Jump to content

Recommended Posts

Posted

Na 30 jaar Renault gereden te hebben rij ik nu vanaf eind week 6 met een 2-ltr. Sportage Black Cherry Executive , en dat bevalt ons uitstekend.

wel was ik wat huiverig hoe het zou gaan op langere afstanden ik ben nl. het franse comfort gewend, maar dat bleek ongegrond te zijn , het was top!

Ook was ik benieuwd wat er nu helemaal waar was van de klachten die ik tot nu toe gelezen heb , en wat dat betreft moet er een aantal dingen in mijn ogen rechtgezet/genuanceerd worden:

1) verbruik: inderdaad , het is niet het laagste verbruik wat ik gezien heb(dat was van een Renault 6 850cc van 1970.) , maar we moeten niet vergeten dat we met z'n allen bewust (neem ik aan) een zware , hoge auto hebben gekocht met een stroomlijn van een baksteen.

Daarbij moeten we niet vergeten dat hoe zwaarder de rechtervoet is , het verbruik hoger is.

Vind je het verbruik te hoog , schakel over op het nieuwe rijden , en maak vaker gebruik van de cruisecontrol , ook in de stad met 50 km. per uur.Zelf haal ik (90% stad) bijna 1 op 10 , terwijl het nu nog winterskoud is wat ook verbruikverhogend werkt.

De renault Scenic 1.6 16V RXE waar ik bijna 6 jaar mee gereden heb was maar iets zuiniger.

In week 7 reed ik op de snelweg 1 op 9,5 , maar dat was met 125 op de klok met een dakkoffer( slurp,slurp)

2) Windgeruis:Ooit met een Scenic gereden?(te vergelijken;relatief zwaar en hoog) die heeft ook last van windgeruis , net als zoveel andere auto's.

Echter , hoe duurder de auto , des te minder het geluid is.Ik kan met recht stellen dat onze Sportage de stilste auto is waar wij zelf mee gereden hebben,

Wat we wat de bijgeluiden niet moeten vergeten , dat is dat we geen appels met peren moeten vergelijken ; een Kia Sportage is GEEN Mercedes , Volvo , BMW of andere luxe auto die zich in een totaal andere prijs categorie bevindt.

Onze Sportage bevalt ons uitstekend , en ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen koopgedrag en dat je er verder niet meer over moet zeuren.

Wli je een perfecte auto hebben , dan ben ik bang dat je die zelf zal moeten uyitvinden , maar ja ......dan heeft eenander er wel wat op aan te merken.

Met vr.groet aan een ieder die dit leest , Bert v/d Molen.

Posted
Na 30 jaar Renault gereden te hebben rij ik nu vanaf eind week 6 met een 2-ltr. Sportage Black Cherry Executive , en dat bevalt ons uitstekend.

wel was ik wat huiverig hoe het zou gaan op langere afstanden ik ben nl. het franse comfort gewend, maar dat bleek ongegrond te zijn , het was top!

Ook was ik benieuwd wat er nu helemaal waar was van de klachten die ik tot nu toe gelezen heb , en wat dat betreft moet er een aantal dingen in mijn ogen rechtgezet/genuanceerd worden:

1) verbruik: inderdaad , het is niet het laagste verbruik wat ik gezien heb(dat was van een Renault 6 850cc van 1970.) , maar we moeten niet vergeten dat we met z'n allen bewust (neem ik aan) een zware , hoge auto hebben gekocht met een stroomlijn van een baksteen.

Daarbij moeten we niet vergeten dat hoe zwaarder de rechtervoet is , het verbruik hoger is.

Vind je het verbruik te hoog , schakel over op het nieuwe rijden , en maak vaker gebruik van de cruisecontrol , ook in de stad met 50 km. per uur.Zelf haal ik (90% stad) bijna 1 op 10 , terwijl het nu nog winterskoud is wat ook verbruikverhogend werkt.

De renault Scenic 1.6 16V RXE waar ik bijna 6 jaar mee gereden heb was maar iets zuiniger.

In week 7 reed ik op de snelweg 1 op 9,5 , maar dat was met 125 op de klok met een dakkoffer( slurp,slurp)

2) Windgeruis:Ooit met een Scenic gereden?(te vergelijken;relatief zwaar en hoog) die heeft ook last van windgeruis , net als zoveel andere auto's.

