Jump to content

Sorento 2.4i over zijn toeren!

Guest Boschr

Recommended Posts

Ben sinds mei vorig jaar in het bezit van een Sorento 2.4i. Deze motorkeuze is gedaan omdat ik met de auto niet meer rijdt dan 8000 a 10.000 km per jaar dus een diesel zou niet rendabel zijn.

Nu, een driekwart jaar verder, heb ik spijt van deze beslissing en wel om de volgende redenen;

a. Het verbruik was door mij ingeschat als hoog. Maar hoe ik mijn best ook doe, gunstiger dan 1 liter op 7 km kom ik niet en dan moet ik als een soort "groene" geitenwollen sokken figuur rijden (zeer langzaam optrekken, veel snelwegkilometers met een maximum snelheid van 115 km per uur.

b. De motor heeft een dusdanig afgesteld motor management systeem die het volgende bijverschijnsel vertoond als gevolg van de hoge emissie eisen (volgens de dealer is dit bijverschijnsel ook bij andere rijders bekend maar er is niets aan te doen).

Tijdens het shakelen (handmatige versnellingsbak) blijft het toerental erg hoog of wordt soms zelfs verhoogd al naar gelang het exacte toerental. Schakelen gaat dan ook niet geheel soepel en je voelt aan de versnellingspook de "bak" klagen. Een zeer vervelend euvel die hoop ik geen versnelde schade aan de bak zal veroorzaken.

c. De diesel is in tegenstelling tot de 2.4i wel eenvoudig en met redelijke krachttoename te chiptunen. In tegenstelling tot wat tuners vermelden is het tunen van de 2.4i niet hun favoriete motor en er lijkt oneindig veel overredingskracht nodig om een tuner zover te krijgen.

Al met al JAMMER want verder vind ik de Sorento een "wereld auto" die niet alleen mooi is vormgegeven maar ook redelijk goed is afgewerkt, ruim is, en het verder de bestuurder en inzittenden het afleggen van afstandjes (en ook grotere afstanden) tot een plezier maakt.

Herkent iemand de 2.4i verschijnselen en heeft iemand dat op welke manier dan ook opgelost?

Ik heb gehoord dat Kia in hun volgende model geen 2.4 motoren meer gaat inzetten. Er zou als vervanging een 2.7 V6 komen.

Kia ziet dus achteraf deze motor ook niet meer zitten.

Mijn verhaal is van horen zeggen, dus niet onderbouwt. Mogelijk dat meer mensen dit gehoord hebben.

In de nieuwe Sorento komt een 3.3 V6 motor en de 2.5 diesel blijft. De 2.4 gaat vervallen omdat dit een zogehete Euro 3 motor is. Je mag vanaf 1 januari a.s. geen Euro 3 motor meer op naam zetten. Alleen euro 4 motoren zijn dan toegestaan.

Verder is de 2.7 in de nieuwe Magentis iets anders dan die in de Sportage, de motor in de Magentis levert ongeveer 5 pk extra....

Ook ik heb sinds mei 2005 een sorento x-treme 2.4.

Benzine verbruik is inderdaad niet om over naar huis te schrijven.

Laat eind van de maand gas instalatie inbouwen via de dealer.

De vul nippel komt gewoon in het klepje van de benzine vulplaats.

Laat wel weten hoe het bevalt.

Timo

Ja, ik blijf het vreemd vinden. Mogelijk dat zij wat door elkaar halen. Bijvoorbeeld met de Sportage.

Aan de andere kant hoor je ook weer berichten voor de Sorento.

Gooi het bij mij maar in m'n Sorentocap. Afwachten maar weer.

Het bericht komt volgens mij uit Zwitserland.

Ja, ik blijf het vreemd vinden. Mogelijk dat zij wat door elkaar halen. Bijvoorbeeld met de Sportage.

Aan de andere kant hoor je ook weer berichten voor de Sorento.

Gooi het bij mij maar in m'n Sorentocap. Afwachten maar weer.

Het bericht komt volgens mij uit Zwitserland.

Het bericht komt uit Duitsland of Oostenrijk... In Zwitserland heb je nml geen Euri's maar Franken... :shock:

Het is inmiddels geen onbekend gegeven dat de 2.4i volledig onder'powered' is om een bijna 2.000 kg zware wagen voort te trekken. In Zuidafrika is de 2.4i niet eens leverbaar, hier gaat de strijd alleen tussen de 2.5CRDi en de 3.6V6.

Hier gaan overigens w?l geruchten dat in de volgende Sorento de 2.7CRDi uit de (nieuwe) Carnival wordt gemonteerd...

Moeten Genev? maar ff afwachten.

Dat gerucht klopt niet..... ten eerst in de nieuwe Carnival komt de nieuwe 2.9 CRDi motor.... En ten tweede (zoals het er nu voor staat) komt er in de gefacelifte sorento de 2.5 crdi gewoon weer terug....

Dit kan natuurlijk zo weer veranderen maar dit is de stand van zaken tot op vandaag.....

(verder heb je als gast nog een foutje geschreven..... in Zuid-Afrika is het gewoon een 3.5 V6 en geen 3.6 V6..)

Ik heb het net even gelezen op de Koreaanse site. Het wordt een 2.9 in de Carnival.

■ 기술로 말하는 동급 최고의 엔진 성능

『뉴 카니발』에 탑재된 170마력의 2,902cc 엔진은 16밸브의 커먼레일 엔진으로서 동급 최고의 성능을 자랑한다.

060125_4.jpg

Guest Two Plugs

Nu, dat biedt perspectief! Zou direct intekenen voor een dikkere diesel, is immers ook de tendens bij de concurrentie.

Afwachten dus.

En, eh, dat van die 3.6 V6 was inderdaad een tikfoutje... :oops:

• 14 years later...