Distributieriem gebroken, motor naar de ...
1 1

8 berichten in deze discussie

Hai allemaal,

2 dagen geleden stopte de kia rio uit 2001 tijdens het rijden. Gesleept naar beunhaas en inderdaad was zijn eerste vermoeden juist: Distributieriem gebroken. Ik heb de auto juni 2009 gekocht bij de kiadealer in Boxmeer. Auto heeft 169000 gelopen en eerste riem is vervangen na 95000km. Het gaat om de 1,5l versie met 16 kleppen.

Beun gaat nu kijken hoe erg de schade is, maar aan het geluid bij het starten te horen vreesde hij het ergste.

Mijn vragen: Hoe duur is een volledig motorblok voor mijn Kia, zijn die tweedehands te verkrijgen en vooral, heeft het zin om voor vervanging te gaan?

Bij dit alles wil ik de arbeidskosten even buiten beschouwing laten.

Valt er sowieso nog ergens aanspraak te maken op de kosten voor deze catastrofe?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Auto heeft 169000 gelopen en eerste riem is vervangen na 95000km.

En wanneer is dit geweest dat hij vervangen is ?

Oftewel hoe oud is de riem buiten het feit dat hij 75k gereden heeft in die periode ?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

prijzen voor motoren zijn afhankelijk van hoeveel er in omloop zijn en of ze gereviseerd zijn of niet.

Het snelste heb je een antwoord als je bijvoorbeeld een oproep plaatst op www.onderdelenlijn.nl of even kijken bij www.kapbv.nl

Ga er vanuit dat een motor tussen de 500 a 1000 euro gaat kosten als hij niet gereviseerd is.. MAAR.. over het algemeen heb je alleen een paar kromme kleppen, kop eraf en laten vlakken, nieuwe kleppen erin en karren maar weer.

Ik denk dat je de kosten nergens meer kan verhalen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hai mensen, bedankt voor de antwoorden.

- De distributieriem is eind 2006 vervangen.

Het 'vreemde' is dat de riem brak op het moment dat ik de koppeling intrapte om te remmen voor een kruispunt. Ik reed niet harder dan 25 a 30 op dat moment. Dus de verwachting was niet dat het helemaal mis zou zijn. Daarna natuurlijk nog wel paar keer geprobeerd of de motor wou starten en daarna naar huis gesleept met versnelling in neutraal. Ik weet niet of dat nog extra schade aan heeft kunnen richten.

De monteur had er in ieder geval even een nieuwe distributieriem omgelegd en hem toen even gestart. Hij omschreef het letterlijk als "een bak met spijkers die je op en neer schudt". Dus hij dacht dat er wel meer aan de hand was dan een paar verbogen kleppen. Hoe graag ik zelf ook zou willen dat dat het enige was...

Vanavond neemt hij de cilinderkop eraf om echt te kunnen inspecteren.

Ik vind het echt heel klote. Auto reed super, voldeed prima als gezinswagen en dan dit.. expres gekocht bij kiadealer om dit soort problemen niet tegen te komen, maar ja. Zij kunnen er ook niet veel aan doen dat die riem knapt natuurlijk, maar toch.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hai mensen, bedankt voor de antwoorden.

- De distributieriem is eind 2006 vervangen.

Het 'vreemde' is dat de riem brak op het moment dat ik de koppeling intrapte om te remmen voor een kruispunt. Ik reed niet harder dan 25 a 30 op dat moment. Dus de verwachting was niet dat het helemaal mis zou zijn. Daarna natuurlijk nog wel paar keer geprobeerd of de motor wou starten en daarna naar huis gesleept met versnelling in neutraal. Ik weet niet of dat nog extra schade aan heeft kunnen richten.

De monteur had er in ieder geval even een nieuwe distributieriem omgelegd en hem toen even gestart. Hij omschreef het letterlijk als "een bak met spijkers die je op en neer schudt". Dus hij dacht dat er wel meer aan de hand was dan een paar verbogen kleppen. Hoe graag ik zelf ook zou willen dat dat het enige was...

Vanavond neemt hij de cilinderkop eraf om echt te kunnen inspecteren.

Ik vind het echt heel klote. Auto reed super, voldeed prima als gezinswagen en dan dit.. expres gekocht bij kiadealer om dit soort problemen niet tegen te komen, maar ja. Zij kunnen er ook niet veel aan doen dat die riem knapt natuurlijk, maar toch.

dit zijn dingen die altijd kunnen gebeuren. Jammer maar helaas.

Het starten na het door breken van de riem kan zeker extra schade bezorgen, van een cilinder hebben de kleppen nog open gestaan en door het starten gaan je zuigers nog wel op en neer maar die kleppen blijven maximaal openstaan.. Oftewel als de kleppen niet al krom waren door het moment dat de boel brak, zijn ze nu 90% zeker wel krom doordat je de zuiger er nog een paar keer flink tegen aan hebt laten tikken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

haal maar een 2dehands motorblok als je een riem er weer om heen legt dan liggen je kleppen nu op de zuiger en zijn je zuigers ook kapot. zoals ik dat uit je verhaal lees.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat zal er wel van blijken te komen waarschijnlijk.

Zal zo eens kijken op die onderdelensites. Iemand enig idee hoe duur zo'n motorblok zal zijn ongeveer?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!


Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.


Nu aanmelden
1 1