Ga naar inhoud

katalisator probleem


plunt

Aanbevolen Berichten

Ongeveer 6 weken geleden onze eerste kia sorento gekocht (09/2003), na een proefrit waren we helemaal verkocht. Aan het einde van de rit van ongeveer 2 uurtjes en gelukkig bijna thuis ging het mm lampje branden. Bij terug komst bij de garage heeft hij de boel uitgelezen en bleek de katalisator te zijn. het was geen probleem hier mee door te rijden tot de datum dat we hadden afgespoken voor de reparatie hiervan. Hier gingen 2 weken overheen, het weekend daar voor waren we weggeweest, bij het terug rijden kwam ik de snelweg bijna niet meer op alle power weg, wij langzaam naar de garage gereden ( gelukking 100 meter van waar wij wonen) en de auto daar achtegelaten, katalisator zou vol rotzooi zitten, waardoor hij zijn druk niet kwijt kon. Nu weer 1 week verder nog steeds geen auto, gelukkig wel alles onder garantie.

Wat zou de reden zijn dat dit allemaal zo lang duurd ? of zou er meer aan de hand kunnen zijn.

Groeten

Edzard

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wordt de auto gerepareerd door een Kia-dealer of een onafhankelijk bedrijf?

De dealer zal een nieuwe originele kat (keramisch) bestellen (duurt effe) en de onafhankelijke laat waarschijnlijk de kat reviseren (middels metaalkat). Verder zullen er misschien nog 2 nieuwe lambdasondes in moeten. Dus een weekje is normaal.

MAAR, de oorzaak achter het kapot gaan van de katalysator is hoog olieverbruik. Dus dat zou ik wel zeer goed in de gaten houden als ie weer terug is. Laat je niet wijsmaken dat een halve liter (of meer) op 1000 km normaal is voor de Sorento. Versleten zuigerveren bij de 2.4 zijn een "bekend" euvel. Dat leidt tot overmatig olieverbruik en dat is niet goed voor de katalysator / lambdasondes.

Als het probleem definitief verholpen moet worden betekent dat revisie van het onderblok. En dat is een dure aangelegenheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites


beste plunt,

als het zo is dat de kia veel olie verbruikt ca 1liter op 500/750 Km

gaat je kat. kapot omdat er veel rotzooi in de kat. komt

deze kan je laten vullen is sneller en goed koper als een nieuwe.

het echte probleem van de auto komt dan nog :-(!!

zal je mijn verhaal vertellen

ik kocht een kia sorento van 2003 2.4 benz gekocht

bleek een hoog olie verbruik te hebben.

de reden van dit hoog olie verbruik is dat de cilinders zijn vervormd dit blijkt een kia probleem te zijn bij kia's van 2003 2.4 benz (kromme onderblok)

mijn optie's

*of dit probleem verhelpen doormiddel van de onderblok reviseren

*of regelmatig olie erbij + kans op kapotte katalisators deze heeft hij overigens 2 overigens allebij per stuk €1000.-

ik heb mijn onderblok laten reviseren toen bleek overigens nog dat de spruitstukkat. leeg was deze heb ik laten vullen

kosten totaal €3500.-

dit is "laag" gebleven omdat ik samen met een vriend veel zelf heb gedaan.

kortom zoek dit uit en ga terug naar de garage voordat de garantie is verlopen

als je het zelfde probleem hebt dan ik kost het je veel geld!!.

hopenlijk blijft het voor je bij de kat. en is de onderblok in orde

succes

aangepast door kidv
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is echt een aandachtspunt voor potentiele kopers van de 2.4 Sorento. Zeker met een kilometerstand vanaf ongeveer 75000.

Laat je alstublieft informeren over mogelijk overmatig olieverbruik en of ie miscchien al een nieuwe katalysator heeft gehad. Houdt het oliepeil in de garantieperiode ook zeer nauwlettend in de gaten. Precies zoals het mijzelf en kidv overkomen is: hoog olieverbruik, dan nieuwe kat (+/- 1500 euro bij de dealer) en dan onderblokrevisie (+/- 4000 euro). Dat geld kun je voor veel leukere dingen gebruiken!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank heren voor de tip, zal het olieverbruik zeker in de gaten gaan houden,en ja kidv ik hoop dat het bij de katalysator blijft. Anders is het mooi #$%&^# om zo maar te zeggen.

Krijg hem as vrijdag weer terug, kunen we weer gaan touren, en niet vergeten af en toe olie te pijlen, wat ik met mijn vorige auto's nooooit gedaan heb.:)

Hou jullie op de hoogte

Groeten

Edzard

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Je kan je echt gelukkig prijzen met je dealer. Of heb je hem met een pistool moeten bedreigen ;) ? Welke argumentatie heb je gebruikt om dit te claimen?

De gemiddelde Kia dealer had je een vaatje olie meegegeven :-), want "olieverbruik is normaal bij Sorento's".

Goed dat je nu weer onbezorgd kilometers kan vreten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...