Jump to content

Pregio stoot soms behoorlijk roet uit

Recommended Posts

Posted

Hallo, weet iemand hulp voor een probleem met de pregio 2.5 tDiesel.

Soms, dwz een of twee dagen per week, of alleen voormiddags, dan weer smiddags, dus echt toevallig gebeurt het volgende: het motorvermogen daalt plotseling met een ruk, dan begint de motor even plotseling weer heftig te draaien onder uitstoot van een echt zwarte dikke roetwolk, de auto rast weer vooruit. Soms een beetje gevaarlijk. Er zijn dagen met helemaal geen bezwaar, soms stopt het ook met uitzetten (parkeren) en weer los rijden.

Mijn plaatselijke KIA-garage heeft geen idee.

Bedankt voor elk hulp

• 4 weeks later...
Posted

Hallo,

ik had hetzelfde, er zit lucht in je brandstof systeem, dit kan komen doordat het rubbertje van de ontluchtings plug wat verouderd is ofdat het plugje iets los is gaan zitten.

Remedie, ontluchtingschroefje iets losdraaien en boven op de brandstoffilter zit een pompje.pompen totdat er alleen diesel uitkomt, en geen lucht meer. schroef stevig vast draaien, en klaar.

Gr Hans

nb schijnt een Hyundai kwaaltje te zijn, van de h200

Posted

Klopt. En met een beetje pech heb je kans dat je in de toekomst nog aan een blokrevisie vastzit ook... Ook een Hyundai kwaaltje...

Posted

Oh, hoezo een Huyundai-kwaaltje? Wordt de KIA-TDI motor ook in een H200 of elders gebruikt?

Maar bedankt voor de hints, ik zal het onmiddelijk checken!

Posted

Dezelfde techniek wordt gebruikt. Ik zeg niet dat het zo is, maar de kans zit er in. Het verschil is dat Kia 2.7 TDI motoren gebruikt voor de Pregio, en Hyundai 2.5 TDI motoren gebruikt voor de H200..

• 2 years later...
Posted
Dezelfde techniek wordt gebruikt. Ik zeg niet dat het zo is, maar de kans zit er in. Het verschil is dat Kia 2.7 TDI motoren gebruikt voor de Pregio, en Hyundai 2.5 TDI motoren gebruikt voor de H200..

Waarheden over de Motor-codes !

De Pregio 2.7 D is een motor Zonder Turbo !!!

De Pregio 2.5 TC-i van 69 Kw : is dus een Turbo Inter-cooler met Kia Motor-code : D-4-BH !!!

Mitshubishi leverd(e) deze Turbo,s voor o.a de Mitshubishi Pajero-Jeep en inderdaad ook voor de Hyundai 200 serie , maar dan onder Motor-code : 4 - D -56 wat dus de Mitshubishi Fabrieks code is !!!

Echter door wat technische aanpassingen etc ; zijn er wat verschillen in de 2.5 - 69 Kw ; motoren van Onze huidige TC-i blokken van de Pregio , Pk-tjes !!!

TC-i staat dus voor Turbo Charched - Inter-cooler en de vaak gebruikte TD-i aanduiding is dus : Turbo Diesel Intercooler en dus Geen Common-rail systeem he !!!

Hopelijk heb je wat aan deze Info ???

De " oudere " 2.7 Dieseltjes v/d Pregio kwamen in eerste instantie van Mazda !!!

Posted

Mijn vader heeft jaren lang een Hyundai H200 gereden en heeft er precies dezelfde kwaal mee gehad. Vermogen valt weg, motor lijkt uit de auto te schudden en uit de uitlaat niets dan gitzwarte rook.

Bus van mijn pa was een automaat en het probleem viel meestal weg zodra de auto in parkeerstand werd gezet.

Hebben het toen direct laten oplossen door de dealer, waren alleen wel meteen 350 euro armer... Volgens hen was het een sensor.

Wist alleen niet dat het een hyundai 'kwaaltje' was, dat ook bij de Kia Pregio voor komt...

Groeten,

Peter

Posted

dit is een storing die in de stekkers zit bij de brandstof pomp te hoge weerstand.

heb deze klacht al vaker gehad.

Posted

Dat kreeg ik toen inderdaad ook te horen, dat er een storing in een stekker zat en dat het iets bij de brandstofpomp was.

Maar dat het een kwaaltje is dat vaker terug komt bij zowel Hyundai als Kia, wist ik niet..

Groeten,

Peter

• 3 months later...
Posted
Oh, hoezo een Huyundai-kwaaltje? Wordt de KIA-TDI motor ook in een H200 of elders gebruikt?

Maar bedankt voor de hints, ik zal het onmiddelijk checken!

Ja , de Kia-Pregio 2.5 TC-i motor van 69 Kw : is n.l. een " ietwat " verouderd motor-blok uit de Mitshubishi Pajero Jeep van jaren geleden !

Mitshubishi leverde n.l. de Hyundai 100 en 200 motoren en Hyundai bouwde ze weer in bij de Kia-Pregio ,s ! ( kijk maar op Kleppen-deksel , dan zie je het Hyundai logo staan !

Kia is Onderdeel v/d Hyundai Firma dus !!!

Echter : De 2.7 Dieseltjes Zonder Turbo - Intercooler kwamen van de Mazda fabrieken !!!

Hopelijk heb je wat aan mijn Info en ??? met ietwat rook-pluimen kunnen ze zonder schade gewoonweg probleem-loos erg "oud " worden hoor !

Groeten de Lambert !