Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Xceed rijden zonder te stekkeren...verbruik?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto als vervanger voor onze hybride Yaris. We willen iets groter maar wel met behoud van betrouwbaarheid en zuinigheid qua brandstofverbruik, dus dan is een Corolla of C-HR een logische stap. Maar ik ben ook wat buiten Toyota aan het kijken en dan is Kia uiteraard een prima alternatief.

Logisch zou dan zijn om naar een hybride Niro te kijken en dat gaan we ook doen. Maar ik vind de Xceed (veel) fraaier. Deze is als benzine-versie verkrijgbaar, maar ook als PHEV.

Nu hebben wij geen mogelijkheid om aan huis te laden en zijn de openbare laadpalen in mijn woonplaats aan de prijzige kant (het begint bij €0,62). Stekkeren is dus niet heel aantrekkelijk.

Nu heb ik een paar vragen (om mee te beginnen 😄):

- wat is ongeveer het gemiddelde verbruik van een Xceed 1.4 T-GDI zonder stekker?

- kun je een Xceed PHEV ook berijden zonder te stekkeren? Of moet hij toch regelmatig aan het stroom om zin te hebben? Wat als ik hem dus altijd in HEV-modus rijd, enig idee op welk verbruik we uitkomen? Grotendeels wordt de auto gebruik voor woon-werk-verkeer, 40km per dag over provinciale wegen, geen snelweg.

Alvast bedankt!

• 2 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Kan het alleen beantwoorden voor mijn 1,6 cm3 Ceed SW PHEV,  maar neem aan dat het verschil met een 1,4 cm3 cilinderinhoud (ook met drukvulling] niet groot is.

Verbruik in HEV modus: 22 km / dm3. Gemeten op een lange rit zonder bijladen. Aannemende dat een pure benzine 1,6 cm3 motor ongeveer een verbruik van 15 km / dm3 zal hebben, komt het minderverbruik dus geheel voor rekening van het regeneratief remmen. Eerlijk gezegd vond ik dit een verbazingwekkende verbetering.

Rijden in HEV modus is perfekt mogelijk zonder bijladen met de stekkerfunktie. Het systeem houdt de acculaadcapacitiet voortdurend tussen ong. 10 en 15%. En dan heeft hij altijd voldoende prik over om naar EV modus te schakelen bij langzaam rijden, b.v. In stad of dorp.

Adri

aangepast door Breeze

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...