Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Neem een pauze (DAW)

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste Kia rijders, waarschijnlijk een herkenbare melding "Neem een pauze". In mijn nieuwe Kia Ceed (MY2025) die ik sinds eind augustus rij komt deze melding zeer regelmatig voor. Het record staat op vijf minuten na vertrek. Heel irritant omdat de melding volstreks onnodig is. 

DAW (driver attention warning) zou de oorzaak zijn, maar uitzetten levert geen effect. Navraag bij de dealer levert ook geen resultaat op. 

Bij mijn vorige auto (Kia Ceed SW MY2020) was de veiligheidsoptie DAW uitschakelbaar. 

Weet iemand of je deze "assistent" kunt uitschakelen? 

Naast de Snelheidslimietinformatie en Rijbaan assitentie (LFA), die je gelukkig kunt uitschakelen, lijkt deze optie niet uitschakelbaar.

Wie heeft er advies? 

Bij voorbaat dank.

Groeten, 

Gert

Kia Ceed SW1.5 T-Gdi GT-Plusline.

• 1 jaar later...
Geplaatst

Gert,

Wij hebben sinds juli vorig jaar een nieuwe Picanto en worden inmiddels gestoort van DAW. Voorheen wat het uit schakelen of de gevoeligheid was te beinvloeden. Maar het schijns (ook bij Hiunday) niet meer te kunnen. Overdag krijgen wij dat om de 15 a 20 km als we op de snelweg met de cruisecontrole geactiveerd. De waarschuwing komt veel minder, eens per 200 km (en dat mag van mij) als je de cruisecontrole niet gebruikt en veel bewegelijker gaat rijden (wel binnen de lijntjes blijven)

Maar ook als je 's nachts rijd, ook met cruisecontrole meld het kopje koffie zich pas na meer 2 en half uur rijden 250 km.

Geweldig systeem dus. Juist ls jet het echt nodig hebt laat ie niets van zich horen.

We hebben vanalles geprobeerd maar pas als je slecht gaat rijden denkt het "algoritme het is goed" Ik heb op deze site ook het een enander beschreven en wat links toegevoegd. Kia is middels de garage al op de hoogte gesteld en in februari moegen we komen. (service he) 

Van alles al moeten aanhoren, als rechtop zitten, stoel tegen het stuur, meer praten, 2 handen aan het stuur op kwart voor 3 veel om je heen gaan kijken, andere bril gaan dragen van alles maar niet een oplossing. Wat nog veel gekker is we hebben 2 andere kia's mee gekregen (sport en exact zelfde type en die gaven pas na 2 uur of ca 200 km pas een signaal. Dus voor mij duidelijk er is wat met die bewuste outo of de sensoren. Maar dat willen niet geloven.

Daarnaast (tech info van internet kunnen vinden) mag het systeem niet actief zijn onder de 80 km/h maar we krijgen het bij 50 km/h

Wat helemaal je tot ontploffen brengt is dat Kia zecht dat het een wetgeving is dat je het niet meer mag uitzetten van de RDW, dat opgevraagd bij de RDW en het systeem (DAW) zelf mag niet worden diabled maar de meldingen wel die mogen gewoon worden uitgezet. 

Het DAW is nl een soort van blackbox wat bij een verkeers ongeluk kan worden uitgezen, vandaar dat het algoritme actief moet blijven. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...