Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Niet zozeer een probleem maar een vraag, wel technisch.

Ben erg benieuwd naar de achtergrond van de dubbelekoppelingversnellingsbak (DKV) zoals gebruikt door KIA. Een versnellingsbak met een dubbele koppeling is al langer bekend en die geschiedenis is interessant, In 1939 ontwikkelde een Fransman een DKV, die was bestemd voor de Traction Avant en in Engeland kwam hij notabene op een Hillman Minx uit 1961. Porsche was in de zeventiger de eerste er mee in de racerij. Maar VAG (of eigenlijk Borg Warner) was de eerste die de DSG (DirectSchaltGetriebe) heeft uitontwikkeld voor personenauto's en in 2003 ermee op de markt kwam. Nog even afgezien van de vele problemen in de eerste jaren, was het toch een succes en kreeg het navolging o.a. door Hyundai/KIA. Het is dan ook een mooi concept, dat behalve een meer ingewikkelde techniek vooral afhangt van goed werkende elektronica. Er zijn nu diverse fabrikanten van DKV's, waaronder Hyundai Transys.

Nu heb ik gelezen dat de DKV-techniek van Hyundai Transys identiek is aan die van VAG en daardoor rijzen bij mij de volgende vragen:

- Heeft Hyundai Transys een licentie gekocht van VAG?

- Heeft Hyundai Transys het patent omzeild door een eigen invulling te geven aan het concept?

- Was het VAG (Borg Warner) concept patentvrij?

Die laatste mogelijkheid lijkt me onwaarschijnlijk, want een dergelijke dure ontwikkeling zal altijd worden beschermd met vele patenten, al is het maar op delen of afgeleiden van het concept. Ik hoop dat iemand hier wat meer over kan zeggen.

Adri

Bron: Wikipedia

Geplaatst

Bedankt Maurice. Mooi zo‘n artikel met deels beschrijving en deels onderhoudsinstructies. Wel jammer dat. Figuur 1 & 2 missen.

Adri

Geplaatst

'k Zit nog even te Wikiën en op de Duitse variant van het DKV draadje staat dat de eerste DKV nog vroeger was: Die britischen Morgan Threewheeler hatten bis 1931 ein Zweigang-Doppelkupplungsgetriebe mit zwei Antriebsketten am Hinterrad.

En hier nog een mooie duidelijke principeschets:

image.thumb.png.c37e4bf5fc1141a243f78d7e4d32e07c.png

Adri

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...