Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Hallo medeforum leden,

sinds mei dit jaar zijn wij (mijn vrouw en ik) de bezitters van een nieuwe Picanto Seven en een Venga automaat.

Mijn vrouw klaagde over het feit dat de binnenspiegel van de Picanto Seven geen antiverblindings stand zou hebben. (meestal een hendeltje die de spiegel onder een andere hoek klapt)

Daar ik me dit niet voor kon stellen (ik ken sinds de 60ger jaren geen auto's meer die dit niet hebben) , zei ik haar dat ze maar eens goed moest kijken, want het zat er zeker op.

Helaas blijkt er een gewone simpele rechttoe - rechtaan spiegel gemonteerd te zijn (hoe is het mogelijk in 2010, in een auto die wel airco en mistlichten heeft) zonder anti-verblindingsstand.

Bij navraag bij de dealer blijkt dit op de seven en andere uitvoeringen helaas zo te zijn, en vervanging door een andere spiegel heeft het risico van ruitbreuk bij het verwijderen van de oude spiegel van de kogel.

Wie heeft hier ervaring mee, en evt. een oplossing ? (plaatsing andere spiegel met anti-verblindings stand)

Grt. Davidsgulden

Guest Jantje
Posted

Heb je een ruitschade verzekering? Zo ja, gewoon laten vervangen en als je ruit breekt claimen bij de verzekering.

Zo nee, ik heb nog nooit een ruit gehad die brak door het demonteren van een spiegel.. dus lijkt me vrij stug dat dit bij een picanto wel zou gebeuren..

Vraag het ook eens na bij een carglass / autotaal glas, deze vervangen zat ruiten, ook van picanto's, en moeten dan ook de spiegels overzetten.

Posted

Bedankt voor je reactie,

auto is all-risks verzekerd, dus dat is het probleem niet.

Bij vervanging door een nieuwe wordt enkel het spiegelgedeelte vervangen, de ruitbevestiging van de oude blijft zitten en wordt hergebruikt. Oude spiegel uit de balklem constructie verwijderd (getrokken), en de nieuwe spiegel wordt in de balklem geperst. Er komt nogal veel kracht op de ruit bij deze exercitie, vandaar het risico op ruitbreuk.

Spiegel op een geheel nieuwe ruit is veel simpeler, is een kwestie van de juiste lijm, en die wordt meestal bij de nieuwe spiegel geleverd.

Ik zit zelf te denken aan een soort 'overzet spiegel' die stevig aan de oude spiegel bevestigd kan worden, en die de anti-verblindingsfunctie wel heeft.

Moet niet te bulky worden, dus redelijk plat zijn.

Heb overigens op internet nog niets in die richting kunnen vinden, dus misschien wordt het wel gewoon een nieuwe met de carglass backup in geval van breuk.

grt. Davidsgulden

Guest Jantje
Posted

Ja nou ja goed ik ben zelf auto monteur en heb echt nog nooit mee gemaakt dat ik een spiegel van een balfitting aftrok en dat de ruit door scheurde.. zelfs niet bij een ruit die al half gebarsten was.