Jump to content

Motor?


Remko .me

Doortrappen is..  

7 members have voted

  1. 1. Doortrappen is..

    • goed voor de auto, omdat dit ervoor zorgt dat hij iets feller wordt en niet zo'n luie opa wagen.
    • helemaal niet goed voor de motor, want...... (voeg toe in discussie)


Recommended Posts

Hoi

Even een vraagje;

Ik heb een aantal keren flink doorgetrapt, echt heel goed doortrekken anders wordt de auto echt lui werd me verteld.

nu heb ik iemand (mijn zus) een stukje laten rijden.. en ze schakelde verkeerd waarna de motor super ging loeien (leek wel of ze vol gas in trapte!) en dat een paar seconden lang.. want ze snapte er geen reet meer van dat ISG... :) (blond he)

Is dit slecht voor de motor? Dat je even flink goed doortrekt? En dat probleempje met mijn zus die even een stuk wilde rijden.. kan dat kwaad?

Ga ik me gelijk weer zorgen maken dat dit slecht is.. omdat de motor ook stonk, je rook gewoon dat hij 'inbrandde' zeg maar.. de nieuwigheid.. opzich viel het ook super mee.. maar ik maak me gewoon zorgen hierom.

Waar ik eigenlijk op doel is:

de Do en de Don't do? Wat is nou wel goed? en wat moet je absoluut niet doen?

Ben benieuwd..

Aan het einde van de week veranderd dit eerste bericht in een conclusie met de Dos en donts en wat nou eigenlijk echt zo is.

Edited by Chrones
Link to comment
Share on other sites


Goed doortrappen is volgens mij niet verkeerd, zolang je de toerenteller maar in de gaten houd. Het rode gedeelte zit er niet voor niets op. Ook moet de motor goed op temperatuur zijn

Als hij even in het rood staat is er volgens mij niets aan de hand maar druk het gaspedaal niet te lang tot de bodem in. Dat lijkt mij niet zo verstandig.

De motor draait dan zonder teveel belasting en met teveel toeren. Het is zeker niet goed als hij gaat stinken.

In dit Fok Forum wordt er over gediscussieerd.

Edited by Venga-Boys
URL ander forum
Link to comment
Share on other sites


inverband het eens hoog in toeren gaan dat kan geen kwaad ze

maar probeer het bij deze ene keer te houden als het in het rode gebied was

hoeveel toeren deed ze ?

plus die verbrande geur is gewoon omdat de motor nog wat moet ingereden worden

bij mij deed hij dit ook

meestal is de geur afkomstig van de uitlaat of wat motor vet

ik stok de 1st 300 km niet boven de 2500 tpm er na keek ik er niet meer na ,een beetje afwiselend rijden is het beste

goed opwarmen daarna eens goed doortrekken :-D

Link to comment
Share on other sites


Zeker niet in het rode gedeelte hoor.. als ik doortrek trek ik maximaal 3500 a 4000 .. niet meer..

ook mijn zus is niet in het rode gedeelte gekomen..

Ik gaf die twee voorbeelden (die echt gebeurt zijn) als voorbeeld om de discussie te starten. Ik weet gewoon dat er (ook bij mij) hier veel onduidelijkheid over is.

Zo heeft mijn moeder een auto, die is ZO sloom terwijl het een 1.4 is.. maar zij schakelt al bij de 1500 toeren.. om moe van te worden.. Is dit ook echt het gevolg van dat niet pittig rijden?

Het lijkt me fijn als ik en denk ook nog anderen hier meer over weten.

verbrande geur had ik ook bij mijn andere auto toen ik hem nieuw had.. begon hij in het begin ook steeds te ruiken.

Bij mijn Venga heb ik de eerste week de indicator voor schakelen zoveel mogelijk aangehouden.. maar ik denk dat de auto daar echt sloom van gaat worden..

vandaar dat ik hem soms even flink doortrek.. :)

En ik rij alleen pittig als ik weet dat de motor goed warm is... bij een koude motor doe ik dit nooit en volg ik netjes wat mijn dashboard zegt. :)

Weekendje Duitsland? :P

Edited by Chrones
Link to comment
Share on other sites


is het een diesel of benzine ?

de indicator is alleen maar handig voor een laag verbruik

maar de wagen word zeker lui ben ik zeker van

mijn maat rijd met een bmw en die indicator zegt om te verleggen rond een 1800 toeren als hij dit een week uithoud en dan eens gas geeft zie je niets meer in de spiegels van de roet die er uitkomt :?

al het een benzine is laat hem maar eens regelmatig de 5000 a 6000 zien dan zal de wagen pas echt loskomen :-D

dat weekendje duitseland zou ik ook wel eens willen doen

Link to comment
Share on other sites


is het een diesel of benzine ?

de indicator is alleen maar handig voor een laag verbruik

maar de wagen word zeker lui ben ik zeker van

mijn maat rijd met een bmw en die indicator zegt om te verleggen rond een 1800 toeren als hij dit een week uithoud en dan eens gas geeft zie je niets meer in de spiegels van de roet die er uitkomt :?

al het een benzine is laat hem maar eens regelmatig de 5000 a 6000 zien dan zal de wagen pas echt loskomen :-D

Ik heb een benzine.

