Jump to content
  • Sign Up

spostma85

Leden
  • Content Count

    171
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

spostma85 last won the day on October 6 2016

spostma85 had the most liked content!

Community Reputation

25 Excellent

About spostma85

  • Rank
    Lid
  • Birthday 10/22/1985

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Wolvega
  • Hobby's
    auto's
    Sport: fitness, krachttraining, hardlopen, voetbal
    Honden: Nina, Maus, Jip
  • Auto
    Kia Sorento 3.5v6 Exqlusive 2006 67sgvx
    Mazda mx5 1.6 softtop 2001

Recent Profile Visitors

1,273 profile views
  1. Hoi allen, Wi dit topic graag levend houden en lezen hoeveel kilometers jullie Sorrento meegaat en wie er nog steeds in rijd. Ik rijd er sinds 2014 mee vanaf 130.000 en heb er anno 2019 250.000 op zitten. Wie biedt meer?
  2. Hij is van 01-2006 dus idd verkeerd boekje, oeps. Gelukkig lees ik niet altijd eerst het instructieboekje, maar eerder het internet. Ik ben er wel achter dat tussen min. en max. bij een hete automaatbak niet zoveel verschil aan olie zit. Lang niet de liter die vaak bij de motorolie geldt. Ik zat aan de min. en heb 0,2 a 0,3 liter bijgevuld en nu zit ik al over max. heb oude situatie 2 dagen met hete bak gepeild en na bijvullen ook 2 dagen gepeild om zeker te zijn. Vlakke ondergrond op mijn erf is lastig maar dat kwam toch wel in de buurt en elke keer op dezelfde plek. Ik ga nu weer beetje laten uitlopen via de plug, zucht . Dat roest herken ik. Ik heb het vooral bij beide wielkasten achter. Zichtbaar als je de portieren open zet, zegmaar de buitenste rand van de wielkast. Dat moet ik nog eens bijwerken, heb al wel de roest behandeld en tijdelijk beschermd. Ben het met je eens dat hij zijn werk op zijn sloffen doet en blijft doen, en dat roest misschien wel zijn grootste vijand is.
  3. Ik zat op ebay te zoeken naar gasklephuis pakking, voor het geval ik dat huis eens wil demonteren en reinigen. Ik zag toen deze foto, zet me aan het denken, dat is dus anders dan bij mij en komt van dezelfde motor... het ene nippel is door een slangetje met de andere verbonden, hmm... En de laatste foto geeft weer dat de nippels niet 'na' de gasklep uitkomen maar 'voor' de klep. Ik heb eens iets gelezen dat er ook een optie op een gasklephuis kan zitten die de gevolgen van backfire verkleind door overdruk in het bovenblok te laten afvoeren in plaats van dat het inlaatspruitstuk scheurt o.i.d. Iemand suggesties?
  4. Zoiets denk ik ook. Er staat een hyundai logo op dus zoals je zegt zal deze wel in meerdere motoren gebruikt worden met wellicht andere opties. De nippel waar het dopje 'afschoot' heeft normaal onderdruk, vanwege het zuigende geluid. Er gaat dan toch wat mis in het spruitstuk o.i.d. als er ineens een overdruk/tegendruk is, anders schiet het dopje er niet af. Hier ben ik het meest in geinteresseerd omdat dit niet normaal is! Iemand?
  5. Hoi allen, Vanavond keek ik onder de motorkap en hoorde ik een zuigend geluid bij het gasklephuis. Bleek een zwart dopje van een nippel afgeschoten te zijn. Gelukkig vond ik het dopje aan de andere kant van de motor naast de accu. Wat is de functie van deze dopjes en wat betekend het als deze eraf schiet? Zie foto welk dopje eraf was. Overigens als je alleen het andere dopje eraf haalt dan hoor je geen zuigend geluid. Er staan letters bij maar geen idee wat dat betekend, iemand?
  6. Van het onderhoudsboekje moet ik het niet hebben zie ik. Kijk zelf maar naar de hoeveelheden die daarin genoemd worden:
  7. spostma85

