marcel35 Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 hallo dit is mijn eerste berichtje op het forum(net lid) nou heb ik een vraagje ik hoor hier alleen maar nare berichten over allerlei dingen slechte vering en klimaat control en dat hij enorm zuipt hier komt mijn vraag: is het nog wel leuk om een sorento te kopen want ik wil er een om in te rijden en niet om alleen ritjes naar de garage en terug.als ik er een ga kopen is het een 2.4 uit 2003(4) en nou heb ik ook iets gehoort van een costum ofzo dat die beter is geef me A.U.B goeie berichtje slechte natuurlijk ook Quote
Guest Herman Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Ik heb nieuwe besteld...voordat ik forum gelezen had.......twijfel nu wel errug Quote
marcel35 Posted February 12, 2006 Author Posted February 12, 2006 ja je hoort weinig goeds hier Quote
scorpioshuma Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Bij elk gebruikersforum zul je merken dat vooral de slechte dingen eruit gelicht worden. De meeste mensen komen pas op het forum als er iets met hun auto aan de hand is. Dit is bij elk merk gerelateerd forum zo. Tuurlijk zijn er wel eens dingen mis met een auto, dat heeft elk merk. Door op het forum erover te spreken kan het wel eens voorkomen dat er bij een bepaalde dealer een oplossing gevonden is voor iets, wat nog niet bij een andere dealer bekend is. Dit kan dan doorverteld worden aan de eigen dealer. En zo wordt het probleem opgelost. Tuurlijk vertellen we ook wel hoe lekker hij rijd en wat we er aan veranderen, maar dat hoeven we niet te blijven herhalen, omdat we dat eigenlijk allemaal wel al weten. Een auto vergelijkbaar met de Sorento is over het algemeen een flink stuk duurder, maar ook deze modellen hebben hun gebreken. De sorento is een auto met veel waar voor zijn geld, waar (afhankelijk van je wensen/eisen) eerst nog wat aan veranderd moet worden (vering/banden). Veel plezier verder op het forum en niet te snel denken dat het allemaal zo slecht is. Dave Quote
Guest Herman Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Ik ben ook wel iemand die in ieder geval probeert de positieve kanten eruit te lichten. Ben wel verwende autorijder en moet nu een behoorlijke stap (gevoelsmatig) terug doen. Kom uit een Mercedes E 320 CDI maar heb 4-wiel drive nodig voor onze boot. Uiteraard eerst gekeken naar een Mercedes ML, maar die zijn dus gewoon achtelijk duur. Kwaliteit van Mercedes is de laatste jaren ook niet al te best. De dealer al regelmatig voor de voeten gegooid dat de problemen die ik had eerder bij Koreaanse merken (niet lullig bedoeld) voor zouden komen. Kan twee Sorento's kopen voor de prijs van ??n ML en heb ik als ie het niet doet altijd ??n op reserve haha. Voor alsnog sta ik helemaal open voor de Sorento, en hoop dat ik een auto geleverd krijg waar in ieder geval de kinderziektes verholpen zijn (ECC, Cruise Control). Volgens mij is ook het onderstel in 2003 aangepast en zou de wegligging goed moeten zijn. Geen slechte ervaring tijdens de proefrit in ieder geval. Ik hou U allen op de hoogte. Quote
Guest Two Plugs Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 @ Marcel: De 2.4 heeft een slechte reputatie. In principe is de auto gewoon te zwaar voor deze motor. Als je een Sorento nodig hebt voor een zware aanhanger, waarom neem je dan geen CRDi? Is absoluut de fijnste motor voor de Sorento. De 3.5 V6 is ook fijn, maar zuiniger als 1 op 7 krijg je 'm echt niet. Een zakelijke relatie van me heeft zijn V6 derhalve al na een half jaar ingeruild voor een CRDi. @ Herman... Vooral omdat je al het fijne koppel van een 320 CDi gewend bent... Koppel heeft de CRDi 2.5 in overvloed, en wat is zuipen? Een maat van me haalt nog geen 1 op 8 in een Discovery Td5, terwijl