Jeetje dat is apart van die maat van jou. Kan je zien dat het niet altijd goed is om zoiets te volgen.

Ik merk gewoon dat het doortrappen mijn auto gek genoeg na een aantal maanden zuiniger maakt met rijden, omdat hij dan ingereden is.. kan dat?

Zo te zien ben jij helemaal voorstander van doortrappen

Link to comment
Share on other sites


Kia Venga instructieboekje: (maar dat geldt over het algemeen)

U hoeft de auto niet gedurende een bepaalde periode in te rijden. U kunt echter door het opvolgen van een paar eenvoudige aanwijzingen gedurende de eerste 1.000 km de prestaties, het brandstofverbruik en de levensduur van uw auto in positieve zin be

Link to comment
Share on other sites


wat versta jij onder doortrappen???

Ik hou er best van om lekker gas te geven en pas te schakelen bij 3500/4000 toeren.. In dit geval zou het geen kwaad moeten kunnen voor de motor omdat die bijna 4000 toeren draait om 120 te rijden in de 5e versnelling..

Je moet natuurlijk niet te vaak de grenzen opzoeken, als je altijd hard rijdt en pas schakelt vlak voor of pas in de toeren begrenzer vindt de motor natuurlijk niet leuk. Alhoewel dit vaak met opzet al wel lager is dan de motor daadwerkelijk aan kan.

Edited by Jantje
Link to comment
Share on other sites


:o

Check Engine

Ow my god! Dat is gewoon te ziek, niet normaal..!!

Zie je ons dat al doen met onze Kia's? :P

wat versta jij onder doortrappen???

Ik hou er best van om lekker gas te geven en pas te schakelen bij 3500/4000 toeren.. In dit geval zou het geen kwaad moeten kunnen voor de motor omdat die bijna 4000 toeren draait om 120 te rijden in de 5e versnelling..

Dat noem ik al doortrappen.. normaal maak je zo'n 2500 toeren denk ik.. ? Dan zijn jullie nog aardige doorrijders.. ik zal morgen is opletten hoe het met mij gesteld is. :)

Ik merk dat de Venga aan de 3500 toeren komt op 120 km/u

Link to comment
Share on other sites


van mijne maat is zeker niet normaal

ik zeg hem altijd dat het aan het merk licht :-D

dan zie ik hem een week niet :twisted:

mijn mee rijd ook met een benzine 1400cc 70 pk

in het begin zat er nog iet van pit in nu zou je er eens moeten mee rijden

de wagen ziet soms eens de 4000 tpm en dat is uitzonderlijk

echt lui gereden

ik verwacht ook niet dat mijn mee pitig zal rijden

maar het heeft de wagen zeker geen goed gedaan

Link to comment
Share on other sites


Kia Venga instructieboekje:

Schakel niet meer dan 2 versnellingen tegelijk terug en schakel niet terug als de motor met een hoog toerental draait (5.000 omw/min). Terugschakelen onder dergelijke omstandigheden kan schade aan de motor veroorzaken.

Dit is volgens mij killing :nono: van zijn 3 of 5 naar zijn 1 met te veel toeren. Dan kan je hem nog beter in zijn vrij laten staan dan hem in de 1 te proppen.......

Gaspedaal dan natuurlijk niet tot de bodem intrappen

Link to comment
Share on other sites


YouTube - BMW 320 STW at Dutch SuperCar Challenge

voor het prachtige geluid :) nee ik zou daar niet 20/25 rondes mee over assen of zandvoort willen rijden...

Ja ik rij best wel stevig door, heb ik eigenlijk altijd al gedaan. Maar zoals ik al zei, de ceed 1.4 draait ongeveer 3800 toeren in de 5e versnelling om 120 te rijden.

De gemiddelde cruise snelheid ligt meestal toch tegen de 140 aan..

