Jump to content
  • Sign Up

masimo

Leden
  • Content Count

    540
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

masimo last won the day on January 29 2015

masimo had the most liked content!

Community Reputation

29 Excellent

About masimo

  • Rank
    Senior Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Zuiden des lands
  • Hobby's
    Auto's, Computer
  • Werk
    Product Safety Specialist
  • Auto
    Sorento EX 3.3V6 Adventure FT 4WD

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, de info is er nog. Hier.
  2. masimo

    Vering met caravan

    De standaard vering van de 3.3 is een drama. Echt op zijn Amerikaans geveerd, waardoor je het gevoel hebt op en neer te deinen in een roeiboot. Ik heb na aanschaf in 2010 meteen Koni FSD schokdempers gemonteerd, en daarbij nog hulpveren (M.A.D. HV-374015) en 50 mm spoorverbreding (H&R Trak+). Weggedrag dramatisch verbeterd, en aangezien de hulpveren progressief stijver worden zakt de auto vrijwel niet weg als er een aanhanger/caravan achter hangt of als ie zwaar beladen is. In onbelaste toestand staat ie achter een cm of twee hoger dan normaal.
  3. Hebben ze achteras gecontroleerd? Zit die goed vast en hoe zit het met de stabilisatorstangen en ophang- / bevestigingspunten? Heeft ie de terugroep actie van de achteras ondergaan, waarbij de ophanging voorzien werd van een gaatje om het water af te laten lopen? Komen de trillingen misschien uit het achterste differentieel? Speling in cardan of flenzen? Is het de automaat misschien (bijv. ooit met verkeerde olie gevuld, of oliepeil te laag?) Off the record: Van Kia dealers heb ik (wat de Sorento betreft) niet zo'n hoge pet op qua kennis. Daarbij komt ook nog dat Kia Heeswijk, jouw verkoper waarschijnlijk liever ziet gaan dan komen.
  4. Het gaat om de zekering 14 met de omschrijving TCCS. Die regelt de tussenbak. TCCS staat voor Transfer Case Control System. Transfer case = tussenbak. In het boekje staat ie inderdaad vermeld als TCS, ESP, startblokkering. Aangezien de startblokkering ook via die zekering loopt moet je hem, als ik het goed herinner, er uit trekken als de motor loopt. (Bij het oude model is zekering 13 voor de TCCS)
  5. Waar je ook naar kan kijken is het vastmaken van de velgen. Veelal worden de velgen met een luchthamer vastgeramd en dan voor de sier met een momentsleutel nagedraaid. Dat heeft natuurlijk geen nut. Je ramt ze met 200 Nm vast en vervolgens met de momentsleutel op 120 Nm. De velgen met beleid vastzetten: eerst handvast, een paar keer er tegen schoppen terwijl je ronddraait, dan vaster aandraaien met een sleutel, en weer effe ronddraaien en af en toe een schopje ertegen, dan met de momentsleutel op 120 Nm vastzetten. Op deze manier zorg je ervoor dat de velgen zich optimaal centreren. Én de draad van de bouten en het kegelvlak een beetje invetten met koper- of keramisch vet. Uiteraard alles nakijken op speling: cardanassen, kruiskoppelingen, flenzen op tussenbak en differentiëlen. Hoe is de toestand van de andere remklauwen? Ook de remcilinders hebben vaak last van roest. Verder genoeg zaken in dit topic om te controleren. Mogelijk eens beginnen met het uit trekken zekering nr 14 van de tussenbak.
  6. Dat is een discussie op zich waard. De kennis van diverse KIA-dealers hier in de buurt is zo bedroevend, dat ik uiteindelijk het onderhoud geheel in eigen beheer genomen heb. Ik heb in het verleden een paar flinke aanvaringen gehad, waarbij telkens bleek dat ik (als amateur sleutelaar) gelijk had. Puur met kennis opgedaan vanaf het internet en het Duitse Sorento-forum. Dat laatste is trouwens echt een aanrader. Wat de kat-problemen bij de 2.4 betreft, kan ik slechts één goed advies geven: auto verkopen! Zeker als ie olie verbruikt, want dan is het blok echt naar de sodemieter.
  7. masimo

    Portierlijsten

    Zo, dat ziet er inderdaad beroerd uit. Ik heb van schrik meteen mijn deurlijsten uitgebreid gecontroleerd, maar kan gelukkig niks van roest vinden.
  8. Check allereerst eens je zekeringkasten. Er zit er een in de motorruimte en een binnen, links aan de bestuurderskant. En mogelijk toch even reclameren bij je reparateur.
  9. masimo

    2wd 4wd

    Om de 4WD mogelijkheden uit te breiden kun je de zogenaamde SuperLocker overwegen. Dat is een custom 4WD schakelaar die extra instelmogelijkheden bied. Ik heb hem ook en is wat mij betreft een aanrader. Voor brandstofbesparing hoef je het echter niet te doen, want continu in 2WD rijden levert niks op. Het hele boeltje moet toch gewoon meedraaien. De SuperLocker geeft je de keuze uit 6 standen. In hoge én lage gearing drie opties: 4WD automatisch, 2WD (100% achterwielaandrijving) en Lock (50%/50% - voor/achter).
  10. masimo

    Portierlijsten

    Van beide heren foto's gevraagd!
  11. masimo

    Nieuwe aanwinst

    Extra aandachtspunt zijn de banden. Let er op dat er niet meer dan 1 a 2 mm profieldikte verschil tussen de voor en achter banden. Dus regelmatig (+/- 10.000 - 15.000 km) de voor en achter banden verwisselen. Dat voorkomt problemen met de tussenbak. Het is ook aan te raden om altijd vier dezelfde banden te rijden, en bij vervanging alle vier tegelijk. Ik wissel zelf voor -en achter banden als de winterbanden erop gaan. Na de winterbanden de zomerbanden omgewisseld erop, en de volgende keer de winterbanden gewisseld erop. Nog één belangrijke: NOOIT in de 4WD stand op asfalt rijden en bochten maken. Alleen op losse ondergronden of sneeuw/ijs. Er kunnen op asfalt grote spanningen in de aandrijving ontstaan in bochten omdat de buitenste wielen harder draaien dan de binnenste. Op een stroeve ondergrond wordt dat niet gecompenseerd en legt de tussenbak het loodje.
  12. masimo

    2wd 4wd

    Ik raad je zonder twijfel de 3.3 met automaat en automatisch t.o.d. aan. Fijne auto, 248 pk, lekker cruisen. De 2,4 is echt vragen om problemen: erg traag, veel te weinig vermogen, vaak hoog olieverbruik, katalysatoren en zuigers die kapot gaan, koelsysteem problemen. Wil je nog meer? Ik spreek uit eigen ervaring. Eerst een 2,4 vierpitter gehad en alleen maar ellende. Daarna de 3.3 V6, wat een enorme verademing. Als je die netjes behandeld en goed onderhoud (en dat vraagt wat extra aandacht m.b.t. diffs, banden, tussenbak en cardanassen) krijg je die niet kapot. Brandstofverbruik van de 3.3 is maar marginaal hoger dan de 2,4 (gemiddeld 1 op 8 t.o.v. 1 op 8,5). Kwestie van je rechtervoet ietsje bedwingen, maar dat is moeilijk als je die V6 lekker hoort grommen.
  13. Ik heb toch anders een (oude) iPod aan mijn Avic D3 hangen en die laadt gewoon op. Geen probleem. De kabel die ik gebruik is een eBay-kloon van de originele Pioneer CD-i200 kabel.
×
×
  • Create New...