meiners Posted April 11, 2006 Posted April 11, 2006 Hallo techneuten Ik heb sinds een maand een KIA Joice (particulier) gekocht. Ik viel voor de ruimte, het stoere uiterlijk en de stille motor. Ik heb een 2ltr automaat uit 2001. Hiermee rijden blijkt wel een dure grap Benzine verbruik is 1 op 8 ? 9 En helaas heb ik een vervelend probleempje. Het oranje engine lampje brand. Zonder dat ik verder aan het rijgedrag wat merk. De eerste keer aan de dealer gevraagd er naar te kijken. Conclusie was dat er niets aan de hand was met de computer of de sensors maar dat waarschijnlijk het spruitstuk ietsje lekt waardoor er een foute meting ontstaat en dat hierdoor het lampje gaat branden. Even resetten kost wel 89 euri voor 10 minuten (dacht dat KIA goedkoop was) Maar nu, 600 km later, brand het lampje weer. Reactie dealer; Tja zo'n lampje gaat snel aan, even resetten voor 89 euri ? Voor aanschaf werd me door KIA verteld dat de Joice een probleemloze auto is, maar nu, na aanschaf, krijg ik te horen; Tja dat spruitstuk is een Joice probleem, die scheuren nogal makkelijk. (Is dat zo ???) Maar voor ruim 500 euri kunnen we hem weer maken. Echter zonder garantie dat het lampje dan uit blijft. Naar het spruitstuk ga ik komend weekend eerst zelf maar eens nader kijken. Maar weet iemand of er buiten het loshalen van de accu nog een ander foefje is om het lampje te resetten ? Met het loshalen van de accu heb ik namelijk bij vorige auto lesgeld betaald. Alvast bedankt Quote
scorpioshuma Posted April 11, 2006 Posted April 11, 2006 Er schijnt ook een zekering te zijn voor de ECU en dan reset je hem ook Dave Quote
Frans Posted April 12, 2006 Posted April 12, 2006 Hallo, Ik heb een Joice gehad en er ruim 5 jaar mee gereden. Nieuw gekocht. Inderdaad vind ik dat het een probleemloze auto was. Ik ben er buiten mijn beurtjes nooit mee naar de garage geweest. Tja benzine lust hij wel. Ik had dan wel een handgeschakelde 2 ltr. Een automaat is altijd duurder of je moet leren het gaspedaal beter te doseren zodat niet steeds een overinject. (volgens mij) Zou dat spruitstuk dan een probleempje van de automaatuitvoering kunnen zijn? Frans P.S. Accu los is toch geen probleem. Eerst massa los dan de Plus. Monteren: eerst de Plus dan de min. Quote
meiners Posted April 15, 2006 Author Posted April 15, 2006 hallo daar ben ik weer Ik heb m'n spruitstuk tot aan de katalisator goed nagekeken maar zie er niets aan, er lekt ook niets als ik de uitlaat dicht druk. Ik denk dat er ondanks wat de dealer eerder zei toch een sensor kapot is maar welke, er zitten er twee in ? Kunnen sensors vervuilen ? Iemand een idee wat zo'n ding los kost ? Erin schroeven kan ik zelf wel. En als ik het de dealer laat uitzoeken ben zo weer een paar honderd euro armer. Ik heb ook een zwarte uitlaatpijp (echt roet zwart), wat kan dat inhouden ? Nou ben benieuwd, wie me hiermee wat op weg kan helpen Vast bedankt Quote
scorpioshuma Posted April 15, 2006 Posted April 15, 2006 Als de 2e lambda sensor een alarm geeft kan het zijn dat de catalysator zijn werk niet meer goed doet. Dit kan ook de roet verklaren, of er gaat eerder al iets fout waardoor de catalysator niet voldoende zijn werk doet. Dave Quote
nibakia Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 mijn kia joice geeft ook zins kort het bewuste lampje aan ! nu blijkt dat bij mij het spruitstuk is gescheurd!!! kan ik deze niet zelf vernieuwen???of is dit niet te doen???? wat kost zo een spruitstuk en waar te koop ????? graag een advies hierover Quote
michel0303 Posted December 25, 2008 Posted December 25, 2008 beste meiners dat probleem heb ik ook gehad en bij mij bleek na lang zoeken het probleem in de katalysator te zitten. ze hebben bij mijn joice alles vevangen wat mar met het lucht en uitlaat systeem te maken had. tot ik bij de renault dealer kwam en mijn verhaal had gedaan,hij heeft de katalysator opengemaakt en het bleek dat het keramiek wat in de katalysator zat niet goed vast zat. als dat het geval is kun je gewoon rijden je merkt qua vermogen niks maar het is wel irritant. in ieder geval reed ik eerst 3 a 400 km voordat het lampje ging branden en ik hed nu 5500 km gereden zonder problemen. ik hoop dat je wat met deze info kan groetjes michel Quote
Martin Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Ik ben een (1e) KIA joice eigenaar vanaf maart 2000, hierbij een overzichtje van de zaken die ik tot nog toe heb gehad: - 2003 dakrailing gecorrodeerd, vervangen (garantie) - 2003 achterdragers ophanging vervangen (garantie), bekend euvel. - 2004 spruitstuk vervangen (500 euro), een bekend probleem bij KIA - 2007 bougiekabels doorgesleten, vervangen ca. 100 euro. - 2008 versnellinghandel uitgesleten, vervangen ca. 100 euro - 2008 koppelingcilinder lek, vervangen Op tijd distributieriem laten vervangen (wat trouwens niet iedere KIA dealer even goed kan i.v.m. de balansassen !) om ca. 75.000km, kosten ca. 500 euro. Laat je de auto elders onderhouden, altijd syntetische olie gebruiken (anders olieverbruik). Accu heb ik pas in 2007 laten vervangen, reeds in 2005 door garage aanbevolen dit te doen, doch starten e.d. geen problemen dus .... Tot nu voor ons een redelijke goede, betrouwbare auto gebleken die op zijn tijd benzine lust. Ik hoop je wat nuttige informatie te hebben gegeven. Quote
Rio-man Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 In feite een aantal zaken die je noemt zijn ook onderhoudszaken he. Bougiekabels worden bijvoorbeeld elke onderhoudsbeurt gecontroleerd en zonodig vervangen. Verder zijn zaken als het spruitstuk en koppelingscilinder bekende Kia-kwaaltjes. Quote
bradly Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 bij mij joice gaat i ook branden maar gaat na verloop van tyd van zelf weer uit e je merk iks aan de auto maar geschokke was ik wel toen i voor de eerste keer ging branden Quote
16_v Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 bij joice scheurt het spruitstuk meestal richting de eerste lambda sensor moeilijk te zien maar je hoort het wel. tweede probleem is dat de eerste kat inwendig los laat je auto zal daardoor minder gaan reageren inhouden geen vermogen. als je het spruitstuk vervangt gelijk een nieuwe lambda sensor beter voor je motor en ten tweede je krijgt de oude er bijna niet meer uit. de tweede lambda gaat haast niet kapot omdat ie alleen als nacontrole moet werken. en nog iets lambda sensoren moeten eigelijk om de 100.000km vervangen dan ze als het ware overleden. Quote
Recommended Posts