Jump to content

spostma85

Leden
  • Content Count

    228
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

spostma85 last won the day on October 31

spostma85 had the most liked content!

Community Reputation

29 Excellent

About spostma85

  • Rank
    Lid
  • Birthday 10/22/1985

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Wolvega
  • Hobby's
    auto's
    Sport: fitness, krachttraining, hardlopen, voetbal
    Honden: Nina, Maus, Jip
  • Auto
    Kia Sorento 3.5v6 Exqlusive 2006 67sgvx
    Volvo c30 D3 2007

Recent Profile Visitors

1,670 profile views
  1. @ArjanS herkenbaar dus Ik heb er ook heel wat roest afgehaald, ik was blij dat er nog wat staal overbleef om de vorm te behouden. Ik heb Rustol CIP van Owatrol gebruikt. Doen ze ook op schepen dus marine waardig. Na veel speurwerk leek mij dit duurzaam spul. Verder glasvezel versterkte 2 componenten polyesterplamuur ook van Owatrol (Choukrout ofzo) en de nodige gaasjes. Ben nu in de aflakfase gelukkig. Maar ik ga de andere wielkast ook verder behandelen. Daar zat wat oppervlakkige roest maar ik heb nog niet met mijn hoofd in de wielkast gehangen . En ja ik zal ook eens nadenken over het conserveren van het chassis al is zoiets niet te doen zonder een brug of een paar goede oprijbokken ofzo. Ik rijd op lpg dus kan nog wel even mee in de energie transitie. Wel jammer dat Den Haag lpg niet stimuleert terwijl het voorlopig een goede transitie brandstof is. Maar ik houd hoop een schonere SUV die 2000+ kg mag trekken kan ik voorlopig niet betalen.
  2. Hangt er vanaf wat de RDW over jouw auto registreerd, daar haalt de fiscus hun data weg.
  3. Kijk hier maar eens. Een chip is natuurlijk beter dan een powerbox. Succes!
  4. Hoi allen, Het is wel vaker beschreven dat de wielkasten achterzijde gevoelig zijn voor roest. Ik wil dit nog eens herhalen. Mijn Sorento uit jan. 2006 is nu bijna 14 jaar oud en ik ben geschrokken van de roest. Op het zicht leek het mee te vallen maar toen ik het binnenspatbord van de wielkast eruit haalde zag ik veel meer roest, verhuld dus achter kappen. Het zijn geen vitale delen maar desalnietemin wil je dit niet. Ik heb een paar foto's, er komen wellicht nog meer. Neem zelf ook eens een kijkje in de wielkast want van buitenaf zie je het meeste niet, en zie je het wel aan de buitenkant, achter de portier, dan weet je dat het menens is. Het viel mij op dat het plaatwerk daar niet al te best geconstrueerd is door Kia. En dat vuil en vocht en pekel daar makkelijk blijft zitten, ook na de wasstraat en hoge druk reiniger.
  5. Lees ook eens dit topic: Succes met je zoektocht en laat ons weten wat het is geworden
  6. Bij de 3.3 heb je wel een distributieketting, welke bij goed onderhoud dus duurzamer is dan de distributieriem van de 3.5 die elke 90.000 km vervangen dient te worden. Echter is dit min of meer weg te strepen tegen het stellen van de kleppen van de 3.3 wat ook niet goedkoop is en even frequent dient te gebeuren.
  7. Zover ik weet hebben ze allebei een electromagnetische koppeling en zijn ze nagenoeg gelijk. Degene met 2hi en 4hi kan al rijdende electronisch daartussen schakelen dat is volgens mij het enige voordeel. Voor low zal je stil en in neutraal moeten staan om in te schakelen bij beide systemen. Overigens kun je bij beide systemen ook een superlocker inbouwen die je tot wel 6 opties geven, dus veel maakt het niet uit. Zie foto. Bedenk eerder of je de 3.5 v6 of 3.3 v6 wil. Voor off road zou ik eerder voor de 3.5 gaan (niet omdat ik hem heb) omdat die zijn koppel bij een lager toerental afgeeft dan de 3.3 wat wenselijk is. Dan zeggen de meer pk's van de 3.3 niet zoveel. 3.3 moet meer toeren maken om hetzelfde werk te doen. En je moet bij 3.3 kleppen stellen en bij 3.5 niet (hydraulisch)
  8. Mooi zo. Je hebt een koud en warm meetpunt op je stick. Beste is om bij warme motor het pijl juist te krijgen aan de pijlstok. Warm betekend wel een goed blok om rijden. 15 min. rijden ofzo. Uiteraard pas gaan rijden als je voldoende olie hebt bijgevuld volgens het koude streepje op de stick. En dan bij terugkomst bij draaiende motor met voet op de rem alle versnellingen doorlopen en eindigen in Park. Dan bij draaiende motor pijlen en de olie tot aan bovenste streepje krijgen.
  9. @jackveld bij mijn 3.5 v6 zit de vulplek onder de motorkap. Aan bestuurderszijde, vlakbij het raam. Verwacht dat dit bik de 3.3 v6 ook wel zo is... Mag ik er vanuit gaan dat de slang van of naar de oliekoeler van de automaat los was geraakt? Dan kun je het andere topic sluiten. Wel vervelend zeg, hoop dat je er geen schade aan overhoudt. Weet je al welke olie je erin gooid en of je gaat vullen of flushen? Gr. Sander
  10. Ik heb een engels werkplaatshandboek voor je, staat vast wel stroomschema in. Als je dat aandurft moet je mij even een PB sturen, dan geef ik je een download link.
  11. Klinkt eerder als een probleem in de bedrading en/of regel module. Omdat je zegt dat de deuren van binnenuit niet te bedienen zijn. Voor de zekerheid al je reserve afstandbediening geprobeerd en/of batterij vervangen en contactpunten gecheckt? Ik weet zo niet waar je moet kijken voor de bedrading, maar zal vanaf je bestuurdersportier naar je dashboard lopen lijkt me.
  12. @kiasorento-2005 Mooi zo! Weet jij toevallig nog op welk moment die bout is vastgedraaid? Ik moet de boel binnenkort ook los en vast maken namelijk. Ik meende op het forum 210 Nm gelezen te hebben...
  13. Hierbij een filmpje dat soms meer zegt dan zoveel woorden: Ander merk, zelfde principe. Met de 'parkingbrake adjuster' kun je het dus makkelijk maken om de schijf te verwijderen door de brakeshoes naar binnen te stellen. Ik zei dat je 10 tikjes terug naar buiten moet stellen als hij helemaal naar binnen staat gesteld (en de schijf niet draait) maar ik merk dat dit te veel is bij mij. Handrem moet ik nu vrij ver aantrekken. Doe dit dus op gevoel. Loopt de schijf net wel vrij dan is het genoeg.
  14. @kiasorento-2005 het kan zijn dat de viscokoppeling in je tussenbak vast zit. Hierbij een link met een verhaal daarover en een paar tests die je kan uitvoeren. (Is van Landrover maar principe is hetzelfde) http://site.lrch.nl/kennisbank/freelander-i-viscose-koppeling-testen Vertel eens waarom de kering is vervangen? Heeft je tussenbak droog gelopen?
×
×
  • Create New...