ik op lange afstanden ruim 1 op 12 rijdt... Met 1 op 10 zou ik al tevreden zijn. Het is immers wel een auto van bijna 2.000 kg. Voor wat betreft de Climate control: had deze problemen, maar die zijn inmiddels keurig onder garantie verholpen (ff afkloppen... ). De cruise controll werkt ook prima, ik gebruik 'm bijna continue en dat al voor 120.000 km! Heb er alleen achteraf spijt van dat ik geen automaat heb genomen; dat zou met het koppel van de diesel en de cruise control een ideale combi zijn geweest. Verstandig van je om in ieder geval alle positieve kanten er uit te lichten. Ik rij nu 3 jaar Sorento en ben nog steeds uitermate tevreden over de kwaliteit en prestaties van mijn auto; en heb in mijn Kia dealer een fijne partner gevonden die mee denkt bij het oplossen van eventuele problemen. Zoals ook door Scorpioshuma aangegeven: die K* Koreaanse banden vervangen voor Michelin Syncrones en je hebt er echt een fijne auto aan. Quote
Skyhawk Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Ik heb een 2.4 lx, dat is zeker niet de beste keus uit het sorento aanbod dat je kan maken. Ik zou ook zeker voor de diesel gaan omdat die minder problemen hebben en het gewoon een veel geschiktere motor is voor zo'n zware auto. Voor het geld wat je voor een sorento neerlegd is het gewoon een hele fatsoenlijke auto en garantie is bij kia super goed. Quote
marcel35 Posted February 13, 2006 Author Posted February 13, 2006 ik ga geen nieuwe kopen maar uit 2003 of 2004 dus heb niet zo zin om een auto te kopen die net uit de garantie is met zoveel problemen Quote
Guest Herman Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Tsja, laat ik nou net een 2.4 besteld hebben. Diesel is qua kilometers voor mij niet echt voordelig, ook niet overdreven nadelig. Probleem is dat ik alleen een knappe inruilprijs voor de Mercedes kon krijgen als ik een Sorento uit voorraad zou kopen, en alleen 2.4's op voorraad. Met de proefrit vond ik de prestaties nog wel meevallen (beetje op toeren houden). In ieder geval wordt het: Sorento 2.4 Adventure, opties Trekhaak, Radio MP3 speler en Xenon koplampen. Kan altijd mocht het bevallen bij een volgende weer overstappen naar een diesel of V6 Quote
Guest Herman Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Ugh!!!!! Vanmorgen van mijn vrouw de autoweek van februari 2006 gehad. Klokje rond item met een Sorento CRDi met ruim twee ton op de teller. Ga vandaag maar ff naar de KIA boer. Had al Sorento besteld, nog niet geleverd, met een beetje mazzel kan ik nog wissselen. Zal wel zien wat er uitkomt. Moet natuurlijk toch een flink bedrag bij ook. Zal indien hij akkoord gaat wel moeten wachten, 2.4 stond op voorraad diesel zal wel besteld moeten worden. Wish me luck! Quote
Guest Boschr Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Kom op, niet te negatief over de 2,4i. Deze motor doet het redelijk en nog beter als de 2,4i getuned wordt. Vergeet niet de prijs/prestatie verhouding. Diesel is slechts interessant als je veel kilometers maakt. Heb een zware caravan (1800kg.), geen problemen mee. Trek ook regelmatig een zware boot uit het water, eitje met de 2,4i. Maar, laat hem voor 500 Euro gewoon tunen en je hebt er veel plezier van. Quote
Guest Herman Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Ik ben absoluut niet negatief over 2.4. Kom zojuist bij dealer vandaan, kan niet meer wisselen. Auto staat klaar en wordt vrijdag afgeleverd. Zoals ik al zei: in de proefrit viel het mij ook allemaal wel mee als je hem op toeren houd, en mijn boot is ook "slechts" een kilootje of 1700. Mag volgens mij geen problemen geven. Zal vrijdag na het afhalen mijn auto plaatsen in het dagboek, altijd leuk. Wordt vervolgd @BoschR: Heb jij hem getuned? Zoja zou ik graag weten waar1 Quote