Echter , hoe duurder de auto , des te minder het geluid is.Ik kan met recht stellen dat onze Sportage de stilste auto is waar wij zelf mee gereden hebben,

Wat we wat de bijgeluiden niet moeten vergeten , dat is dat we geen appels met peren moeten vergelijken ; een Kia Sportage is GEEN Mercedes , Volvo , BMW of andere luxe auto die zich in een totaal andere prijs categorie bevindt.

Onze Sportage bevalt ons uitstekend , en ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen koopgedrag en dat je er verder niet meer over moet zeuren.

Wli je een perfecte auto hebben , dan ben ik bang dat je die zelf zal moeten uyitvinden , maar ja ......dan heeft eenander er wel wat op aan te merken.

Met vr.groet aan een ieder die dit leest , Bert v/d Molen.

Helemaal mee eens.

Reed hiervoor een passat 1.8 en die luste de benzine ook wel ;)

Groeten terug, Peter.

Posted

Bedankt voor jullie reacties , maar ik vind b.v. dat wanneer je in juli/augustus naar zuid-frankrijk gaat , je niet moet gaan zitten klagen dat het zo heet is en het zeewater zo nat , of ,om in mijn vak te blijven , dat een handbediend terrasscherm ( ondanks mijn waarschuwingen ) zo zwaar te bedienen is ( heeft 1 van onze leveranciers nog een leuke actie mee , elektrisch bediend ,draadloos , maar dat ter zijde).

Posted

Hallo Bert,

Deels ben ik het met het door jou gestelde eens, alleen wil het het niet als "gezeur" bestempelen.

Idereeen koopt een auto vanuit een bepaalde verwachting en een emotie. Als na aflevering noch op een onderdeel aan deze verwachting/emotie wordt voldaan, betekent dat, dat je teleurgesteld bent en deze teleurstelling mag je op dit forum met de gebruikers delen. Wellicht dat iemand z'n voordeel mee kan doen.

Tuurlijk een perfecte auto bestaat ten eerste niet en is sterk afhankelijk van ieders eigen definitie van "perfect". Wat voor de ??n perfect is, kan voor de ander middelmatig zijn. Dus daarover hoeven we niet te redetwisten. Dat is zinloos.

Maar zo kan ik me de discussie op het forum over het benzineverbruik van sommige KIA-types wel voorstellen.

Het moge duidelijk zijn dat een Sportage of een Sorento geen kleinverbruikers zijn, maar er is wel verschil of je verwacht dat de auto 1 op 11 ? 12 rijdt en in de praktijk met moeite 1 op 9 blijkt te halen.

Dat betekent dus niet voldoen aan de verwachting en hierover kan je van gedachten en ervaring wisselen op dit forum.

Gezeur vind ik te ver gaan.

Groeten,

Barry

Posted

Punt van brandstof gebruik is in deze tijde met de huidige brandstofprijzen een belangrijk punt.

Maar in het specificatieblad staat duidelijk:

CO2 en brandstofverbruikcijfers worden officieel gemeten tijdens Europese homologatie tests in overeenstemming met EU richtlijn 1999/100/EC. Onder normale gebruiksomstandigheden kunnen verbruikscijfers afwijken door onder andere rijstijl en kwaliteit van het wegdek.

Dus als je goed leest dan begrijp je dat je deze cijfers in de praktijk zelden tot nooit zult behalen. Het kan wel, denk maar aan het gezeur rond de Picanto bij Radar daar is aangetoond dat het WEL kan. Dit zelfde is bij de Sportage het geval, de norm is namelijk dat IEDER merk bij dezelfde omstandigheden zijn verbruik (op testbaan binnen!!) moet meten. Bijvoorbeeld ieder bij 20 graden celsius geen tegenwind, een rolweerstand van zoveel procent, motor op bedrijfstemperatuur enz..... Dus trek van de cijfers eens een procentje of 15-20 af en je komt in een meer realistische omgeving, dus ongeveer 1:9,5 gemiddeld.

Posted

Helemaal mee eens Barry. Ik had het niet beter kunnen omschrijven.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...