AJ Mol Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Hier onder volgen een aantal berichten m.b.t. het team en de Sorento. Contract met Kia verlengd (7-8-2004) In feite was het direct na afloop van Parijs-Dakar 2004 al aangekondigd: Kia Nederland wilde graag de samenwerking met het Hutten Rallyteam voortzetten. Zoals dat gebruikelijk is, zijn dan toch enkele besprekingen nodig voordat partijen het (weer) eens zijn over de voorwaarden. Die 'schermutselingen' zijn achter de rug en de afspraken zijn weer 'helder en duidelijk' gemaakt. Kia Nederland treedt komend jaar op als Topsponsor en heeft vanuit Korea positieve signalen ontvangen met betrekking tot de kennis en expertise van en de samenwerking met het Hutten Rallyteam. Dat schept tegelijkertijd ook verwachtingen, maar daarvan is het team zich ten zeerste bewust: Herman Hutten: "Als die belangstelling door de fabriek al zo duidelijk geuit wordt, dan is ons er alles aan gelegen om het team nog verder te professionaliseren en een zo optimaal mogelijk resultaat in Parijs-Dakar 2005 neer te zetten. Wij willen de samenwerking uiteraard graag intensiveren en onze uitgebreide kennis van auto en wedstrijdomstandigheden voor de fabriek inzetten." 11-08-2004 Inschrijving Parijs-Dakar 2005 Vorige week heeft het Hutten Rallyteam de inschrijving voor de wedstrijdauto's voor de 27ste Parijs-Dakar, van 1 tot en met 16 januari 2005, de deur uitgedaan. Dat lijkt natuurlijk heel erg vroeg, maar de teamorganisatie weet hoe men een en ander wil gaan doen en daar zal geen verandering in komen. Bovendien scheelt een vroege inschrijving een hoop geld (en dat kan dan beter aan andere zaken besteed worden?). Het team zet nu zelf de 'puntjes op de i' en werkt aan de eind-samenstelling van het team op technisch vlak. De Sorento's worden gereden door de bekende teams: Herman Hutten / Hennie Wullink en Bob ten Harkel / Hennie den Toom. Laatstgenoemden zullen zich weer richten op een topklassering. 30-08-2004 Gemengde gevoelens De testrally van het Hutten Rallyteam met de Kia Sorento's heeft zijn nut bewezen. Beide auto's, Herman Hutten/Hennie Wullink en Bob ten Harkel/Hennie den Toom, werden in de Baja Deutschland in Leipzig ingezet. Herman Hutten: "Enerzijds werd helder dat Bob ten Harkel/Hennie den Toom duidelijk dichterbij de toppers zoals Andrea Maier en Ellen Lohr zijn gekomen. Bob en Hennie eindigden, ondanks weinig wedstrijdritme ?f net voor ?f kort achter hen en hun fabrieksauto's. De buggy's van Magnaldi en Kahle hadden dermate voordelen in het terrein rond Leipzig dat zij ongrijpbaar waren. Anderzijds ervoer het gehele team dat je in een Europese rally op alle gebieden alert moet zijn." Ondanks de scherpe tijden bleek dat de doorgevoerde wijzigingen aan de Dakar Sorento's nog op enkele punten om doorontwikkeling, om finesses vroegen. Na een hectisch vertrek gebeurden er in de wedstrijd allerlei onverwachte zaken. Juist daarom was Bob tevreden: "Het klinkt gek, maar ik ben blij dat is gebeurd wat ons is overkomen. Een koppeling die niet meer wil, een schokdemper waarvan de bevestiging los gaat en motorisch onheil dat de monteurs veel tijd kostte, maken ons veel wijzer. Problemen die we in de Dakar Rally niet eerder beleefden, maar die hier mede door de terreingesteldheden optraden. Uiteindelijk hebben we heerlijk gereden en ook onze ervaringen op alle gebied weer kunnen aanscherpen." Teammanager Harry Eskes: "Daarmee was het ene doel van deelname aan de Baja Leipzig ingevuld. Maar foutjes die ontstaan omdat je onvoldoende scherp en gefocust bent doordat je weinig van dergelijke wedstrijden rijdt, kostten beide equipes van ons team tijd en zelfs een goede eindklassering. Anderzijds verdienen onze monteurs een dikke pluim voor alle werk dat moest worden verzet! Daar komt bij dat we vrijdagavond een goede persconferentie hebben gehad en ook tijdens onze aanwezigheid in Leipzig volop in de belangstelling van de media hebben gestaan. We zullen de resultaten binnenkort ongetwijfeld op televisie terugzien." 