Zarpax Posted March 11 Posted March 11 Beste Soul EV-rijders, Ik heb mijn Kia Soul EV inmiddels 4,5 jaar en na 61000km ben ik nog zeer tevreden over de auto. Wat bij mijn auto de laatste paar weken speelt, is dat ik bij het starten vd auto een melding krijg dat de 12V accuspanning te laag is. De melding gaat weg en ik kan gewoon met de auto rijden, maar de Smart Cruise Control werkt dan niet meer..... Dat is irritant als je lange stukken op de snelweg moet rijden. Als ik de auto helemaal oplaad en ik start daarna de auto dan krijg ik de melding niet. Als ik een lange rit maak (om de 12v accu op te laden) dan heeft dat geen effect en krijg ik de melding evengoed nog. Ik ben gisteren van Den Haag naar Groningen gereden en de accu was helemaal opgeladen. Ik kreeg geen melding over de 12v accu en ik kon gewoon de SCC gebruiken. Vandaag wil ik terugrijden en na het starten van de auto kwam meteen de melding van de te lage accuspanning. Hoe kan dat? is de 12v accu zomaar leeg gelopen tijdens de lange rit van Den Haag naar Groningen? Ik ging meteen de 12v accuspanning meten en die gaf aan: 9,6 volt. Dat betekent dus dat de accu kapot is. Eenmaal thuisgekomen (ik moest tussendoor mijn auto opladen bij een snellader waarna ik geen melding meer kreeg over de 12v accu) ging ik weer de 12v accu spanning meten: 9,7 volt. De accu was weer niet goed opgeladen of de accu is helemaal stuk. Zie verder de filmpjes hieronder. Hebben jullie dit probleem ook ervaren? Hoe lang gaat de 12v accu bij jullie mee? Wat voor merk en type 12v accu hebben jullie in de Kia Soul EV 2019 e.v.? Dan het probleem met de CR2032 batterij in de autosleutel. Welk merk batterij gebruiken jullie in de autosleutel. Nadat de fabrieksbatterij in mijn sleutel leeg was, heb ik het geprobeerd met de batterijen van de Lidl en Ikea, maar die gaan zo snel op! Super irritant als je er opeens achter komt dat je de deuren van de auto niet kan open doen. Of dat je niet kan starten. Hebben jullie die ervaring ook? Bij de KIA dealer kan je een speciale batterij kopen voor HEEL veel geld die ervoor zorgt dat hij de autosleutel in slaapstand gaat oid. Is zo'n speciale batterij de moeite waard? Iemand ervaring ermee? Ik hoor het graag en alvast bedankt. IMG_2940.mov IMG_2941.mov Quote
Solution Hans62 Posted March 16 Solution Posted March 16 (edited) Wij hebben vorig jaar zomer ( Soul was toen exact 4 jaar oud) de 12V accu zelf vervangen na een eerste melding 12V accu laag. Varta accu gehaald en voor 80 euro klaar i.p.v. 168 via dealer. Zoiets kun je prima zelf doen. Aangevinkt staat standaard in de instellingen dat de 12V gevoed wordt door de hoofdbatterij van 64kW. Edited March 16 by Hans62 1 Quote
Zarpax Posted March 21 Author Posted March 21 Beste Hans, Dankjewel voor je reactie. Ik had inmiddels ook al de conclusie getrokken om een nieuwe accu te bestellen en ik heb de Varta accu besteld (zie gegevens hieronder). Toen ik daarna jouw bericht las, gaf me dat de extra bevestiging die ik nodig had. Dankjewel. Ik heb de accu zonet geplaatst en alles is goed. Mvgr, George Quote
Recommended Posts