Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Remlichten werken niet meer en zekering springt

Ga naar de oplossing Opgelost door Fam. Dings-Kuiper,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ondanks alle verwoede pogingen nog geen oplossing. Achterlicht units ontkoppeld, multicon 13 polig volledig gedemonteerd, canbus trekhaak los gemaakt, 3e remlicht ontkoppeld, remschakelaar vervangen, bedrading en connectoren nagekeken. Echter blijft de zekering springen zodra je het rempedaal intrapt en connector pin 1 & 2 met elkaar koppeld. Nu las ik ergens iets over een remlichtrelais? Hierover krijg ik echter niets terug gevonden !? Verder is alle bedrading van de auto nog origineel en zijn er geen aanpassingen doorgevoerd.

Geplaatst

ik zou beginnen met de bedrading door meten naar massa toe zekering klapt pas als je remt waarschijnlijk gewoon ergens een draad doorgesleten 

ik zelf doe dit met een lamgje in de plaats van een zekering zo lang lamp vel brand heb je nog sluiting 

nu kun je dingen / bedrading gaan afkoppelen en uitsluiten 

gaat de lamp uit of dimt heel erg heb je gevonden waar de sluiting zit 

Geplaatst
3 hours ago, xtra40 said:

ik zou beginnen met de bedrading door meten naar massa toe zekering klapt pas als je remt waarschijnlijk gewoon ergens een draad doorgesleten 

ik zelf doe dit met een lamgje in de plaats van een zekering zo lang lamp vel brand heb je nog sluiting 

nu kun je dingen / bedrading gaan afkoppelen en uitsluiten 

gaat de lamp uit of dimt heel erg heb je gevonden waar de sluiting zit 

Als eerste dank voor de terugkoppeling! Een draad doorgesleten zou wel heel raar zijn daar deze niet gerelateerd zijn tot draaiende en of bewegende delen. Enige in dit verband is het 3e remlicht; echter is deze bedrading helemaal nagekeken en zien we geen beschadigingen/breuken. Zoals je ziet op de foto ook hier naast de multi meter ook de "lampjes" test. Deze heeft de plaats van de zekering ingenomen en het rempedaal houden we ingedrukt. Echter ook met het ontkoppelen van de volledige achter licht units, 3e remlicht, trekhaak bedrading en jaeger canbus systeem, blijft het lampje vol branden. Hierbij ook de zekeringen een keer allemaal eruit genomen om te kijken of er misschien een sluiting vanuit een ander circuit kan komen. Daarnaast ook de kabelboom onder het dashbord als ook de connector naar de remlichtschakelaar bewogen om te kijken of er een breuk/sluiting kan zijn. Helaas ook geen resultaat. Nu ben ik de draadboom vanuit de achterverlichting gaan volgen en ik kom een orignele connector tegen in het chassis achter het rechter achterlicht!? Klote plaats daar je dan heel je binnenpaneel moet gaan verwijderen om daar bij te kunnen komen?! Je krijgt het niet door de opening naar buiten.

IMG-20241227-WA0000.jpg

IMG-20241227-WA0012.jpg

IMG-20241227-WA0016.jpg

IMG-20241227-WA0020.jpg

IMG-20241227-WA0028.jpg

IMG-20241227-WA0031.jpg

Geplaatst

Additioneel: weet iemand waar deze verbindingen zich bevinden? En of dat er een soort van comfort modules in de bedrading aanwezig is? Meestal vocht bij dergelijke verbindingen/modules is funest, maar dan moet je wel weten of deze er zijn en of waar deze zich bevinden. Met name de in de afbeelding omcirkelde punten zijn belangrijk om te vinden en om stukken bedrading/connecties uit te kunnen sluiten. 

C74 & F22.JPG

Geplaatst
9 uur geleden, zei Fam. Dings-Kuiper:

Additioneel: weet iemand waar deze verbindingen zich bevinden? En of dat er een soort van comfort modules in de bedrading aanwezig is? Meestal vocht bij dergelijke verbindingen/modules is funest, maar dan moet je wel weten of deze er zijn en of waar deze zich bevinden. Met name de in de afbeelding omcirkelde punten zijn belangrijk om te vinden en om stukken bedrading/connecties uit te kunnen sluiten. 

C74 & F22.JPG

er staat bij links onder het dachbord 

en bij mijn rio,s zat de grote joint conector links voor achter het schopplaatje 

en links achter achter de achterste bekleding 

Geplaatst
1 minuut geleden, zei Fam. Dings-Kuiper:

ABS connector losgekoppeld. TCS OFF uit en ABS (uiteraard) blijft aan. Rem pedaal in geeft nog steeds kortsluiting op de 15A Brake Fuse. Wat kunnen we hieruit afleiden ?

dat er nog steeds iets is met een sluiting naar massa 

• 2 weken later...
  • Oplossing
Geplaatst

Uiteindelijk blijkt de theorie te kloppen met de praktijk. Beschadigde kabel (nog geen 2mm) achter het linker achterpaneel kofferbak. Hier zitten de diverse connectoren voor de achterlichten etc. Toch in de loop der jaren licht tegen een scherp randje geschuurd. Stukje isolatie taper erover en opgelost. TCS Off / ABS was een kwestie van reset en even rondje rijden.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...