Skyhawk Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Tja, ik blijf van mening dat de 2.4 toch enigzins onderbemeten is voor zo'n zware auto. Door de motor op toeren te houden zijn de prestaties idd best redelijk maar zuipt hij als een ketter. Dan zul je niet beter dan 1 op 6 rijden. De 2.4 laten tunen? Hoeveel vermogenswinst heeft dat opgeleverd en wat zijn de prestaties nu? Ben erg benieuwd! Quote
Guest Boschr Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Ja, ik heb hem vorige week laten chiptunen. Vermogenswinst in cijfers is 151 pk (i.p.v. bij gemeten 137,2) en koppel is eveneens toegenomen (heb even de gegevens niet bij de hand). Dit is gebeurd via CHIPPOINT.COM en ik ben in Belgie geweest. Daar hebben ze o.a. nieuwe parameters geladen van het motormangement. Het verschil voor en na tunen is duidelijk merkbaar. Het wordt geen raceauto natuurlijk maar het is nu een vlot doortrekkende auto geworden i.p.v. een auto die je flink op toeren moet houden (hoeft nu dus niet meer) om het luie gevoel weg te nemen. Ik vind het een verschil van dag en nacht en ook mijn vrouw die de auto regelmatig bestuurd merkt het verschil. Sorento 2,4i 2005 8000 km. Quote
marcel35 Posted February 14, 2006 Author Posted February 14, 2006 als je hem laat tunen scheelt dat ook in verbruik dan of blijft dat het zelfde Quote
Guest Boschr Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Heb nog geen ervaring met verbruik na het tunen maar het zal lastig zijn om dit zuiver te meten; 1) Op advies van de tuner ga ik nu super (98) tanken i.p.v. normale (95) benzine. Volgens hun woorden zal de motor efficienter omgaan (betere verbranding) en dat zou je kunnen merken aan iets zuiniger verbruik. 2) Het bereken van het verbruik doe ik puur indicatief, ik heb geen exacte resultaten in het verleden genoteerd en zal dat in de toekomst ook niet doen. Ik weet dus alleen het ongeveer verbruik en merk dat dit ligt rond de 1 op 7 (en dat is ongunstig afgerond), in alle eerlijkheid denk ik dat het schommelt tussen 1 op 7 en 1 op 8 maar dat is het dan wel. Als ik de tuningverhalen mag geloven zal het verbuik eerder gunstiger dan ongunstiger worden maar ik denk dat het allemaal marginaal is en dus te verwaarlozen. Quote
Guest Herman Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Bedankt voor de info. Zal denk ik ook wel een Pringle in het management laten douwen dan. Het zal wel kloppen dat hij zuiniger gaat lopen (motor hoeft ietsje minder hard te werken). Ik ben wel zo iemand die het verbruik nauwkeurig bijhoudt (www.autoverbruik.nl) dus een ieder zal daar mijn verbruikscijfers terug kunnen vinden. Helaas nu nog geen Sorento's daar. Quote
Guest Herman Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Nog ??n klein vraagje: Als je de chip wisselt, krijg je de oude dan ook weer gewoon mee? Altijd handig zo'n reservechip. En niet onbelangrijk: Hoe zit het met de garantie? Quote
Tazteam Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Nog ??n klein vraagje: Als je de chip wisselt, krijg je de oude dan ook weer gewoon mee? Altijd handig zo'n reservechip.En niet onbelangrijk: Hoe zit het met de garantie? Als je auto voor een beurt naar de dealer moet, dat je door de mand zal vallen. Ik ben bang dat die nieuwe parameters niet bekend zijn bij de dealer. Dus als de auto aan de computer gehangen wordt komen er andere gegevens naar voren dan de originele data. En dan gaat waarschijnlijk de monteur zoeken of vragen stellen. En als Kia vindt dat het volgens hen dan onacceptabele gegevens beschikbaar zijn, dat dan de garantie wel in het gedrang KAN gaan komen. Ik denk dat je zeker wilt zijn, even contact moet opnemen met je eigen dealer. Want de een denkt er zo over, een andere dealer weer totaal anders. Succes met rondvragen. Philip Quote
