Jump to content

Ruitenwisservloestof pomp stuk?

DutchYoda

Recommended Posts

Goedendag,

Onlangs kwam ik er achter dat er geen ruitenwisservloeistof meer in reservoir zat, maar na het vullen werkte de sproeiers niet (zowel voor als achter).

Aangezien ik zelf niet a-technisch ben, wil ik kijken of ik het zelf kan oplossen.

Nu gok ik dat er een relais is doorgebrand of dat de pomp stuk is.

Maar ik weet niet zo snel hoe ik dat kan achterhalen. Weet iemand waar ik een vraagbaak oid kan vinden dat mij op weg kan helpen?

Of heeft iemand anders hier ervaring mee?

Het relais voor je ruitensproeierpomp zit naast de accu onder een zwarte kap. De posities van de relais zijn genummerd en welk relais welk onderdeel aantstuurd dat staat in het instructieboekje. Deze is als het goed is bij je auto geleverd. Zo niet dan kun je hem via MijnKia.nl (eerst even een account aanmaken op basis van je autogegevens) of via dit forum (zoekfunctie even gebruiken) krijgen.

Je kan het heel makkelijk testen door het relais van je ruitensproeierpomp tijdelijk te wisselen met een zelfde soort relais van een ander onderdeel. Als de pomp nu wel werkt, dan is het een kwestie van een nieuw relais halen bij de automaterialenhandel. Zo niet, dan is het waarschijnlijk de pomp zelf. Deze is ook wel te krijgen bij de automaterialenhandel, of anders uiteraard gewoon bij de merkdealer. Hiervoor moet het reservoir wel leeg zijn, anders loopt alle vloeistof bij demontage van de pomp op straat.

Bij het vervangen van de pomp kun je het beste het reservoir even demonteren. Dit zijn uit mijn hoofd drie boutjes met een 10mm kop. Je ziet ze vanzelf zitten.

Succes en laat even weten of alles gelukt is!

Onlangs kwam ik er achter dat er geen ruitenwisservloeistof meer in reservoir zat, maar na het vullen werkte de sproeiers niet (zowel voor als achter).

Hoor je wel dat er geprobeerd wordt water rond te pompen ?

Misschien is de complete leidingset wel leeg en moet het water eerst naar de sproeiers getransporteerd worden ;)

Nou, aan de relais lag het niet.

Heb dus de pomp eruit gehaald en kwam er achter dat het motortje niet draait.

Waarschijnlijk is ie geblokkeerd door vuil oid.

Bij de sloop kon ik geen vervanging vinden, dus heb ik hem nabesteld bij de dealer. Met wat geluk kan ik hem dit weekend nog inbouwen.

Ik had eerst de (rechter)koplamp verwijderd, zodat ik kon zien hoe het vast zat. Daarna was het relatief simpel. Ik had wel eerst mijn reservoir leeg gepompt.

Vervolgens onder de auto de kap achter de bumper los gemaakt (van boven af kon ik er net niet lekker bij met mijn grote handen).