27-09-2004 Team is weer in training "Deelname aan de Dakar Rally betekent dat je op voorhand weet dat je conditioneel in zeer goede doen moet zijn", aldus Herman Hutten. Hij vervolgt: "De wedstrijd is loodzwaar, dus rijders en navigatoren krijgen het echt voor hun kiezen. Maar ook alle andere teamleden, van teammanager tot monteurs, beseffen dat zij fysiek een enorme belasting aan moeten kunnen. Dus is het voltallige team inmiddels met een zware training begonnen." Onder leiding van de zeer ervaren trainer Jan Broekhof is een intensief programma voor de komende maanden opgesteld. Teammanager Harry Eskes: "Eenmaal per week is het team met alle begeleiders in de sportschool te vinden waar met gewichten gewerkt en waar gefietst wordt." Jan Broekhof: "Wie de woestijn in wil, zal honderdentien procent fit moeten zijn. Aan de hand van een strak opgebouwd schema wordt op zeventien apparaten in interval aan kracht en duurzaamheid gewerkt. Het fietsen tussendoor doen we eigenlijk als herstelprocedure. Zeker niet eenvoudig, maar absoluut noodzakelijk en met een duur van minimaal anderhalf uur. Bovendien moeten alle leden wekelijks zo'n twee uur het bos in op de mountainbike. Kost soms best mentale energie -om er toch bij te zijn- maar het hoort erbij. En wie fysiek superfit is, kan onderweg problemen veel beter aan, waardoor er op andere vlakken ook nog eens minder spanningen optreden." Het tekent de intentie en professionaliteit van het Hutten Rallyteam om niets aan het toeval over te laten. 06-10-2004 Op weg naar Dubai Tijdens de testrally in Duitsland zijn er ten aanzien van de techniek nog enkele zaken naar voren gekomen. Enerzijds lichtpunten, anderzijds zaken waar nog aan gewerkt moest worden. Waar behalve het normale vervangingsonderhoud niet naar hoeft worden omgekeken, is het onderstel. Dat is goed en daar kan technisch manager Bob ten Harkel samen met Gerard Seesink van Reiger Suspensions bijvoorbeeld volstaan met een update van de schokdempers. Ten Harkel: "In Leipzig hebben we na de ervaring in de Dakar 2004 een ander luchtinlaatsysteem geprobeerd. Dat werkte behoorlijk, maar nog niet zo optimaal zoals we wilden. Dus hebben we op dat punt nogmaals wijzigingen doorgevoerd. In Dubai, waar Herman zal rijden, hebben we een fantastische kans dat nieuwe systeem te testen. We weten uit ervaring dat je daar enkele substanti?le problemen tegenkomt: zand, stof en hitte. Als ons nieuwe systeem daar probleemloos werkt, moet het zeker werken in de Dakar." De UAE Desert Challenge in Dubai wordt verreden van 10 tot en met 15 oktober en op onze internetsite zal zo actueel en rechtstreeks mogelijk verslag worden gedaan. 09-10-2004 Startnummer 246 in Dubai Rally Reizend in twee groepen is de eerste groep van het Hutten Rallyteam met een vertraging van twee uur vrijdag om 02.00 uur in Dubai aangekomen. Bob, Bert en Chris hebben na een korte nachtrust de laatste noodzakelijke administratieve zaken rondom de inschrijving geregeld. Alles is daarbij goed verlopen, alleen het nieuwe systeem I-track (daarmee kan de organisatie de auto's tot op de meter nauwkeurig volgen) zorgde voor een oponthoud van ruim drie uur. Maar veiligheid kent geen tijd, zullen we maar zeggen. Het startnummer van Herman Hutten/Hennie Wullink is 246; zij komen zelf zaterdagnacht aan, terwijl zondagmiddag (plaatselijke tijd) de proloog wordt gereden. De (gehuurde) servicejeep heeft nummer 326 gekregen. Vandaag (zaterdag) wordt de rallyauto uit de container gehaald. Altijd spannend, want je maakt je altijd zorgen of alles wel goed is vastgezet. Altijd spannend, het openen van een zeecontainer... Bob had het vandaag ook nog druk met het kopieren van diverse papieren. 