Skyhawk Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Als je alle verhalen over chiptuning goed leest komt de garantie nooit in het geding. Chiptunen is gewoon toegestaan door de fabrikant, zelfs leasemaatschappijen maken er geen probleem van, zolang je het maar doorgeeft, van tevoren uiteraard. Sommige fabrikanten leveren zelf chiptuning. De mitsubishi pajero kan met een powerkit uitgerust worden, dat is gewoon chiptuning, maar dan gebeurt het in de garage zelf. Toyota heeft deze optie ook. Als je zeker wilt zijn of de garantie niet vervalt, neem dan gewoon even contact op met je dealer en laat het hem zwart op wit zetten, dan zit je altijd goed. Quote
Guest Two Plugs Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Ik zou dat van die garantie niet te hard roepen. Dat is ook de reden dat ik mijn S heb laten 'stekkertunen', door mijn eigen Kia dealer met een systeem welke door de Duitse importeur wordt toegestaan onder TUV waarmerk. Bijkomend voordeel... Je bent de helft goedkoper als bij chiptunen (400 Eu ipv 600-800 Eu) en het resultaat is hetzelfde. Het is omkeerbaar door gewoon de stekker weer te vervangen door de gewone standaard stekker (regelt de inspuitdruk van de commonrail) zonder apparte afstellingen. Chiptuning - dus het aanpassen intern van je motormanagement! - zal in bijna alle gevallen tot gevolg hebben dat je claims op de KIA garantie zullen vervallen. Het is on-omkeerbaar, want er wordt immers in het motormanagement een aanpassing gedaan. Bij een testmeting zal het de dealer dan ook direct opvallen dat er 'iets' aan de hand is. In mijn geval kan ik de setting met de hand instellen, er zijn 7 standjes mogelijk. Op stand 3 had ik idd 150 PK, hij staat echter nu standaard op stand 5 met 170 PK, gemeten op de testbank bij Maximo in Bottrop. Het brandstofverbruik is bij normaal gebruik idd gedaalt naar een verdienstelijke 1 op 13, in de winter haal ik een fraaie 1 op 12. Diesel, wel te verstaan. Quote
Guest Herman Posted February 24, 2006 Posted February 24, 2006 Terugkomend op het tunen. Volgens de dealer komt de garantie niet in het geding als je het bij de dealer laat doen. Wel indien je naar bedrijven zoals bijv. Chippoint gaat. Vooralsnog, na een week, vind ik het met mijn normale rijstijl niet nodig. Voor verbruik, 1 op 8,4 op eerste tank ook niet echt. Maar wie weet verander ik nog van gedachten hierover. Maar voor die paar honderd euro kun je ook hele leuke andere dingen doen. Ook ben ik best tevreden over de vering en de banden (Kumho). Kan uiteraard ook met de rijstijl te maken hebben. Met de Mercedes 320 CDI (verlaagd) moest ik eerst bijna stilstaan om een drempel over te komen. Nu alleen ff van het gas af Quote
Guest Herman Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Nu, bijna 3 weken Sorento rijder, ben ik eigenlijk dik tevreden met de Sorento. Vooralsnog blijf ik mij verbazen over de kwaliteit en wat je krijgt voor dat geld. Ben al bijna vergeten dat ik Mercedes gewend was. Ook de prestaties van de 2.4 vallen mij niet tegen evenals het verbruik. Kan ook aan mijn rijstijl liggen, wordt toch dagje ouder. Vooralsnog ook de "bekende" problemen nog niet opgetreden. Cruise Control en Automatische klimaatcontrole werken goed. Tuning zie ik vanaf...vindt het niet nodig. Wel komt er op korte termijn LPG installatie in, rij toch meer kilometers dan ik dacht en tanken is wel schrikken (lees vloeken) ondanks de 1 op 8. Zeker gezien de reacties van de overige LPG rijders en de berekening (rendabel onder 11000 kilometer) bestaat hierover geen twijfel meer. Ergo: ondanks mijn toch wat terughoudende reactie na aankoop, kan ik deze alleen maar positief bijstellen. Quote
Recommended Posts