Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste,

Is iemand in de forum bekend met een revisiebedrijf die 7DCT bakken doet/kan reviseren?

Voor mensen die willen weten wat mijn casus is:

Ik heb een probleem met mijn kia xceed:

• Hij gaat fysiek niet in de achteruit/R. Met de shifter wel, maar dan hoor je wat “klik en klaks” maar dan houdt het op. Met gas geven gaat hij niet achteruit.
  • Wanneer ik hem in de D zet, gaat die wel vooruit (in alle versnellingen). En zonder bijzonderheden*
  • Mijn vrouw heeft tijdens het laatste uitparkeren mogelijk wat "hardere geluiden" gehoord, maar kon het niet thuisbrengen waar vandaan.

*Ik ben verder ook geen kia 7DCT expert, Over het algemeen schakeld hij goed en soepel e.d. Ik vind het soms wel allemaal wat “rammelig/ klik/klakkig" klinken als je erop let. Maar wie ben ik… Bij motor uit en je gaat bij een handbak schakelen hoor je iets vergelijkbaars.

Wat heb ik verder gedaan:

Ik ben best handig maar geen versnellingsbak expert

Ik heb een relatief goede scantool met actuatietest en wat special functies en live data:

1. Hij geeft op het moment P073E73 Unable to engage/shift reverse gear.
  2. Op actuatietest van Clutch actuator assambly werkt alles. “Met succes” je ziet de 2 staafjes heen en weer bewegen.
  3. Op actuatietest van de GEAR actuator assembly ook alle versnellingen incl R “met succes” schakelen, Je hoort hem dan ook schakelen.
    • Echter toen ik hem 1e keer in de R zetten voelde ik de auto beetje bewegen…alsof hij wel fysiek in de versnelling ging. Maar dat was met een acutatie test KEY ON - ENGINE OFF - in P - GEEN DTC
  4. Vervolgens heb ik auto uit mijn garage geduwd en even op mijn terrein/weg op en neer gereden. Ik heb wat live data gezien m.b.t. koppelingssnelheden/slip maar kan hier niet echt wat opmerken…Hij neemt bij beide kort de snelheid toerental over van de motor op beide koppelingen.
  5. Met een stationair draaiende auto, vervolgens in achteruit zetten NADAT je de foutcode hebt verwijderd, zie je met de datapid GEAR motor vermogen 3x iets proberen Je hoort dan ook wat “klik en klaks”. Maar dan begint de R te knipperen in cluster.
  6. Ik wilde de olie evt nog aftappen, en dit visueel inspecteren..maar dat laat ik nog even voor wat het is…want ik heb geen nieuw olie.
  7. Ik heb GEEN clutch relearn procedures uitgevoerd, want hier zag ik het nut niet van in. Hij schakeld wel normaal door de versnelling 1 tm 7 heen. Tevens wil ik niet te veel veranderen voor verdere diagnose.

Mijn voorzichtige conclusie is: IN de transmissie zit iets niet goed m.b.t. de R/achteruit. Overige robot componenten werken adequaat. Of de kopppeling te ver versleten is? Geen idee. hij schakele wel andere versnelling 1t/m7

Geplaatst

phoe valt vies tegen om een reviseer bedrijf te vinden.... nieuwe bak rond de 5500....wachttijd bij dealert 6wk..

ga maar zelf aan de slag. 

• 2 weken later...
Geplaatst

Kleine update:

- Reeds een bak gevonden van een schade auto uit polen. Was moeilijk om bakcodes te uit te pluizen. Ik heb een M97U t.bv 1.6 G4FJ motor... Ik kwam ook nog M87U tegen maar dat was vaak van een 1.4 GDI. Misschien had ik nog kunnen inloggen m.b.v. kia service info voor x euro 24 uur.

- via marktplaats een revisiebedrijf gevonden voor kia/hyundai DCT bakken. Misschien laat ik hem wel reviseren en houdt hem in bezit totdat, ik hem verkoop afh. van prijs.

-Bak demonteren stelde niet zoveel voor eerlijk gezegd....(Ik heb veel tools, brug en wat sleutel kennis)

-5500 euro ex btw...exclusief demonteren/monteren en andere ongein wat een dealer nog kan verrekenen. Maar ja, het is wat het is... hedendaagse wegwerpmaatschappij. Een bak reviseren is/was een "no go" voor een dealer. Men wilde natuurlijk zelf ook nog een diagnose uitvoeren. (wat ik ook wel terecht vind). Maar ik zat zowat op de halve aanschaf waarde van de auto....

Dus....misschien een later nog een update als de donor bak erin zit met wat foto's

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...