Jump to content

LPG op Sorento

erietman

Recommended Posts

Beste medeforumleden,

Op dit moment ben ik ini het bezit van een prachtige KIA sorento 2.4. Deze auto wil ik echter laten ombouwen op LPG.

- Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja wat zijn de bevindingen

- Weet iemand wat dit voor consequentie heeft voor de garantie.

Ik krijg nl tegenstrijdige berichten van zowel de KIA dealer als KIA NL;

Zie hieronder de reactie van KIA NL

Geachte heer,

Hierbij willen wij graag reageren op uw e-mail.

De garantie bepalingen blijven van kracht bij de montage van een door Kia "gehomologeerde" (goedgekeurde) LPG installatie. Voor de montage van de lpg installatie kunt u kontakt opnemen met uw Kia dealer.

Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijk groet,

Kia Nederland B.V

De dealer beweert echter dat een groot deal van de garanties komt te vervallen. En als ik vraag naar of ze hem kunnen inbouwen zeggen ze dat ze dit niet doen.

Op 30 januari gaat mijn sorento 2.4 16v vorrzien worden van een gas installatie.

Ik laat het doen via de kia dealer in zoetermeer.

Laat wel weten hoe het bevalt.

Over garantie zegt de dealer, ach ze vragen bij kia nl toch niet of ie op gas rijdt.

Timo

• 2 weeks later...

Afgelopen maandag mijn auto weggebracht bij kia in zoetermeer.

En donderdag ochtend weer opgehaald met gas erin gebouwd.

Het eerste wat me opviel dat de auto rustiger liep en stiller was in de binnenstad.

Nu maar kijken wat het gas verbruik is.

Alles is zeer netjes ingebouwd, de vulnippel zit gewoon achter het klepje waar je benzine vulpunt zit.

In de auto een klein plaatje 1 cm bij 1cm waarop wat led's zitten om aan te geven hoe vol de tank is en om te zien of er op gas of benzine gereden word.

Ook een soort druppel systeem voor een lubricant olie voor de kleppen te beschermen zit er standaart in.Deze zit al vol en ook nog een reserve fles erbij.

Twee spuitbussen voor de lekke band liggen achterin.

Voorals nog zeer tevreden.

• 3 weeks later...

Met de nieuwe G3 installaties mag het verbruik niet echt meer toenemen. Net als er geen motorvermogen meer verloren mag gaan.

Ben benieuwd naar de verdere ervaringen. Ben van plan om eerst even aan te kijken hoeveel kilometer ik rijd en wat de benzinekosten doen.

Gas erin kan altijd nog. Kost denk ik toch ook al gauw tussen de 2 en 3000 euro.

Tot nog toe zeer tevreden rij ongeveer 1 op 7.5 met gas.

Een volle tank ongeveer 70 liter voor nog geen ?40 is wel erg lachen.

Merk met rijden nauwelijks iets.

Ook is er bij mij een speciaal tankje ingebouwd met een lubricant toevoging tbv de kleppen.

Deze worden hierdoor druppels gewijs "gesmeerd"zal ik maar zeggen.

Al met al so far so good.

LPG onderbouw van AG kost 2375 incl btw. 67 liter tank. Dus dat valt relatief nog mee. Je zou er inderdaad tegenwoordig geen vermogen meer mee mogen verliezen. Overigens is de importeur nog steeds aan het testen met een LPG installatie welke formeel zal worden goedgekeurd op de Sorento.

Guest Herman

Vandaag de computer er op losgelaten....

Een Sorento op gas is al lonend bij 11000 kilometer per jaar.

Berekend over 5 jaar, met LPG installatie van ? 2400.

Gemiddeld verbruik bij berekening uitgegaan van 1 op 8. Is denk ik reeel.

Enige nadeel.........door de kleinere tank sta je nog vaker bij de pomp

• 2 weeks later...
Guest Herman

Vandaag met mijn eigen dealer gesproken over mogelijkheid LPG.

Inbouw via dealer, 95!!! liter tank, reparatie set voor banden, de eerder genoemde lubricant voor de kleppen, vulnippel achter tankklep, aanduiding via benzinemeter op het dashboard (automatisch omschakelend),leenauto tijdens inbouwduur ?2750.00.

Garantie was volgens dealer totaal geen probleem mits ik het bij hem laat doen uiteraard. :D:roll:

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

De mijne is vorige week voorzien van een LPG installatie door Van der Bilt uit Amsterdam. Prima geholpen. Bediening netjes weggewerk in het dashboard. Rijdt voortreffelijk, nauwlijks vermogenverlies.

Wel had ik graag de bijvulnippel in de benizineklep gehad. Dit hebben ze me echter afgerdaden omdat dan het bijvullen niet praktisch zou zijn zonder hulpstukken. Nu zit de bijvulnippel in de bumper weggewerkt.

Wel valt het me tegen hoever de LPG tank (Op de plaats van het reservewiel) naar beneden komt. Dit zal het terreinrijden niet ten goede komen, maar goed je moet er iets voor over hebben.

Ik tank tegenwoordig met een glimlach, ipv 90 euro aan de tank ben ik nu voor 26 euro klaar...Da's snel verdient..:-)

Graag hoor ik ook nog mede forum leden over hun ervaringen met LPG. Ik zal proberen binnenkort een aantal foto's te plaatsen.

Guest Herman
Wel had ik graag de bijvulnippel in de benizineklep gehad. Dit hebben ze me echter afgerdaden omdat dan het bijvullen niet praktisch zou zijn zonder hulpstukken. Nu zit de bijvulnippel in de bumper weggewerkt.

Het monteren van het "hulpstuk" kost ? 5 seconden (als je rustig aan doet). Hoe monteer jij dan een buitenland nippel? Bijvoorbeeld in elk land waar ze geen BK aansluiting gebruiken? Ik wilde beslist niet zo'n schroefdop in de bumper (dingen raken altijd kwijt en als hij in de kleur is gespoten bladert de lak er snel af).

Het iets verder onder de auto uitkomen geeft geen probleem!!! Afgelopen zondag ondervonden op de Maasvlakte. Mocht je een trekhaak eronder hebben komt de tank niet onder de bevestigingsbeugel van de trekhaak uit.

Tanken is inderdaad wel weer lachen!!! :lol:

Verder ook totaal geen problemen ondervonden met het rijden op LPG (inmiddels 1300 kilometers).

Groeten,

Herman

De buitenland nippel kun je er gewoon nog opschroeven. Wel in de bumper helaas, maar goed ik kan er mee leven.

Ga binnenkort maar weer eens een stukje terrein opzoeken om lekker op gas door de bagger te gaan....

Voor de liefhebbers; Bij Almere (Almere poort) is een groot bouwproject bezig en het is daar nu de ideale speelplaats voor je Sorento. Niet al te moeilijk en goed bereikbaar.

Groeten,

Erik