'Ik sleutel toch liever dan al die papieren rompslomp', was zijn commentaar. De temperatuur is 42 graden en het is wel wat vochtig. Moeilijk wennen voor allemaal, maar de servicejeep heeft gelukkig airco. De UAE Desert Challenge zelf belooft voldoende spektakel op te leveren, nu bijna alle topteams uit de Dakar Rally aanwezig zijn. Bewegende beelden van ons team zijn straks via deze site te zien; blijf kijken, zullen we maar zeggen! Quote
AJ Mol Posted October 13, 2004 Author Posted October 13, 2004 10-10-2004 Proloog zit er op In een verschrikkelijke hitte hebben Herman Hutten en Hennie Wullink de proloog van de Dubai Rally 2004 gereden. Dat ook de proloog, ondanks dat het een zeer korte proef was, ontzettend zwaar zou zijn bleek al wel bij de gecombineerde briefing voor zondag en maandag. De organisatie adviseerde de rijders vanochtend al dat zij voor maandag beter enkele tientallen liters (!) water kunnen meenemen! Dat het in de auto absoluut erg warm is (ruim boven de 50 graden), blijkt wel uit het feit dat de rolkooi nauwelijks is vast te houden of de contactsleutel met de blote hand eigenlijk niet uit het contact is te halen. Op de proloog, een klassementsproef van twee kilometer bij Abu Dhabi, wist Herman naar het oordeel van Bob de auto in het zeer losse zand, in tegenstelling tot menig concurrent, goed 'rollend te houden'. Desondanks was Herman zelf niet super tevreden, maar dat kan slechts een gevoel zijn. "Lastig is wel dat een voordemper problemen opleverde en vanavond dus vervangen wordt", aldus Herman. Als de technische problemen niet groter worden... Na de eerste proef van morgen (maandag) van 300 kilometer eindigen de rijders in een bivak in de woestijn en is de Dubai Rally echt begonnen. 11-10-2004 Hutten/Wullink zien af, maar presteren goed Na een wat moeizaam begin in de proloog van afgelopen zondag (29ste) hebben Herman Hutten/Hennie Wullink van het Hutten Rallyteam zich in de eerste van vijf etappes, rondom de Liwa Oase in het Arabische zand, in de Kia Sorento van hun goede kant laten zien. Ondanks het oplopen van enkele strafminuten eindigden de Nederlanders vandaag als 18de in de etappe. De Dubai Rally is een zware rally, met veel zand en veel stof. En dit jaar met als extra handicap de enorme hitte. Buitentemperaturen van tegen de vijftig graden zijn geen uitzondering. In die omstandigheden moest de klassementsproef van 351 kilometer gereden worden. De proef werd gewonnen door de leider in de FIA Wereld Cup, Al Mutaiwie; die in zijn BMW X5 feitelijk een thuiswedstrijd rijdt. Hij werd op de voet gevolgd door de Nissans van De Mevius, McRae en Kankunen. Verliezers bij de toppers waren vandaag Saby en tweevoudig winnaar van de rally Peterhansel, die tegen een grote schade (achterdifferentieel) opliep. Herman Hutten verzuchtte: ?Ongelooflijk, zo zwaar. De temperatuur is een nog grotere opponent dan het zand. Maar, onze Kia heeft zich strak gehouden daar ligt het niet aan. Dat blijkt ook wel met een 18de plaats overall, waarbij we strafminuten opliepen omdat we een controle hebben gemist. Vannacht een lekkere lange nachtrust, dan gaan we er morgen weer tegenaan!? 