Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Hoi, Ik heb een Kia Ceed van januari 2022. 

Maakt deze gebruik van directe (in de velgen) of indirecte (ABS) TPMS? Dit in verband met aanschaf nieuwe winterbanden. De auto komt oorspronkelijk uit Denemarken.

groet, Peter

Posted

Gemini geeft het volgende antwoord: De KIA Ceed SW uit 2022 maakt in de meeste gevallen gebruik van een Direct TPMS-systeem. Dit betekent dat er fysieke sensoren in de ventielen van de wielen zitten die de exacte bandenspanning en temperatuur meten.

Toch is er bij KIA een kleine variatie afhankelijk van de uitvoering. Zo kunt u bepalen welke u heeft:

1. Direct TPMS (Meest voorkomend)

De meeste uitvoeringen (zoals de DynamicLine, GT-Line of ExecutiveLine) hebben sensoren.

• Hoe herkent u het? U kunt op het display tussen uw tellers (het instrumentenpaneel) de exacte bandenspanning per wiel in bar of psi aflezen.

• Kenmerk: De ventielen zijn vaak van metaal (zilverkleurig) of hebben een stijvere rubberen voet waarin de sensor vastgeschroefd zit.

• Sensortype: De Ceed uit 2022 gebruikt sensoren op de 433 MHz frequentie (vaak met onderdeelnummer 52940-J7000).

2. Indirect TPMS (Soms op basismodellen)

Sommige basisuitvoeringen (zoals de ComfortLine) zijn uitgerust met een indirect systeem via de ABS-sensoren.

• Hoe herkent u het? U ziet geen cijfers (drukwaarden) op uw display, maar krijgt alleen een algemene waarschuwing ("Controleer bandenspanning") als een wiel afwijkt.

• Kenmerk: U heeft vaak een fysieke SET-knop links van het stuur of een reset-optie in het menu om het systeem te kalibreren na het oppompen. De ventielen zijn gewone, flexibele rubberen ventielen.

Waarom is dit belangrijk voor u?

• Winterbanden: Als u een Direct TPMS heeft en een extra set velgen koopt voor de winter, moet u daar ook TPMS-sensoren in laten zetten. Doet u dit niet, dan blijft het waarschuwingslampje constant branden.

• Kosten: Sensoren voor de Ceed kosten bij de dealer ongeveer € 200,- tot € 250,- per set van vier, maar er zijn kwalitatieve "aftermarket" sensoren beschikbaar die goedkoper zijn.

• Inleren: Bij de KIA Ceed uit 2022 is het systeem meestal zelflerend. Na het monteren van nieuwe sensoren hoeft u alleen een stukje (vaak 10-20 minuten boven de 30 km/u) te rijden voordat de auto de nieuwe sensoren herkent.

Mijn tip: Kijk even in het menu van uw dashboard onder "Rij-informatie" of "Gebruikersinstellingen". Ziet u daar een plaatje van de auto met vier getallen bij de banden? Dan heeft u sowieso het Directe systeem met sensoren.

Posted

Hoi Nor,

Inmiddels weet ik vrij zeker dat ik een indirect TPMS systeem heb. Mede door het kenmerk onder punt 2. indirect TPMS.

Ik heb idd een fysieke (re)setknop links van het stuur op  het dashbord. Begreep overigens dat dit geldt voor alle oorspronkelijk Deense Kia's.

Dank je voor je reactie! Heeft me een stuk verder geholpen.