Jump to content

Tikkend geluid

Wilbert

Recommended Posts

Sinds kort maakt mijn Kia een tikkend geluid onder de motorkap.

Alleen als de motor koud is tik het met de snelheid van het aantal toeren. Op een gegeven moment als de motor warmer wordt is het ineens afgelopen.

Het geluid bouwt zich ook op, soms helpt het om de koppeling in te trappen wachten tot er weinig toeren worden gemaakt, dan gaat het geluid even weg.

Een vriend van me zei dat het waarschijnlijk de kleppenstoters zijn.

Nu heb ik dus totaal geen verstand van dat soort zaken dus heeft iemand op het forum hier ervaring mee, en zo ja hoe ernstig is dit? Ik zou het op zijn zachts gezegd vervelend vinden als ik binnenkort mijn blok aan poeder rijdt.

Kan ik een hoge rekening verwachten, of zal dat meevallen?

Gegroet,

Wilbert van den Broek

Dat ligt eraan.

Motorschade ga je sowieso wel krijgen als je er te lang mee door rijdt.

De kosten hangen af of je hydraulische klepstoters hebt of dat ze handmatig gesteld moeten worden. Het laatste is goedkoper want hydraulische klepstoters kan je weg gooien als ze lek zijn en daardoor dus gaan tikken.

Ik heb een 1.3 rio ls uit 2003. De motor tikt idd alleen wanneer hij koud is.

Gewoon niet te lang mee door rijden voor de zekerheid.

Waarschijnlijk heb je hydraulische klepstoters, je kan als tijdelijke oplossing een klein beetje ATF olie in je carter erbij gooien. Maar je moet er wel echt wat aan laten doen. Waarschijnlijk is het ook maar gewoon 1 hydraulische klepstoter die lek is.