12-10-2004 Hutten Rallyteam stijgt met Kia Sorento in klassement Vooraf keek iedereen, na de ervaring van gisteren, als een berg op tegen de etappe van vandaag van 350 kilometer. In die etappe meer dan 300 kilometer duinen en dat zou het bij die hitte extra zwaar maken. Vanwege mist (in de woestijn!) konden vanochtend de helicopters van de organisatie die de veiligheid waarborgen, niet opstijgen. Er werd dus later gestart en de etappe ingekort tot 280 kilometer; maar daardoor werd er bijna all??n in de duinen gereden. Herman Hutten en Hennie Wullink, de enige Nederlanders in de Dubai Rally, stuurden hun Kia Sorento naar een 13de plaats in het algemeen klassement. Alle rijders hadden met de omstandigheden te kampen, maar ook de auto?s krijgen het te verduren. Colin McRae (Nissan) viel met motorproblemen uit, Jutta Kleinschmidt (Volkswagen) brak een stuurstang en incasseerde een enorme tijdstraf. De duinen zijn hoog en steil, de afdalingen vergen het uiterste en rijden op dit zand grenst aan de limiet waarop een auto nog kan rijden. Aan de kop nam De Mevius de eerste plaats over en staat debutant Kankunen derde net voor dagwinnaar Masuoka. Het Nederlandse Hutten Rallyteam steeg vijf plaatsen en staat dertiende. De Kia Sorento van Hutten/Wullink doet het goed. De mannen moesten onderweg tweemaal graven (?Dit is een hitte die k?nnen wij niet in Europa?) en eenmaal stoppen om de koppeling te ontzien. Technisch manager Bob ten Harkel: ?Het is loodzwaar, maar we kwamen hier om te testen en daarbij worden we op onze wenken bediend. Hitte en heel veel zand maken het loodzwaar. Maar het nieuwe luchtfilter werkt probleemloos en ondanks de heftige stoten en de hitte werken de dempers perfect.? Hennie Wullink vult aan: ?Het is zo warm dat het water in de flessen te heet werd om te drinken en de schoenen van Herman tegen de bodemplaat gewoon wegsmolten!? Rijder Herman Hutten is ondanks alles tot nog toe tevreden: ?Toen ik vanavond aankwam dacht ik ?zet mij maar bij de vuilnisbak?. Maar niet langer dan een uurtje, hoor! Ik snap nu waarom ze het hier het ?Empty Quarter? (de ?lege hoek?) noemen. Gelukkig voel je je na een maaltijd en veel water snel weer beter. Onze wekelijkse fysieke trainingen werpen hier al vruchten af. Een plaats bij de eerste tien? We zijn hiermee al heel tevreden en zien wel wat de komende dagen brengen. Het testen gaat voor een hoge klassering.? Quote
AJ Mol Posted October 14, 2004 Author Posted October 14, 2004 13-10-2004 Pech werpt team Hutten/Wullink terug in klassement (13 oktober 2004 / Dubai Rally 2004 ? 3de klassementsproef) De tegenstand kwam vandaag voor de Nederlandse deelnemers aan de Dubai Rally alsnog uit onverwachte hoek. Niet de zandduinen en evenmin de technische onderdelen van de Kia Sorento die het meest te verduren hebben lagen ten grondslag aan de enorme achterstand die Herman Hutten en Hennie Wullink opliepen. Het was feitelijk de extreme temperatuur die zorgde voor pech en daardoor een grote tijdstraf. Nadat de start van de rally vanochtend net als gisteren wegens mist vijftig minuten vertraagd werd, lagen weer 140 kilometer vervaarlijke zandduinen in het verschiet. Aan het eind van de dag bleek Stephan Peterhansel de snelste, voor zijn teamgenoot Hiroshi Masuoka. In het klassement maakt Peterhansel na het echec van de eerste proef geen kans meer, maar zijn klasse heeft hij vandaag nog eens bewezen. In de top van het klassement leidt de Japanner nu voor de Belg De Mevius. In het Nederlandse kamp verliep het minder voorspoedig. Herman Hutten: ?We gingen met een goed gevoel als 13de van start en hadden ons goed ingesteld