Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

toeren vallen weg geen vermogen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedendag,

ik heb een rio uit 2002 nu heb ik het volgende probleem.

sinds van de week vallen de toeren af en toe weg of zelfs de motor uit.

het controle lampje gaat niet branden, kan dan gelijk weer starten en door rijden soms na 2/3 keer starten.

als je de koppeling intrapt terwijl hij toeren verliest doet alles weer normaal zodra ik dan mijn koppeling op laat komen krijgt hij geen vermogen lijkt het wel, dit is erg irritant (vooral op de snelweg).

het probleem komt niet altijd voor.

heeft iemand een idee??

alvast bedankt

Toine

Geplaatst

Klinkt als een verstopt lucht- of brandstoffilter.

Kan ook een heleboel andere oorzaken hebben, maar je vermeld niet of er recent wijzigingen zijn geweest in het gebruik of aan de auto.

Is alles standaard ? hoeveel km gereden ?

Geplaatst

gebruik niet gewijzigd verbruik ook niet.

km stand 127.000.

voor de rest niks aan veranderd.

vandaag weer zonder problemen gereden dus blijf het raar vinden..

Geplaatst

Kan enkele mogelijke oorzaken hebben:

1: Computerstoring (CPU)

2: Vuile, oude, versleten of gebroken bougies (even controleren)

3: Vuil luchtfliter (moet elke 15.000 vervangen worden, kost je maximaal 15 euro en is heel makkelijk zelf te doen)

4: Vuile brandstof, een injectiereiniger wil hierbij wel helpen. Even overleggen met je dealer.

Controleer eerst eens 2 en 3 en vervang deze desnoods. Zelfde probleem, even 1 laten checken. Optie 4 kan ook nog, maar ligt minder voor de hand.

Geplaatst

Rio-man thanx voor je reactie

vandaag ging engine check lampje branden uiteraard na sluitingstijd dus morgen maar naar de dealer om uit te laten lezen hmmzzzz hoop dat het niks ernstig is..

als er inderdaad iets simpels uitkomt ga ik morgen wel even sleutelen anders moet de dealer het maar doen.

grt

Toine

Geplaatst

Het zou heel goed kunnen dat er vocht in (een van de) bougiekappen zit. Wat ik bij mezelf gedaan heb op advies van een van de monteurs op mijn werk (zowel mijn Rio als mijn Pride hadden last van inhouden, stotteren en de pride af en toe zelfs op 3 pitten lopen) is de bougies schoonmaken, met een koperborsteltje de pootjes schoonmaken en de bougiekabels inspuiten met een vochtverdrijver. Ik heb hiervoor WD-40 gebruikt. Te koop bij elke Action voor een paar euro. Wereldspul! Sinds dien nergens meer last van, zelfs niet tijdens zware regenval :)

Maargoed, wacht het rapport van de dealer even af. Houd rekening met diagnosekosten

Geplaatst

Hmmz auto naar de dealer gebracht

lambda sensor (ik noem het de lambada sensor) komt eruit de storing.

kosten 253 euro :(

morgen is de auto weer klaar als er geen andere problemen voorkomen.

tevens gevraagd naar verbruik want stad en snelweg 1 op 11/12 had beter verwacht op de snelweg en rij dan gewoon 120/130 meer richting 1 op 15,

dealer zei dat daar misschien ook verbetering inkomt naar vervangen lambda sensor.

grt

Toine

Geplaatst

vandaag auto opgehaald

nog niet veel gereden maar tot nu toe probleemloos.

dealer heeft ook verschillende testen uit gevoerd en er kwam geen storing meer terug

dus laten we het hopen :wink:

grt

Toine

Geplaatst

Wagen op gas gehad met dezelfde symptomen. Iedere 25000km stotteren en geleidelijk aan een iets hoger verbruik. Kwam op een gegeven moment niet meer door de APK vanwege de uitlaatgassen. Men wilde ook de Lambdasonde verwisselen, maar bij de elektronicazaak een spuitbus met lucht gekocht en 2x per jaar de Lambdasonde losdraaien met de steeksleutel en schoon blazen (Lambdasonde zat daar in de knik van de uitlaat, tussen de grill en de motor). Geen problemen meer gehad.

Geplaatst
Wagen op gas gehad met dezelfde symptomen. Iedere 25000km stotteren en geleidelijk aan een iets hoger verbruik. Kwam op een gegeven moment niet meer door de APK vanwege de uitlaatgassen. Men wilde ook de Lambdasonde verwisselen, maar bij de elektronicazaak een spuitbus met lucht gekocht en 2x per jaar de Lambdasonde losdraaien met de steeksleutel en schoon blazen (Lambdasonde zat daar in de knik van de uitlaat, tussen de grill en de motor). Geen problemen meer gehad.

iedere 25.000 km is best vaak om een lambda storing te hebben. Het advies van Bosch is volgens mij om ze elke 60 duizend kilometer te vervangen.. Dat vindt ik zelfs nog best vaak..

• 10 maanden later...
Geplaatst

In september '03 hebben wij onze Kia Rio nieuw gekocht. Nooit noemenswaardige problemen mee gehad verder.

Op 5 januari jl is hij voor een jaarlijkse beurt naar de garage geweest, en sindsdien ineens problemen.

Stotteren 's morgens bij het wegrijden, gaspedaal vol intrappen zonder dat er iets gebeurd, en van de een op de andere dag ging het lampje check the engine branden. Gelijk naar de garage gegaan, monteur heeft de boel gereset want kon niets vinden bij het uitlezen.

Vervolgens de volgende dag vrolijk weer gestotter tot en met (alleen als de motor koud is trouwens) en 's middags bij het naar huis rijden van het werk begon weer het motorlampje branden.

Nou, dan zou het de lambda sonde wel eens kunnen zijn volgens de garage, dus die is afgelopen donderdag vervangen.

Wat blijkt nu? Gisteren (vrijdag) gaf hij ineens niet meer aan hoe hard we reden. Km teller bleef rustig op o staan. Pas na een kwartier werd het ding wakker maar wel schoksgewijs.

Ook vanmorgen vroeg weer gestotter, geen km te zien het eerste kwartier, heb vandaag 350 km gereden, en ja hoor, op de terugweg begint weer dat motorlampje stug te branden. Blijkbaar was het dus niet de lambda sonde? Die rekening gaan we uiteraard niet betalen, maar wat is het dan in vredesnaam wel? Het begint nu een beetje op een spookauto te lijken, km wijzertje vliegt van 60 naar 140 en weer naar 0, om gek van te worden.

Overigens wel opvallend dat de problemen pas zijn begonnen na die beurt?! Maar daar kun je als leek niet veel tegenin brengen zeker?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...