    Assen smeren

    @ArjanS Omdat ik mij nu orienteer op het zelf smeren van de cardanassen, tussenvak, en kruiskoppelingen ben ik benieuwd of jij reeds een praktische manier weet om de voorste as te smeren? Hoor het graag. Overigens laat ik het tot nu toe doen bij elke APK. Dat is bij mij elke 25.000 km. Ik heb al wel lange tijd een zoemend geluid wat niet weggaat en ook niet erger wordt maar dat hoeft hier niet mee te maken te hebben. Gr. Sander
  8. @ArjanS Er is nooit op gereageerd maar dan nu toch. Ik heb bovenstaande ook al een tijd. Als ik redelijk ferm afrem, meestal wel tot stilstand, rem ingetrapt houd, en daarna weer wil accelereren dan heb ik ook een bonk. Heb jij dit reeds opgelost? Bijvoorbeeld door het invetten van de achter aandrijfstang die in de versnellingsbak gaat? Verversen olie in versnellingsbak en smeren kruiskoppelingen hebben bij mij geen effect. Gr. Sander
  9. Haha ja deze vloeistof is nog een pijl (peil) op te trekken. Ik had wat licht slijpsel in de olie die nog wel een donker rode gloed had. Is naar verwachting. Volgende week APK, eens zien wat dat oplevert ;) Als het aan mij ligt dan gaat de KIA nog wel een aantal jaar mee.
  10. @ArjanS In een ouder topic van 2016 geef jij tweemaal aan dat jij ~4 liter vervangt. Dat wijkt al minder af van mijn 3,5 liter. Er is verder kans dat mijn auto niet op een geheel vlakke ondergrond stond en er daarom meer olie in het carter blijft hangen. Ik heb er vrede mee, en ga na 500 a 1000 km nogmaals verversen omdat ik nog genoeg verse olie over heb. Hopelijk komt er dan weer een deel oude olie mee. Hij schakelt nu alweer wat soepeler :)
  11. @ArjanS Ik trek de pijlstok eruit en mijn pijlstok heeft 2 meetpunten: 25 C met een min en max riggeltje 75 C met een min en max riggeltje Dit zal wel hetzelfde zijn als cold en hot neem ik aan.. Verder kwam er bij mij net geen 3,5 liter uit. Olie was nog niet warm/heet. Best een groot verschil met 5 a 6 liter waarover wordt gesproken. Ik heb nog bijna 4 liter over. Is het dan zinvol om over een week nog eens af te tappen en bij te vullen? Als ik er vanuit ga dat er weer een kleine 3,5 liter uit komt.. Gr. Sander
  12. @ArjanS Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ga op save spelen en alleen de aftapplug gebruiken. Ik zal 6+ liter olie halen. De tussenbak, cardans en kruiskoppelingen laat ik doen bij de aankomende APK. Geen gedoe met pompjes en spuiten. Dan loopt die weer gesmeerd :)
  13. @ArjanS Hoeveel liter gebruik jij bij verversen automaat? Ik ga het maar zelf doen om te besparen. Nog tips om rekening mee te houden?
  14. Hé Arjan! Kroon SP 4026 hè Anders blijft het verwarrend Maar ja, de sorento rijdt nog steeds zo'n 20.000 per jaar. Op wat roest na, en af en toe vervelende storing op gas (zie andere topic) gaat dat nog prima. Tellerstand nu 250.000 Woon-werk en wekelijks een 2 paards trailer erachter, en vakanties door europa. Jij hebt de Sorento op stal dus. Wat rijd je nu dan? Gr Sander
  15. Een iet wat laat herstel. Dit moet zijn "SP 4026 ". Ik heb 2 maal onterecht 4032 genoemd, (verwarring door 2032) maar deze bestaat niet ik ben eind vd maand alweer aan de volgende verversing toe. 80.000km verder. groet.
×
×
  • Create New...