op de te verwachten hitte. De tegenslag kwam uit een onverwachte hoek. Hoewel we hier zijn om te testen hadden we er niet op gerekend dat de koppelingcilinder problemen zou geven. Dat kan aan meerdere factoren liggen. Want op mijn verzoek hadden we in Nederland een ander type, met kortere slag gemonteerd. Of daar het probleem enkel en alleen zit weten we nog niet zeker maar het heeft er alle schijn van.? Hoogstwaarschijnlijk is door de hitte de temperatuur van de olie te hoog geworden, waardoor deze zijn werking heeft verloren. De Nederlanders verloren veel tijd om toch uit de duinen te geraken, moesten alle zeilen bijzetten. Uiteindelijk zijn ze in het bivak gekomen, maar misten twee checkpoints onderweg. Dat betekent een tijdstraf van minimaal zes uur, waardoor een duikeling in het klassement wordt gemaakt. ?Vanavond ?zetten? we een andere cilinder en passen ook de olie aan. Eens kijken hoe de zaken morgen dan gaan. ?t Is niet leuk, maar laten we eerlijk zijn: we kwamen hier om te testen en dan heb ik liever dat we tegen zoiets onverwachts nu aanlopen in plaats van straks in Dakar. E?n ding is echter zeker, aan het opdoen van ?zandervaring? is hier geen gebrek!?, aldus Hutten. De Nederlanders bevinden zich met toppers als Peterhansel, McRae en Kleinschmidt overigens in goed gezelschap in dit deel van het klassement; een schrale troost? De wedstrijd is vanwege het begin van de Ramadan alsnog met ??n etappe ingekort. Het finishpodium is wel op vrijdag, maar de etappe van die dag wordt niet verreden. 14-10-2004 Hutten en Wullink finishen met Kia Sorento netjes op 21ste plaats ?De duinen zijn hier zo zacht van structuur, dat is ongelooflijk. We zijn dus blij dat we de finish gehaald hebben, want deze wedstrijd is keihard voor de auto ?n voor ons geweest?, aldus een vermoeide Herman Hutten. ?Als je hier aankomt, heb je een hele goede kans in de Dakar, waar de duinen minder zwaar zijn. Hoewel daar natuurlijk ook weer heel andere gevaren loeren, die je hier niet hebt.? De Nederlandse equipe in de Kia Sorento bereikte alsnog een keurige 21ste plaats. De rally werd in een Mitsubishi Pajero gewonnen door de Japanner Masuoka. De Dubai Rally 2004 is voorbij. Het evenement wordt vanwege de intense temperaturen ook door de organisatie als een van de zwaarste ooit beschouwd. Dat is ook aan het deelnemersveld af te lezen. Zelfs toppers hebben hun lieve problemen met de omstandigheden en dus de techniek van hun auto gehad. Er zijn er uitgevallen, er zijn er achterin het klassement ge?indigd. De glorieuze winnaar was oude rot Hiroshi Masuoka, voor de Belg De Mevius en de Arabier Al Mutaiwie, die in Dubai overigens de wereldtitel 2004 veroverde. Voor de Nederlanders in de Kia Sorento, Herman Hutten en Hennie Wullink was de vierde dag toch nog een dag van afzien; het ging niet vanzelf. Uiteindelijk bereikten de mannen de finish; doodvermoeid, maar ook tevreden. Het belangrijkste doel van deelname was om nieuwe zaken aan de auto te testen. Vooral het nieuwe luchtfilter heeft zich fantastisch gehouden. In verband met de Ramadan is de afsluitende vijfde etappe van vrijdag omgezet in een verbindingsetappe. Wel is er vrijdagmiddag het offici?le finishpodium in de stad. Zaterdag worden de auto en de losse equipment in de zeecontainer geladen om weer naar Nederland verscheept te worden. Herman Hutten: ?We hebben veel geleerd en weten aan welke zaken nog aandacht gegeven moet worden. Daar kunnen we in de Dakar Rally de vruchten van plukken. Zodat we daar met twee optimaal voorbereide Sorento?s aan de start kunnen staan.? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.