Link to comment
Share on other sites


Je moet natuurlijk niet te vaak de grenzen opzoeken, als je altijd hard rijdt en pas schakelt vlak voor of pas in de toeren begrenzer vindt de motor natuurlijk niet leuk. Alhoewel dit vaak met opzet al wel lager is dan de motor daadwerkelijk aan kan.

ik schakel altijd rond 4300 tpm

volgens mij zit de begrenzer rond de 4800 tpm

nietwaar

kheb vertrouwen in men autoke

de meeste mensen kennen nog geen 50% van de grenzen van hun wagen of je moet vaste klant zij van zolder ofzo

Link to comment
Share on other sites


Je moet natuurlijk niet te vaak de grenzen opzoeken, als je altijd hard rijdt en pas schakelt vlak voor of pas in de toeren begrenzer vindt de motor natuurlijk niet leuk. Alhoewel dit vaak met opzet al wel lager is dan de motor daadwerkelijk aan kan.

ik schakel altijd rond 4300 tpm

volgens mij zit de begrenzer rond de 4800 tpm

nietwaar

kheb vertrouwen in men autoke

de meeste mensen kennen nog geen 50% van de grenzen van hun wagen of je moet vaste klant zij van zolder ofzo

vlak voor de toeren begrenzer bedoel ik net een 500 toeren verschil. Feit is en blijft dat op je toeren begrenzer rijden niet op prijs wordt gesteld door je motor.

Ik heb ook genoeg vertrouwen in me auto om hogere toeren te rijden dan gemiddelde persoon doet..

Link to comment
Share on other sites


dat weet ik niet, nog nooit met een kia diesel gereden..

Tegenwoordig gaan veel diesels wel snel door de toeren heen, ze draaien bijna allemaal met turbo's ook, dat scheelt echt een hoop.

Ik weet alleen dat een fiat punto 1.3 turbo diesel niet lekker oppakt op lage toeren.

Link to comment
Share on other sites


Af en toe de grenzen opzoeken (in nederland zul je dan lagere versnelling moeten rijden aangezien 120 vMax is) helpt zeker om luiheid uit de auto te halen.

Mijn vrouw rijdt onze Daewoo Kalos 1.2 en zij rijdt als een vent zeg maar ;), toch merkt ook zij verschil als we weer eens duitsland hebben gedaan en een tijdje rond de 5000 toeren hebben gemaakt en af en toe hoger als de wind het toe laat (sterke tegenwind icm 1.2 motor kan leiden tot vMax 130 :) maar zonder wind gaat vMax naar 170)

Link to comment
Share on other sites


verbrande geur had ik ook bij mijn andere auto toen ik hem nieuw had.. begon hij in het begin ook steeds te ruiken.

Bij mijn Venga heb ik de eerste week de indicator voor schakelen zoveel mogelijk aangehouden.. maar ik denk dat de auto daar echt sloom van gaat worden..

vandaar dat ik hem soms even flink doortrek.. :)

Ik heb het zelf nooit zo meegemaakt als met de KIA, maar de auto kan inderdaad nogal een brandgeur hebben.

Ik probeer zelf wel de indicator aan te houden, maar o wat moet je snel schakelen.

Met 55kn moet je al in z'n 5 zitten, maar de motor wordt dan wel een stukje rustiger

Kia Venga instructieboekje: (maar dat geldt over het algemeen)

U hoeft de auto niet gedurende een bepaalde periode in te rijden. U kunt echter door het opvolgen van een paar eenvoudige aanwijzingen gedurende de eerste 1.000 km de prestaties, het brandstofverbruik en de levensduur van uw auto in positieve zin be

Link to comment
Share on other sites


tjah, ik schrok me de eerste dag met de pro ceed ook helemaal dood..

ik stopte bij een benzine pomp om even te tanken enzo en toen ik stopte en de motor uitzette kwamen er dikke witte rook pluimen uit de uitlaat en hij stonk verschrikkelijk.. Dit gebeurde weer heel erg toen ik hem opnieuw gestart had.

Gelukkig daarna geen last meer gehad.

Link to comment
Share on other sites


Je mag niet meer dan 2 versnellingen terugschakelen? Dat doe ik wel volgens mij. Waarom? met 55km zit je al in z'n 5, even remmen en je moet als snel een aantal versnellingen terug.

Chrones hoe doe jij dit? Op schakelen precies het zelfde , je moet zo snel schakelen dat ik van z'n 2 naar z'n 4 schakel. geeft dit problemen?

Je moet met een nieuwe auto wel alle versnellingen gebruiken, zowel op- als terugschakelen. Een versnellingsbak moet zich natuurlijk ook zetten. Wanneer je terugschakelt dus gewoon van z'n 5 naar de 4 koppeling op laten komen en op de motor afremmen en verder terugschakelen. Afremmen op de motor door terugschakelen is m.i. helemaal niet verkeerd.

Een motor inrijden is niet zondermeer gebruikelijk, maar toch wordt aangeraden om de motor de eerste 1000 km met verschillende toerentallen te belasten, zodat de motor en aandrijflijn evenwichtig worden belast.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...