gereedschappen / materialen heb ik al niet..

Morgen ga ik eens even bij de garage langs, vragen wat zij denken dat het is..

Word vervolgd..

Wat zijn overigens de risico's als je hier (te lang) mee door blijft rijden? Uiteraard wel ervan uitgaande dat het inderdaad een wiellager is..

Groetjes,

Peter

Posted

Zo.. Vandaag maar eens even bij de garage geweest.

Het blijkt inderdaad om een wiellager te gaan en wel links achter.

Ik heb gevraagd wat het me gaat kosten om het door hen te laten repareren. Kosten: Een 168 euro's......

Als ik de materialen los koop om de klus zelf te gaan doen, kost het me een 95 euro, incl. BTW. Dan moet ik het dus wel allemaal zelf doen.

Op zich niet veel werk, wat ik op die foto's zag (Thnx daarvoor Rio-man) maar met dit regenachtige weer doe ik het liever ergens binnen op een brug.

Heb er maar voor gekozen om het door de dealer te laten doen. Morgen middag gaat t beestje op de operatie tafel... Steken jullie een kaarsje aan?? ;)

Hopen dat dan niet daarna nog eens de andere kant gaat. Dan word ik echt gek!

Groetjes,

Peter

Posted

Best kans van dat die ook gaat dan hoor... Tsja.. het lijkt een beetje het Tijd-voor-de-dure-reparaties-voor-alle-Kia-Rio's moment... Ik heb hem vrijdag op de operatietafel gehad om uit te lijnen, en toen wist de chef-werkplaats mij te melden dat de drukgroep er weer aan zit te komen... Los onderdeel: 60 euro, arbeid... 200?? Dus tsja..

Posted

Tsja nouja, het is hier op dit moment helaas niet alleen de auto... geld vloeit momenteel weg als water uit de kraan....

Maar goed.. dit topicje gooi ik verder op slot, behoeft geen verdere discussie meer naar mijn idee. Verdere afloop meld ik wel in mijn dagboekje:

http://www.kiaclub.nl/dagboek-van-kia-rijders/1184-kia-rio-1-5-ls-imagination-sedan-2004-a.html#post18329

Groetjes,

Peter

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...